واکنش دفتر نوبخت به اخبار مربوط به افزایش قیمت حامل ‌های انرژی

اخبار مرتبط با قیمت حامل های انرژی معتبر نیست

عضو هیات رییسه مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد

قصد قطع یارانه و گرانی سوخت را نداریم / اعلام بنزین 1500 تومانی به صلاح نبود

عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم هم یارانه مردم را قطع کنیم و هم قیمت حامل های انرژی را افزایش دهیم، از اقدام دولت مبنی اعلام نرخ جدید بنزین و گازوییل انتقاد کرد و گفت: مجلس تحت تاثیر این مسایل قرار نگرفته و در یک فضای عقلایی در مورد معیشت مردم تصمیم گیری خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۰۴۷۵۹
قصد قطع یارانه و گرانی سوخت را نداریم / اعلام بنزین 1500 تومانی به صلاح نبود

اسدالله عباسی در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه مفاد لایحه دولت پیرامون قطع یارانه 30 میلیون نفر و از مردم و نیز افزایش بهای حامل های انرژی افزود: این دو بخش مهم صرفا از پیشنهادات دولت در مورد بودجه بندی سال 97 است و باید مورد تایید نمایندگان قرار گیرد، این امکان وجود ندارد همزمان یارانه نقدی برچیده شده و از سوی دیگر مردم شاهد گرانی حامل های انرژی باشند.

وی با بیان اینکه هر گونه قیمت گذاری بر روی سوخت منوط به مصوبات مجلس است، تصریح کرد: پس بررسی های کمیسیون تلفیق و اجماع سازی نظرات نمایندگان با توجه به شرایط زندگی مردم که با کاهش درآمد مواجه هستند و از طرفی جامعه با بحث رکورد اقتصادی و بیکاری دست به گریبان است تلاش داریم حتی الامکان قیمت حامل ها افزایش پیدا نکند.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس تصمیم دولت مبنی بر بنزین 1500 و گازوییل 400 تومانی را به تصویب می رساند یا خیر، خاطر نشان کرد: در مجموع فضای کلی خانه ملت به گونه ای نیست که ما قصدی برای افزایش قیمت در این حوزه داشته باشیم از این رو ما بایستی یک رابطه منطقی بین میزان درآمد و هزینه های دولت در نظر بگیرم و منابعی که از نفت و گاز- مالیات – استقراض و... حاصل می شود باید دید در چه سطحی قابل تحقق است و آیا ضرورت دارد خلاء احتمالی آن را از دیگر محل های درآمدی جبران کرد یا خیر.

وی در جواب این پرسش که آیا توجیه دولت دال بر غلبه بر معضل بیکاری و تنگنای مالی با افزایش قیمت بنزین قابل تحقق است و آیا صرفا با رشد قیمت سوخت شغل ایجاد می شود، گفت: ضروری است این مسئله در کمیسیون های تخصصی زیر نظر کارشناسان امر در بوته نقد قرار گیرد و در نهایت کمیسیون تلفیق بین درآمدها و هزینه کردهای دولت مثلا تامین حقوق کارکنان خود و سایر هزینه های جاری رابطه معقول پیدا کند. لذا در چنین شرایطی مطرح کردن افزایش قیمت بنزین از سوی دولت تنها به ایجاد التهاب اقتصادی کمک خواهد کرد.

عباسی با بیان اینکه این اقدام دولت در اعلام زودهنگام این قضیه به صلاح نبود یادآور شد: دولت صرفا می تواند در این خصوص پیشنهادات خود را در قالب لایحه به مجلس تقدیم کند که البته قیمت واحدی هم در مورد بنزین و گازوییل در لایحه مذبور قید نشده است. اما در شرایطی که بودجه 97 در کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون ها در دست بررسی است ما تاکیدی بر افزایش قمیت مشاهده نکردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلس در خصوص حذف بخش اعظم دهک های جامعه از سبد یارانه نقدی چه رویکردی خواهد داشت، ابراز داشت: اینکه دولت قصد دارد با کاهش یارنه بگیران جامعه منابع درآمدی خود را پوشش دهد مستلزم مجاب شدن نمایندگان است و هنوز ما دولت را در این مقوله مکلف نکرده ایم. از طرفی سوال اینجاست آیا قطع یارانه نقدی جمعیت کثیری از کشور و نیز رشد تورم در حوزه انرژی ما را به یک منطق درستی از بودجه می رساند؟

عباسی در همین راستا افزود: دولت اعلام کرده 41 هزار میلیارد تومان را به پرداخت یارانه نقدی به مردم هزینه می کند و این رقم فشار مضاعفی را در بودجه به دولت متحمل می کند به همین دلیل تصمیم دارد این عدد را به 23 هزار میلیارد تومان کاهش دهد. در این زمینه مجلس حتما تحفظ خواهد کرد و باید شفاف سازی شود که آیا منبع درآمدی دولت همین 41 هزار میلیارد تومان است و یا چند برابر این رقم؟! بنابراین سعی داریم خروجی تصمیم در مورد بودجه بجای تبعات منفی اقتصادی اثرات مثبتی در جامعه به بار آورد.

عضو هیات رییسه مجلس طرح موضوعاتی همچون قطع یارانه ها – گران شدن قیمت سوخت و نیز پرداختن به حقوق نمایندگان را حواشی نامطلوب برای تحت شعاع قرار دادن بررسی بودجه در مجلس دانست و گفت: بر اساس عقلانیتی که در فضای مجلس حاکم است نمایندگان اصل بررسی لایحه را در دستور کار قرار داده و به این موضوعات توجه نمی کنند و بودجه توسط مرکز پژوهش ها- کارشناسان دیوان محاسبات و نیز کمیسیون های تخصصی مورد مطالعه دقیق قرار می گیرد.

عباسی در تحلیل کلی خود از لایحه بودجه 97 خاطر نشان کرد: برخی از مفاد و تبصره های بودجه شکل عملیاتی ندارد. بطور نمونه ما در بودجه عمرانی با اعتبار ناکافی مواجه هستیم این در حالی است که بسیاری پروژه های عمرانی کشور نیمه تمام و روی زمین مانده است. مورد بعد اینکه دولت در تامین بودجه خود روی انتشار اوراق قرضه حساب باز کرده است ولی ما اعتقاد داریم دولت نباید خود را بدهکار مردم کند.

وی در پایان افزود: احتمال می رود بخشی از پیش بینی های لایحه در کسب درآمد همچون خرید خدمت سربازی- افزایش مالیات خروج از کشور- برداشت از صندوق توسعه جنبه عملیاتی و تحقق پیدا نکند. از طرفی بدهی دولت به تامین اجتماعی و طرح تحول سلامت در بودجه مورد توجه قرار نگرفته است. لذا مجموع این عوامل به دقت در مجلس مورد مطالعه قرار گرفته و سپس تصمیم گیری می شود چرا که بیش از هر چیز تحقق ردیف ها برای ما بیش از هر چیز مهمتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها