مناقشه نیروهای پیشمرگه کرد با نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق در منطقه کرکوک وارد مرحله تازه‌ای شده است به طوری‌که ارتش عراق به پیشروی‌های قابل توجهی دست یافته است.
کد خبر: ۱۰۸۴۰۹۸
رجز خوانی بارزانی جواب نداد

به گزارش جام جم، در این رابطه با هادی محمدی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:

پیشروی سریع ارتش عراق در مناطقی از کرکوک و عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه چگونه قابل تحلیل است؟

آقای مسعود بارزانی وارد یک بازی قمار سیاسی در عراق شده است. بخشی از این موضوع احساس پشتیبانی حمایت‌های خارجی است که ایشان در کنار خود لحاظ می‌کند و این باعث می‌شود ایشان از خطوط قرمز عبور کرده و اقدامات غیر قانونی انجام گرفته را به نحوی تحت پوشش قرار دهد. حضور نیروهای پیشمرگه بعد از 9 جولای 2014 در خارج از مناطق اقلیم کردستان عراق به‌عنوان یک حضور غیر قانونی معرفی شده است. دولت مرکزی عراق هم اعلام کرده است به انجام درگیری نظامی با نیروهای پیشمرگه تمایل ندارد. این موارد در حالی است که مسعود بارزانی به نیروهای تحت امر خود فرمان آمادگی جنگی صادر کرده است و رجزخوانی‌هایی که در تراز اخلاقی مقامات عراقی نیست. نیروهای امنیتی، ارتش، پلیس و مقامات حشد الشعبی از جمله آقایان مهدی ابومهندس و هادی العامری، رایزنی‌هایی را توسط فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق با مقامات اقلیم کردستان انجام دادند که به سرانجامی نرسید. در نهایت یکشنبه‌شب نیروهای نظامی عراقی به مناطقی که از قبل مشخص شده بود حرکت کرده و این مناطق را در اختیار گرفتند و پیشمرگه‌های کرد مجبور به عقب‌نشینی شدند.

نقش نیروهای تحت امر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در تحولات به چه نحو است؟

آنچه قابل توجه است این که نیروهای کرد تحت امر اتحادیه میهنی کردستان عراق و جماعت اسلامی که در مناطق جنوبی کرکوک مستقر بودند، همکاری بسیار خوبی با نیروهای عراقی داشتند و بدون هرگونه تشنج مناطق در اختیار خود را واگذار کردند. نیروهای تحت امر مسعود بارزانی که رجزخوانی می‌کردند و با تبلیغات گسترده رسانه‌ای فضا را متشنج کرده بودند، در انزوا قرار گرفته و از مناطق عقب‌نشینی کردند. انتظار می‌رود این روند به‌طور روان جریان پیدا کند و حوزه وسیعی از این مناطق در اختیار دولت مرکزی عراق قرار گیرد. اگر این موضوع محقق شود، مساله همه‌پرسی اقلیم کردستان در مسیری دیگر قرار گرفته و بدون صرف هزینه‌های زیاد و با درایت حل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها