هشدارهای جدی برای فرار از قاتل خاموش

قاتل خاموش روزی 2 قربانی می‌گیرد

هر ساله با سرد شدن هوا شاهد افزایش آمار قربانیان گازگرفتگی در کشور هستیم؛ قربانیانی که برای همیشه به خواب غفلت می‌روند و نامشان در فهرست صدها قربانی قاتل خاموش در سال قرار می‌گیرد. در یک هفته گذشته نیز با ورود توده هوای سرد به کشور و بارش برف در برخی استان‌ها، شاهد اخبار تلخی درباره جان باختن هموطنان بر اثر گاز گرفتگی بودیم. در استان مرکزی مادری همراه سه فرزندش قربانی قاتل خاموش شدند.
کد خبر: ۱۱۰۱۰۸۳
قاتل خاموش روزی 2 قربانی می‌گیرد
نشت گاز منواکسیدکربن در شهرستان بستان‌آباد هم باعث فوت اعضای یک خانواده سه نفره شد. همچنین براثر نشت گاز در تالار عروسی در پردیس، 14 نفر مسموم شدند. براساس آمار پزشکی قانونی، این رشد عمدتا در ماه‌های آذر و دی اتفاق می‌افتد. سال گذشته 836 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که 609 نفر از آنان در نیمه دوم سال جان باخته اند و بیشترین تلفات نیز در ماه آذر با 145 و دی با 147 فوتی به ثبت رسیده است.

رشد تلفات گازگرفتگی در نیمه دوم هر سال مطابق آمارهای این سازمان در سال‌های دیگر نیز تکرار شده و در بسیاری موارد ماه‌های آذر و دی بیشترین تلفات را به خود اختصاص داده است. به طور کلی بیش از 70 درصد تلفات گازگرفتگی در هر سال مربوط به نیمه دوم سال است و همین موضوع ضرورت توجه به نکات ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی را دوچندان می‌کند؛ بویژه در مناطق و شرایط خاص مانند شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه که بخش قابل توجهی از ساکنان آن هم اکنون در چادر و کانکس زندگی می‌کنند.

با کمی احتیاط و صرف اندکی هزینه بیشتر می‌توان جلوی بسیاری از این حوادث را گرفت. افزایش قربانیان همزمان با برودت ناگهانی هوا نشان می‌دهد نصب وسایل گرمایشی به صورت غیرایمن و استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد از مهم‌ترین دلایل افزایش قربانیان گازگرفتگی هستند. توجه به دودکش و استفاده از وسایل استاندارد می‌تواند از انتشار گاز مرگ در فضای خانه جلوگیری کند. قبل از نصب بخاری از باز بودن مسیر دودکش‌های داخل دیوار مطمئن شوید. به این منظور می‌توانید از سطح پشت‌بام یک وزنه کوچک را با ریسمان به داخل دودکش فرستاده و اگر تا انتها پایین آمد نشان‌دهنده باز بودن مسیر است. همچنین از کلاهک H استفاده شود. دودکش‌های آکاردئونی که به خاطر نصب راحت و زیبایی طرفدارانی پیدا کرده، دارای استاندارد لازم برای نصب در خانه نیست و احتمال خارج شدن آن بر اثر ضربه یا سوراخ شدن دودکش زیاد است.

یکی از صحنه‌های آشنا در گازگرفتگی قرار دادن لوله بخاری در ظرف آب یا قرار دادن آجر روی شعله گاز است. برخی تصور می‌کنند با این کار جلوی گاز سمی گرفته می‌شود. این گاز در آب حل نشده و تنها باعث مسدود شدن مسیر خروجی آن شده و گاز از طریق دیگر خارج و وارد فضای داخلی محیط می‌شود. وجود دستگاه‌های هشداردهنده گاز منواکسیدکربن در محیط تا حد بسیار زیادی می‌تواند به کاهش خطرات و حوادث ناشی از این گاز کمک کند. در انتخاب این دستگاه‌ها دقت کنید. بعضی از این وسایل کیفیت و کارایی لازم را ندارد.

هشدارهای آتش‌نشانی

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره راه‌های فرار از قاتل خاموش می گوید: با شروع فصل سرما افراد برای گرم کردن محیط خانه خود از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند. از این‌رو اگر کمی بی‌احتیاطی صورت گیرد عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت. از این رو رعایت نکات ایمنی ضروری است، البته امیدوارم در این روزها شاهد اتفاقاتی بر اثر گاز گرفتگی نباشیم.

وی به مهم‌ترین نکات برای راه‌اندازی وسایل گرمایشی اشاره کرد و گفت: نصب صحیح شیلنگ بخاری و دودکش‌ها در بالا بردن ایمنی بخاری‌ها تاثیر بسزایی دارد. البته فراموش نشود که دو نوع دودکش وجود دارد. یک مورد که در داخل ساختمان و دیوارها کار گذشته می‌شوند که در این مورد در ساختمان‌های پنج یا شش طبقه باید به ازای هر وسیله گاز سوز و گرمایشی یک خروجی دودکش از جنس سیمانی و بدون شکستگی تعبیه شده باشد.

ملکی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین تاکید کرد: تمام دودکش‌های وسایل‌ گازسوز باید حتما مجهز به ‌بخش ‌عمودی ‌وکلاهک H باشند. البته این به وجدان سازندگان ساختمان نیز برمی‌گردد، امیدوارم سازندگان ساختمان کم‌کاری نکنند.

وی گفت: بیشتر ما شاهد بودیم که در ساختمان از لوله‌های پلیکا به جای لوله‌های سیمانی استفاده کرده‌اند. حتی با خود آجر ساختمانی یک مسیری را باز کردند که به اصطلاح داک می‌گویند که بر اثر ترک در ساختمان ما شاهد ورود گاز به داخل ساختمان بوده‌ایم.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درخصوص دودکش‌های داخل منازل اظهار کرد: دودکش‌های داخل منازل هم بهتر است از نوع دودکش‌های ورق ضدزنگ (گالوانیزه) و نسبتا ضخیم باشد و از دودکش‌هایی مانند دودکش‌های فنری، ‌آکاردئونی و ‌آلومینیومی نباید استفاده شود.

وی گفت: باید دقت کنیم که لوله‌های دودکش، حتی زمانی که بخاری روی شمع است باید گرما داشته باشد. اگر لوله‌ها سرد بود نشانه این است که دود بخاری به خارج از ساختمان نمی‌رود. حتما این نکته را در نظر بگیریم که با وجود فصل سرما که تمام نقاط خانه را می‌پوشانیم یک جا را برای گردش هوا باز بگذاریم.

ملکی درخصوص زلزله کرمانشاه که مردم در چادرها از وسایل گرمایشی استفاده می‌کنند، گفت: به دلیل این که خود چادر منبع اشتعال است، اگر از بخاری‌های برقی استفاده می‌کنند مواظب سیم برق آن باشند. حتما کابل روکش‌دار باشد و بخاری را به دیوارهای چادر نچسبانند، از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنند که حرارت کمتری دارد و اگر از وسایل نفتی استفاده می‌کنند برای پر کردن مخزن حتما بخاری را خاموش و در بیرون چادر پر کنند. توجه کنید که مخزن سوراخ نباشد و زیر این‌گونه بخاری‌ها از سینی استفاده کنند تا از سطح کف چادر فاصله داشته باشد. همچنین لازم است بخاری‌ها را در وسط چادر نگذارند و در گوشه‌ای که رفت و آمد کمتر است قرار داده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها