بر اساس قانون نظام پذیرش دانشجو که در سال 86 به تصویب رسید، قرار شد تا پایان سال 90 کنکور حذف شود، اما هر سال اجرای این قانون به فراموشی سپرده شد که قطعا یکی از عمده دلایل این فراموشی، مافیای قدرتمندی است که از طریق کلاس‌های کنکور، درآمدهای هنگفت دارد.
کد خبر: ۱۱۰۲۲۹۲
سمبه پرزور مافیای کنکور

به گزارش جام‌جم ،دیروز منصور غلامی، وزیر علوم در حاشیه مراسم تجلیل از برگزیدگان پژوهش دانش‌آموزی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حذف کنکور در دستور کار قرار دارد و در بسیاری از رشته‌ها می‌شود انتخاب دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی را ملاک قرار داد.

بر اساس گفته‌های وزیر علوم، برای رشته‌های پرطرفدار که با محدودیت پذیرش مواجه هستند نیز از طریق آزمون سراسری سهمی برای پذیرش در نظر گرفته خواهد شد.

یعنی در آینده کنکور به روش جدیدی از گزینش دانشجو تبدیل خواهد شد و این برنامه باید از آموزش و پرورش شروع شود تا دانش‌آموزان بتوانند خود را برای حضور در دانشگاه‌ها آماده کنند. به گفته غلامی، برنامه جایگزینی کنکور لازم است از سوی وزارت آموزش و پرورش دنبال شود.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور هم می‌گوید با حذف کنکور موافق است، اما کلی شرط و شروط برای حذف کنکور دارد.

او به سود سرشار کنکور هم اعتراف می‌کند و می‌گوید : دانشگاه آزاد سال گذشته بیش از 35 میلیارد تومان از کنکور درآمد داشته است. یعنی این دانشگاه بیشتر از سازمان سنجش از وجود کنکور منتفع می‌شود، چراکه درآمدهای سازمان سنجش برای برگزاری آزمون‌ها هزینه می‌شود، ولی دانشگاه آزاد برای اقدامات نرم‌افزاری جهت پذیرش دانشجو از داوطلبان بیشتر از مخارج ثبت‌نام، هزینه دریافت می‌کند.

خدایی درباره شروط حذف کنکور هم توضیح می‌دهد: شخصا با حذف کنکور موافق هستم، ولی معتقدم باید معیار جدیدی برای جایگزینی آن تعریف شود و افراد بدانند در شرایط مساوی بر چه اساسی باید وارد دانشگاه‌ها شوند. باید وضعیتی ایجاد کرد تا اعتماد داوطلبان محقق شود در غیر این صورت هر سیستمی ایجاد شود منجر به شکست خواهد شد.

خدایی، سازمان سنجش را مبری از مافیای کنکور می‌داند و می‌گوید: مجوز موسسات کنکور یا مافیای کنکور را افراد دیگری صادر می‌کنند و حق نظارت و درآمد آنها را هم افراد دیگری می‌گیرند. سازمان سنجش هیچ همکاری با آنها ندارد. همه همکاران سازمان سنجش حقوق رسمی دولت را می‌گیرند.

سودهای کلانی که در کنکور موج می‌زند

در شرایطی که رئیس سازمان سنجش می‌گوید براساس نظرسنجی‌ها 80 درصد داوطلبان، کنکور را بهترین راه برای ورود به دانشگاه‌ها می‌دانند، اگر پای حرف داوطلبان بنشینید، خیلی از آنها عمر و جوانی‌شان را پای کنکور گذاشته‌اند و حتی عده‌ای هم به دلیل آسیب‌های غول کنکور، دچار اضطراب و افسردگی شده‌اند.

دکتر محمود فتوحی‌فیروزآباد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با جام‌جم به دلایل حذف نشدن کنکور اشاره می‌کند و می‌گوید: مهم ترین مساله در حذف کنکور این است که ما باید سیستم جایگزینی طراحی کنیم که افراد توانمند را در دانشگاه جذب کند، اما هم‌اکنون چنین سیستمی در کشور وجود ندارد. همچنین واقعیت این است که همچنان برای پذیرش در برخی رشته‌های دانشگاهی و برخی دانشگاه‌های درجه یک کشور، رقابت جدی وجود دارد که باید سیستمی برای غربالگری آنها طراحی شود.

به گفته وی، یک راه‌حل این است که سوابق درسی، جایگزین کنکور شود، اما مشکل این‌است که مدارس ما به‌جای آموزش عمیق مطالب درسی، محفوظات دانش آموزان را بییشتر می‌کند. برگزاری انواع کلاس‌های فوق‌برنامه، کلاس‌های کنکور و کلاس‌های تست‌زنی هم مشکل را مضاعف کرده و کیفیت آموزش را در مدارس پایین آورده است. به همین دلیل، سوابق تحصیلی هم نمی‌تواند ملاک خوبی برای پذیرش دانشجوی کارآمد باشد، زیرا هم سیستم آموزشی در مدارس مشکل جدی دارد و هم سطح همان آموزش‌ها نیز در مدارس مختلف، کاملا فرق می‌کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف انتقاد می‌کند: معنی ندارد که دانش‌آموز از ابتدایی تا دبیرستان برای کنکور آماده می‌شود و مدام از این کلاس کنکور به کلاس دیگر می‌رود. این باعث شده خیلی از کلاس‌های کنکور و تست‌زنی، صرفا برای درآمدزایی برگزار شود، بدون آن‌که معلومات کاربردی به افراد اضافه کند. همین سود کلانی که در برگزاری کنکور وجود دارد هم یکی از عمده دلایل حذف نشدن کنکور است.

به عقیده این استاد دانشگاه، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، مشکل نداشتن سیستم جایگزین هم وجود ندارد و به همین دلیل، هیچ توجیهی برای برگزاری کنکورهای دوره کارشناسی ارشد و دکتری نیست. در واقع دانشجویی که در این کنکورها قبول می‌شود، اصلا به این معنی نیست که حتما توانمندی‌اش از دیگر داوطلبان کنکور بیشتر است.

کنکور؛ زاییده سیستم آموزشی غلط

حذف کنکور، به همکاری گسترده وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد، اما قاسم احمدی لاشکی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با ایسنا معتقد است: متاسفانه در زمینه حذف کنکور وزارت آموزش و پرورش کشور هماهنگی لازم را ندارد، زیرا یکی از موارد جایگزین برای حذف کنکور، تاثیر سوابق تحصیلی در دوران متوسطه است، اما زمانی می‌توان از سوابق تحصیلی به شکل درست بهره برد که امتحانات کل دروس در دوران متوسطه به صورت نهایی برگزار شود.

فرهنگ مظفر، رئیس سابق دانشگاه هنر اصفهان و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با جام‌جم به عدالت آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: اگر کنکور هم حذف شود و اختیار جذب دانشجو را به دانشگاه‌ها واگذار کنند، باز هم امکان این‌که عدالت آموزشی برقرار شود، خیلی کم است، زیرا در آن صورت امکان این‌که فردی به واسطه آشنایی، رابطه، لابی و مسائل اینچنینی وارد یک دانشگاه طراز اول شود، وجود خواهد داشت. در آن صورت، فقط مافیای کنکور تغییر شکل می‌دهد و فساد از سیستم سنجش به دانشگاه منتقل می‌شود. یعنی در شرایطی که مافیای کنکور، هم‌اکنون میلیاردها تومان پول از طریق کنکور درمی‌آورد، در صورت حذف کنکور و گزینش از سوی دانشگاه‌ها، تلاش خواهد کرد که این بار در آزمون دانشگاه‌ها، رخنه کند و به سودش ادامه دهد.

مظفر پیشنهاد می‌دهد: با توجه به این‌که سیستم آموزشی فعلی در مدارس بسیار پرنقص است، نیاز به طراحی سیستمی داریم که دانشجو را بر اساس فهم، خلاقیت و یادگیری، مورد ارزیابی و سنجش قرار دهد. این فرآیند هم کار یک روز و دو روز نیست، بلکه احتمال دارد که ده سال هم زمان ببرد. در صورتی که سیستم آموزشی و سیستم گزینش دانشجو بر محور محفوظات و کلاس‌های کنکور نباشد و فهم و خلاقیت، ملاک ارزیابی شود، در آن صورت، کنکور به سبک و سیاق فعلی، خود به خود حذف می‌شود.

نباید از خاطر برد که در صورت کاربردی شدن دروس در مدارس و دانشگاه‌ها، تحول در نظام آموزشی و افزایش فرصت‌های شغلی، رفته‌رفته مدرک‌گرایی و تمایل برای تحصیلات دانشگاهی نیز فروکش می‌کند که همین مساله به حذف تدریجی کنکور نیز کمک خواهد کرد.

گردش 8000 هزار میلیاردی بازار کنکور

فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به گردش مالی 8000 میلیاردی کنکور برای برخی افراد، گفت: برخی ذی‌نفعان اجازه حذف کنکور را نمی‌دهند. به گفته او یکی از پیشنهادهای دانشگاه آزاد این است که به جای برگزاری کنکور و وارد کردن استرس به خانواده‌ها چند بار در سال امتحان بگیریم و بالاترین نمره فرد ملاک پذیرش باشد.

محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز درباره کنکور گفت: کنکور تبدیل به یک معضل شده است و شجاع‌مردی می خواهد که شر کنکور را از سر نظام آموزش عالی کشور کم کند. البته تا جایگزینی نباشد نمی شود آن را حذف کرد.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها