رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاههای افسری ارتش:

قدرت دفاعی کشور به هیچ‌وجه قابل مذاکره و معامله نیست +عکس

از نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، منافع ملی شاخص مهمی برای تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ ها در هر کشوری است؛ جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنا نیست.
کد خبر: ۱۰۸۷۲۴۶
پایان توهمات غرب

در صدر منافع ملی در هر کشوری امنیت ملی قرار دارد و این امنیت وقتی کاملا تامین است که ‌آن کشور از امنیت سیاسی، اقتصادی و... در حوزه‌های مختلفی برخوردار بوده و تهدیدی متوجه آن کشور و ملت نباشد.

تمام ملت‌ها در تلاش برای پیشرفت، تامین رفاه و امنیت هستند، زمینه و لازمه پیشرفت در هر حوزه‌ای پیشرفت سرمایه‌گذاری، توسعه علمی، فنی و امنیتی است. بنابراین باید امنیت را پیش‌نیاز هر پیشرفتی در نظر گرفت.

زمانی‌که ملتی در شرایط تهدید قرار دارد، باید قادر به دفاع از خود باشد و توانمندی دفاعی اش را در برابر تهدیدات افزایش دهد تا به ثبات و ‌آرامش دست‌یابد و از بروز خطراتی که می‌تواند منافعش را به خطر بیندازد، جلوگیری کند.

باید به این نکته هم اشاره کنم که آمریکا و غرب در سال‌های اخیر دچار نوعی توهم شده‌اند، چرا که به دنبال مذاکرات هسته‌ای توهمی در غرب به‌وجود آمد که ایران در حوزه‌های مختلف وقتی تحت‌فشار باشد، تن به مذاکره خواهد داد. تصور آنها این است که فشارها را در مورد ایران افزایش دهند با این توهم که حتی ایران در حوزه مسائل دفاعی، امنیتی و نظامی حاضر به مذاکره خواهد بود.

در گذشته رهبری این تفکر را که در حوزه مسائل دفاعی وارد مذاکره شده و در حوزه دفاعی عقب نشینی شود، بی‌بنیان و سست معرفی کرده بودند و روز گذشته نیز در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری ارتش با توجه به آنچه در هفته‌های اخیر در رسانه‌های غربی بخصوص اروپایی مطرح شد و فشاری که اروپا و آمریکا در این زمینه مطرح کرده اند با صراحت مورد تاکید قرار دادند که حوزه مسائل دفاعی حوزه چانه‌زنی نیست و بصراحت این موضوع را به عنوان خط قرمز قطعی اعلام کردند.

به این ترتیب با بیانات خود توهمی را که اروپا گرفتار شده، پایان بخشیدند و به این ترتیب هر نوع حرکت آنها در مسیر موردنظرشان در بن‌بست قرار می‌گیرد.

در ضمن منطقی نیست کشوری بخواهد در حوزه ابزارهای دفاعی خود با بیگانگان مذاکره کرده و محدودیت‌هایی را بپذیرد. چراکه وقتی اروپا موضوع مذاکره در این حوزه را مطرح می‌کند به دنبال ایجاد محدودیت‌هایی در این زمینه علیه ایران است.

ملتی که جنگی را تجربه کرده و تهدیداتی را متوجه خود دیده است، قطعا روی حقوق خود هوشمندانه می‌ایستد که یکی از این حقوق حق دفاع است و هر ملتی برای دفاع از این حقوق باید ابزار دفاعی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که دکترین نظامی‌اش در راستای تامین امنیت و حفظ منافع ملت است، بنابراین غربی‌ها باید این را از ذهن خود دور کنند که روزی بر اثر فشارها ملت ایران تن به مذاکره در موارد دفاعی بدهد. امروز در کشورمان و میان گروه‌های سیاسی و مسئولان در سطوح مختلف اتفاق‌نظر وجود دارد که ابزارهای دفاعی خود را حفظ کرده و روزبه‌روز این بنیه قوی‌تر شود.

دکتر یدالله جوانی - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها