دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از سال ۲۰۰۴ در خزانه‌داری آمریکا، جنگ پنهان اقتصادی را علیه ما و دو، سه کشور دیگر آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۱۲
چرا بانکهای خارجی پس از برجام با ایران همکاری نمی کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تسنیم، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح امروز(چهارشنبه ٢٢ آذر) در اولین همایش بین المللی اقتصاد مقاومتی، مدیریت نااطمینانی و ضربه پذیری در دانشگاه الزهرا (س)، گفت: این همایش پاسخ مناسبی به انتظارات جامعه در خصوص اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی نیز خود پاسخ به یکی از رویدادهای بزرگ سیاسی اقتصادی کشور ما‌ است که به دلیل بسترهای آسیب پذیر اقتصاد در کشور، دشمنان ما تهدیدات خود را به صحنه اقتصاد هدایت کرده‌اند؛ لذا اگر کشور ما در عرصه اقتصاد آسیب پذیری نداشت که تحریم نمی شدیم.

رضایی با اشاره به عهدشکنی آمریکا پس از برجام، گفت: ترامپ یک توافق بین المللی را که برای کاهش تحریم‌های به اصطلاح ثانویه انجام شده بود نادیده می‌گیرد. ترامپ گفت اوباما عجله کرد. چند سال دیگر اگر تحریم ها ادامه می یافت، ایران کارش تمام بود.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به اهمیت جهاد اقتصادی و مقاوم کردن اقتصاد ملی، گفت: رهبر معظم انقلاب عرصه اقتصاد را میدان کارزار با دشمنان می‌‌دانند و از عبارت جهاد برای این کارزار استفاده کردند لذا تحریم ها هم تا زمانی که اقتصاد مقاومتی تحقق نیابد، ادامه خواهد داشت و بیرون آمدن از آسیب‌های تحریم‌ها، با اقتصاد مقاومتی ممکن است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از سال 2004 در خزانه‌داری آمریکا، جنگ پنهان اقتصادی را علیه ما و دو سه کشور دیگر آغاز کرده اند که اساس این تحریم بر یک فرضیه اقتصادی استوار است و آن این که بخش خصوصی از ریسک فرار می کند. با بالارفتن خطرپذیری سرمایه گذاری در ایران، بخش خصوصی را از نزدیک شدن به ایران می ترسانند. بانک ها و موسسات خصوصی ذاتا محافظه کار هستند و حاضر نیستند با نهادهای امنیتی مانند وزارت دفاع آمریکا، همکاری کنند. احساس می کنند که به برندینگ آنها لطمه وارد می شود به همین منظور خزانه داری آمریکا و اداره کلی در آن با بهانه مبارزه با تروریسم فعالیت هایش را علیه ایران توسعه داده است، اخیرا در موضوع تحریم های کاتسا که آقای ترامپ امضا کرد، معلوم شد وزیر خزانه داری آمریکا در شورای امنیت ملی آمریکا عضو شده است که این مساله در بازارهای آزاد سابقه نداشت.

رضایی با تشریح فعالیت های مرکز تی اف آی علیه کشورهای مختلف از جمله پروژه بانک دلتا، گفت: تحریم هوشمند ایران، اولین بار در دادگاه و کنگره آمریکا و شورای امنیت رقم نخورد بلکه بخش خصوصی در اثر مذاکرات خودخواسته، کارکردن با ایران را کنار گذاشت. آنها به مدیریت آقای استوارت لوی، رئیس مرکز تی اف آی، با بیش از صد مدیر اقتصادی در سراسر جهان جلسه گذاشتند و صاحبان شرکت ها و بانک های بزرگ را از سرمایه گذاری در ایران برحذر داشتند. در موضوع برجام انصافا دیپلمات‌های ما زحمت کشیدند ولی خیلی زود همگان دیدند که بانک‌های بزرگ با ما همکاری نمی کنند. وقتی علت را از بانک‌های بزرگ سوال می کردند، در پاسخ می گفتند که برجام مانع را از سر راه برداشته اما ما می ترسیم که در ایران فعالیت کنیم. لذا این تجربه را به دست آوردیم که باید در مذاکرات، تیمی از اقتصاددانان را همراه می کردیم و بندهایی را برای خزانه داری آمریکا می نوشتند که وادار می شدند با صدور احکامی، موانع پنهان سرمایه گذاری در ایران را بردارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما در دو صحنه با آمریکایی ها مواجه هستیم ،یکی تحریم های اقتصادی آشکار مانند تحریم کاتسا که بانک‌ها و بنگاه‌هایی را که همکاری کنند، در دادگاه های آمریکا، جریمه می کنند. همزمان نیز با یک تحریم پنهان مواجه هستیم که در ظاهر کسی را تنبیه نمی کنند، اما کسی اصلا برای همکاری با ما جلو نمی آید. ما باید مسائل را با مردم و کارشناسان در میان بگذاریم تا شرایط کنونی در نبرد اقتصادی را درک کنند. ما نیازمند فعالیت جدی دانشگاهیان، دولتمردان، نمایندگان مجلس و عموم مردم هستیم تا در مقابله با تحریم‌ها در جنگی ناجوانمردانه و نامشروع که خلاف اقتصاد آزاد است، وارد عرصه شوند. ما می توانیم علیه فعالیت های تی اف آی که نظم بازار آزاد جهانی را به هم می زند، به دادگاه های بین المللی شکایت کنیم.

رضایی گفت: ما در انقلاب اسلامی به الگوی مدیریتی و رهبری خاصی رسیده‌ایم و در هر رویداد که از این فناوری استفاده کردیم با سر بلندی بیرون آمده‌ایم. در دهه پنجاه شمسی، در فضای خشن و استبدادی که زندان‌ها پر از مبارزان انقلابی بود، امام وارد صحنه انقلاب شد و در فضای یاس آلود آن زمان، سد بزرگی را در برابر فشارها با مفهوم ایستادگی ساخت. «نهضت اجتماعی و سیاسی» حضرت امام، شاه را ساقط کرد اما مانند مشروطه کار را رها نکرد و به تاسیس یک نظام بومی و برخاسته از دل ملت منجر شد که چهل سال است شکست نخورده است. در دومین اقدام، زمانی که پنج استان ما درگیر جنگ با لشکرهای عراق بود، امام از این فناوری استفاده کرد و از سال دوم جنگ، یک «نهضت اجتماعی دفاعی» شکل داد و به برکت شهدا و قهرمانی‌های رزمندگان، امروز صنایع دفاعی و سردار قاسم سلیمانی ما سرآمد منطقه است. لذا در سومین رویداد، ما اکنون نیاز به نهضت اجتماعی – اقتصادی داریم تا در برابر آمریکا علاوه بر ایستادگی، به شکوفایی اقصاد ملی برسیم. اگر این فناوری انقلاب را به طور کامل به کار نگیریم، زحمات ما خنثی می شود. این موضوع با تبلور یک نهضت اجتماعی – اقتصادی محقق می شود تا ان شاءالله جوانان ما امید خود را اسیر سراب‌های ساختگی نکنند.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس،گفت: حضرت امام(ره) در سال پنجم جنگ فرمودند، کاری نکنید که من به زنان ایران، حکم جهاد بدهم، چرا که آن موقع اثری از شما باقی نخواهد ماند. ان شاء‌الله در عرصه اقتصاد مقاومتی هم زنان کارآفرین و اقتصاد‌دان ما به عرصه وارد شوند.

در ابتدای این همایش، مهناز ملانظری، رئیس دانشگاه الزهرا(س) و حسین راغفر، دبیر علمی همایش پیرامون موضوع همایش و برنامه‌های آن، به سخنرانی پرداختند. همچنین علی آقامحمدی، رئیس همایش و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تیری کویل، از محققان موسسه تحقیقات بین المللی و راهبردی فرانسه از دیگر سخنرانان آیین افتتاح همایش بین المللی اقتصاد مقاومتی، مدیریت نااطمینانی و ضربه پذیری بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها