با قرار گرفتن در آستانه شب یلدا ،قیمت برخی خوراکی های این شب همچون آجیل روند افزایشی به خود گرفته است بطوریکه برخی از فروشندگان و اصناف از افزایش 15 درصدی و برخی نیز از افزایش 30 درصدی خبر می دهند افزایشی که هرساله اغلب به همین مناسبت به دلیل بالا بودن تقاضا رخ می دهد.
کد خبر: ۱۱۰۲۷۷۳
آجیل 25 درصد گران شده است / اتحادیه: گرانی آجیل ربطی به شب یلدا ندارد

مصطفی احمدی رییس اتحادیه صنف خشکبار و آجیل فروش در گفت و گو با خبرنگار جام‌جم آنلاین، بازار خشکبار در آستانه شب یلدای امسال را غنی دانست و گفت: خوشبختانه کمبودی ازاین لحاظ وجود ندارد اما از یکی دوماه پیش تا به امروز با افزایش قیمت روبه رو بوده ایم که ارتباطی با شب یلدا ندارد و به تغییر تعرفه واردات و همچنین افزایش نرخ ارز مرتبط است درعین حال کیفیت محصولات امسال نیز مانند سال گذشته نیست. مقدار آن کافی اما کیفیت ضعیف‌تر است.

وی همچنین به مردم هشدار داد تا از دستفروشان و مغازه های بدون مجوز آجیل خریداری نکنند و در این باره اظهار داشت: در صنف آجیل فروشان و در زمان‌های پرفروش، افرادی به صورت موقت و به عنوان فروشنده وارد بازار می‌شوند، در حالیکه سر رشته‌ای از آجیل و خشکبار و نیز اطلاعی نسبت به جنسی که می‌فروشد ندارند؛ توصیه می‌کنیم مردم از جاهایی که دارای مجوز اتحادیه هستند خرید کنند تا در صورت بروز مشکل، اتحادیه بتواند به آن رسیدگی کند.

احمدی با تاکید بر افزایش قیمت برخی از خشکبار نسبت به سال گذشته افزود: پسته و بادام از جمله اقلامی هستند که نسبت به سال گذشته افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند، طبق برآوردی که انجام دادیم، آجیل نسبت به سال گذشته 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشته است.

وی افزایش قیمت ارز بر قیمت آجیل و خشکبار را بی‌تاثیر ندانست و گفت : پسته ازجمله اقلامی است که نوسان نرخ ارز و کمبود تولید نیز بر نرخ آن تاثیرگذار است، اگر نرخ ارز 100 تومان افزایش پیدا کند، تاثیر آن بر قیمت پسته 800 تا 900 تومان در هر کیلو خواهد بود.در حال حاضر قیمت متوسط هر کیلوگرم پسته ۹ دلار است و بطور کلی قیمت‌های این کالا از شش تا هفت دلار شروع می‌شود و تا ۱۶ دلار نیز پیش می‌رود.

رییس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار تاکید کرد: در سال جاری کمبودی در تولید پسته نداشتیم اما از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و پسته‌های سال گذشته نسبت به پسته‌های امسال از کیفیت بهتری برخوردار بودند.

احمدی در مورد واردات بادام هندی نیز بیان داشت: تنها محصولی که مورد توجه قرار نگرفته بادام هندی است و ثبت سفارش واردات آن نیز بسته است . بادام هندی از جمله اقلامی است که در جامعه مصرف زیادی دارد و اجازه ورود قانونی برای واردات آن وجود ندارد.

وی با اشاره به تغییر تعرفه واردات و تاثیر آن بر نرخ محصولات وارداتی تاکید کرد: با تغییر تعرفه واردات و نیز افزایش نرخ دلار، محصولات وارداتی از جمله تخمه آفتابگردان، تخمه کدو و مغز بادام نیز افزایش قیمت داشته‌اند.

احمدی در مورد قیمت انواع مختلف آجیل شب یلدا بیان داشت : قیمت اقلام با توجه به عرضه و تقاضا، نرخ دلار، کمبود جنس و یا فراوانی آن مشخص می‌شود و قیمت مصوب نداریم، بنابراین نرخ پسته، تخمه، آجیل و انواع مختلف دیگر بر اساس کیفیت متفاوت است، به عنوان مثال در پسته 70 نوع کیفیت و قیمت را داریم.

وی با تاکید بر نبود قیمتی مشخص برای انواع آجیل و نیز تشخیص گرانی یا ارزانی آن بیان داشت: سال گذشته حداکثر و حداقل قیمت اعلام شد و نزدیک به شب یلدا فروشندگان برای فروش بهتر قیمت‌ها را نسبت به نرخ اتحادیه کاهش دادند؛ امسال سعی بر این است که قیمت اعلام نشود اما ممکن است اتحادیه قیمتی را اعلام کند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تاکید کرد: برای انتخاب اقلام آجیل شب یلدا، در مناطق و شهرهای مختلف با مراجعه به 2 تا 3 مغازه قیمت‌ها مشخص خواهند شد و با مشاهده کیفیت و نوع جنس توسط مشتریان ، گرانی آن نیز قابل تشخیص خواهد بود. در قانون اتحادیه، فروشندگان 10درصد سود خرده فروشی دارند و اگر که فرآوری آجیل را خود انجام داده باشند 10 درصد نیز هزینه فرآوری دارند که طبق فاکتور فروش برای بازرسان مشخص است.

وی همچنین در ادامه افزود : اتحادیه بر واحد های صنفی نظارت دارد و در شب چله بازرسان و کارشناسان بر قیمت و کیفیت محصولات عرضه شده نظارت خود را افزایش می دهند.حدود 2سال که شکایات در اتحادیه و اتاق اصناف بررسی می‌شود و مردم می‌توانند در خصوص شکایات خود با اتحادیه به شماره 33112313 و یا اتاق اصناف به شماره 124 تماس بگیرند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها