رییس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

شرط خثنی‌سازی یک توطئه آمریکایی در برجام/ پاسخ مجلس به گره خوردن توان موشکی با برجام

همه رفتارهای آمریکا علیه برجام حاکی از نابودی است،حال چرا توافق به این خوبی را می خواهد به هم بزند، باید در عقلانیت آمریکایی ها شک کرد!
کد خبر: ۱۰۷۱۵۰۳
گزارش بعدی آژانس توسط ترامپ تایید می شود؟

به گزارش جام جم آنلاین از اتاق خبر 24، فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز تاکنون صلح آمیز بود، اما به خاطر یکسری ادعاهای بی اساس، بدون سند و مدرک و تنها بر پایه ادعاهای پوچ، ایران متهم به تلاش برای تولید سلاح هسته ای شد.

علیرغم بازدیدهای گسترده بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، موردی در زمینه انحراف ایران یافت نشد، اما فشارها، تهدیدات و تحریم های اقتصادی همچنان ادامه داشت.

پس از سال ها تحریم و تهدید و پس از قرارداد سعد آباد که آن نیز به خاطر کارشکنی های آمریکا و سه کشور اروپایی لغو شد، دولت تدبیر و امید تصمیم قطعی گرفت تا موضوع هسته ای ایران را حل کند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حال و هوای مذاکرات هسته ای هم تغییر کرد و می توان گفت که بحث مذاکرات هسته ای 4 سال از وقت دولت را به خود اختصاص داد، اولویت دولت حل موضوع هسته ای بود، چرا که اعتقاد داشت با پایان پرونده هسته ای و لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، گشایش های زیادی در امور اقتصادی و دیگر امور اتفاق خواهد افتاد.

اما نه تنها اینگونه نشد، بلکه تهدیدات، تحریم ها و فشارهای سیاسی آمریکا علیه ایران شدت هم گرفت. ترامپ عزم کرده تا زیر برجام بزند، اما از آنجا که بدنامی فسق توافق هسته ای را نمی خواهد به جان بخرد، سعی می کند جمهوری اسلامی ایران را تحریک کند تا برجام را نقض کرده و مسئولیت آن هم به گردن ایران بیفتد.

همگان می دانند که عواقب خروج از برجام برای جمهوری اسلامی ایران پرهزینه خواهد بود، اما باید توجه داشته باشیم که هم اکنون آمریکا بارها توافق هسته ای را نقض کرده و نشان داده که علاقه مند به بر هم زدن کامل برجام است.

بهانه هایی که آمریکا بر سر برجام می آورد، برای این است که از این توافق انتظارات فراتری داشته است، نه این که هم اکنون توافق هسته ای خواسته های آن را برآورده نکرده باشد، بلکه در پی فشار بیشتر بر ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر است.

اکنون و پس از گذشت دو سال از اجرای توافق هسته ای که تعهدات ایران هر بار با تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی همراه بوده است، آمریکایی ها دست از بازی با برجام بر نمی دارند و هر طور شده قصد دارند برجام را از بین ببرند.

ایالات متحده اقدامات تحریک آمیز زیادی انجام داده است تا ایران از برجام خارج شود، چند روز پیش بود که نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل ادعا کرده بود که آژاننس باید از مراکز نظامی ایران بازرسی کند و اگر ایران این اجازه را ندهد، برجام را نقض کرده است.

نیکی هیلی حتی به دیدار یوکیو آمانو مدیرکل آژانس هم رفت تا او را وادار به خواسته آمریکا کند، هر چند نفوذ ایالات متحده بر آژانس آشکار است.

واشنگتن در رفتارهای سیاسی خود علیه برجام به شدت تخریبی اقدام کرده، و اگر شکیبایی جمهوری اسلامی ایران نبود، توافق هسته ای تاکنون لغو شده بود.

پس از آن که نماینده آمریکا در سازمان ملل ادعای بازدید از مراکز نظامی ایران را مطرح کرد و با پاسخ قاطع فرماندهان ارشد نظامی و مسئولین سیاسی روبرو شد، اکنون در فاز دیگری از فشار سیاسی و روانی به ایران موضوع تأیید گزارش آژانس درباره اجرای تعهدات هسته ای جمهوری اسلامی را به میان کشیده است.

مدت ها پیش از این روزنامه های آمریکایی و برخی مقامات دولت ترامپ از احتمال تأیید نشدن گزارش آژانس از سوی رئیس جمهور آمریکا خبر داده بودند.

مواضع مقامات دولت آمریکا از آغاز به کار این دولت تاکنون بر ضد توافق هسته ای بوده است، روزی را نمی توان یافت که ترامپ و دیگر اعضای دولت آمریکا علیه برجام سخن نگفته باشند.

در حالی که خواسته های آمریکا در توافق هسته ای برآورده شده و فعالیت های هسته ای ایران به تعلیق درآمده است، غنی سازی تعطیل شده و سانتریفیوژها برچیده شده است، آب سنگین اراک هم همینطور، اما باز هم آمریکا در حالی که برجام را اجرا نمی کند، در صدد وادار کردن ایران به خروج از آن است.

نیکی هیلی این روزها علیه برجام بسیار فعال شده، سخنرانی ها و دیدارهایی که برای نابودی برجام انجام می دهد افزایش یافته، او در تازه ترین مواضع ضد برجامی خود در موسسه امریکن اینترپرایز گفته است؛ اگر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید نکند، به معنای خروج آمریکا از برجام نیست.

جالب اینجاست که مسئول تایید پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام بر عهده آمریکا نیست، بلکه بر عهده سازمان بین المللی انرژی اتمی است. در برجام نیز به نظر نمی رسد که چنین حقی به آمریکا داده شده باشد.

هیلی در سخنرانی خود توافق هسته ای را بسیار ناقص و بسیار محدود خواند و رهبران ایران را متهم کرد که می خواهند با برجام دنیا را گروگان رفتار نامناسب خود کنند!

نماینده آمریکا در سازمان ملل به این خاطر می گوید که «اگر رئیس جمهور آمریکا تصمیم بگیرد در ماه اکتبر (ماه آینده میلادی) پایبندی ایران به برجام را تأیید نکند این به معنای خروج از توافق هسته‌ای نیست بلکه موضوع به کنگره آمریکا ارجاع می‌شود»، تا ایران را ناقض برجام معرفی کند و آنگاه ادعا کند که جمهوری اسلامی از برجام خارج شده است.

اگر چنین اتفاقی بیفتد که دور از انتظار نیست، کنگره آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا درباره اعمال دوباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تصمیم بگیرد که به این تصمیم هم نباید شک کرد.

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا رئیس جمهور هر سه ماه یکبار که گزارش آژانس درباره اجرای تعهدات ایران منتشر می شود، موظف است آن را بررسی و تأیید یا رد کند.

نیکی هیلی زمینه چینی می کند تا در ماه اکتبر که نوبت گزارش آژانس از اجرای تعهدات ایران است، ترامپ آن را تأیید نکند، او از هم اکنون با سخنرانی خود خط مشی رسانه های آمریکا را آماده کرده و افکار عمومی را برای مواجه شدن با اقدام احتمالی ترامپ مهیا می کند.

هر چند هیلی گفته «من زمینه را برای عدم تأیید برجام آماده نمی کنم» اما در ادامه سخنانش گفته است؛ «حرف من این است که اگر رئیس جمهور تصمیم به عدم تأیید آن بگیرد استدلالی قوی برای این کار دارد.

اگر در ماه اکتبر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا قصد دارد و احتمال می رود گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی را تأیید نکند، جمهوری اسلامی ایران باید خود را برای روبرو شدن با چنین تصمیمی آماده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها