بیش از دو ماه دیگر به اربعین مانده و از همین حالا و حتی پیشتر، مرزهای زمینی و محل تردد زائران اربعین به تکاپو درآمده تا شرایط مناسبی برای پیاده‌روی خیل میلیونی زائران و مشتاقان اربعین و اباعبدالله فراهم شود.
کد خبر: ۱۰۶۷۸۰۹
استقبال مرزهای 3 استان از اربعین

به گزارش جام‌جم، سالانه حدود دو تا سه میلیون نفر از جمعیت 20 میلیون نفری زائران اربعین که پیاده عازم کربلا می‌شوند، ایرانی هستند که بخش عمده آنها از مرزهای زمینی کشورمان خود را به سرزمین عراق و عتبات عالیات می‌رسانند. البته تا سال گذشته امکان تردد زمینی فقط از طریق مرزهای مهران در استان ایلام و شلمچه و چذابه در خوزستان میسر بود، اما امسال مرز خسروی در کرمانشاه نیز به این سه مرز افزوده شده و قرار است بخشی از بار جمعیتی زائران را بر دوش کشد. هجدهم آبان امسال یعنی دو ماه و ده روز دیگر مصادف با اربعین حسینی است، و اگرچه از یکی دو هفته مانده به اربعین، جای سوزن انداختن در این مرزها نیست، اما برخی از هموطنان هم هستند که طبق رسم و آیینی دیرین، پیاده‌روی خود به‌سوی کربلا را از اوایل ماه محرم یعنی حدود 20 روز دیگر آغاز و شور اربعینی را در هر کوی و برزن طنین انداز می‌کنند؛ شوری که بزودی به سیلی خروشان در مرزهای کشورمان تبدیل شده و همراه با رودهای مواجی از سرزمین‌های دور و نزدیک دنیا، به سمت میعادگاه عاشقان و آزادگان جهان سرازیر می‌شوند.

مسئولان کشوری و استانی اما در تلاش برای میزبانی از این جمعیت میلیونی در مرزها و حتی آن‌سوتر از مرز، و ساماندهی هرچه بیشتر و بهتر زوار ایرانی کربلا، از هم اکنون آستین‌ها را بالا زده‌اند.

آمادگی مهران

محمدرضا مروارید، استاندار ایلام با تاکید بر آمادگی کامل استان ایلام برای پذیرایی از زوار اربعین، درخصوص تدابیر اندیشیده شده و امکانات تعبیه شده در مرز مهران به جام‌جم می‌گوید: سال گذشته یک میلیون و 80 هزار نفر از مرز مهران وارد عراق شدند و یک میلیون و 200 هزار نفر از همین مرز به ایران بازگشتند و امسال پیش‌بینی می‌کنیم که یک میلیون و 200 هزار نفر ( معادل ده درصد افزایش)، مرز مهران را برای ورود به سرزمین عراق انتخاب کنند، بر همین اساس به امکانات سال گذشته که شامل پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی و خدمات و موکب‌های بین راهی بود، امکانات و تمهیدات افزون‌تری برای مرز مهران چاره‌اندیشی شده و درحال اجرا و استقرار است.

مروارید با اشاره به تعریض جاده ایلام به مهران، به‌عنوان یکی از تمهیدات مهم تسهیل پیاده‌روی اربعین می‌افزاید: تاکنون 50 کیلومتر از طول 80 کیلومتری این مسیر، چهاربانده شده و تعریض 30 کیلومتر آن می‌ماند برای سال بعد. اما برای تسهیل در تردد زائران، امسال نیز مثل سال گذشته جاده ملکشاهی (جاده موازی با جاده ایلام ـ مهران)، برای زمان اوج بار ترافیکی منطقه در نظر گرفته و بهسازی شده تا در کنار جاده ایلام ـ مهران، یک جاده مسیر رفت و دیگری مسیر بازگشت زائران شود.

استاندار ایلام به کمبود آب در سال گذشته به‌عنوان یکی از مشکلات زائران اشاره و خاطرنشان می‌کند: امسال برای رفع کامل این مشکل، دو چاه حفر کرده‌ایم و تاکنون هم 9 کیلومتر لوله کشی آب داشتیم و اکنون هم درحال اصلاح شبکه پایانه به منظور رفع مشکل آب سرویس‌های بهداشتی، مسیر‌ها و موکب‌ها هستیم.

مروارید تاکید می‌کند که برای اسکان و تغذیه هیچ مشکلی نداشته و نداریم، زیرا هم مردم ایلام و استان‌های معین در این زمینه کمک می‌کنند و هم خود استانداری و نهادهای استان برای فراهم کردن غذا و محل اسکان از تمام ظرفیت‌های موجود استان در جهت رفاه حال زوار استفاده می‌کنند.

برنامه‌های شلمچه و چذابه

فرامند هاشمی‌زاده، معاون عمرانی استانداری خوزستان نیز درخصوص آماده سازی مرزهای شلمچه و چذابه در این استان به جام‌جم می‌گوید: همچون سنوات قبل، امسال و از چند ماه پیش ستاد ویژه اربعین کار خود را در استان خوزستان آغاز کرد و در این ستاد نیز کمیته‌های مختلفی چون کمیته فرهنگی، امنیتی، زیرساخت و... تشکیل شد که در بخش کمیته زیرساخت که زیرنظر معاونت عمرانی است، با انتخاب دو مشاور، طرح کامل و جامعی برای تسهیل امور زوار اربعین و بررسی و رفع مشکلات و نواقص سال‌های قبل، تهیه و تدوین شد که این طرح طبق برنامه‌ریزی و زمانبندی صورت‌گرفته، بسرعت در حال اجراست.

هاشمی‌زاده با بیان این‌که افق طرح جامع ما، افق بلندمدتی است که طی چند سال به اجرا در خواهد آمد، می‌افزاید: از آنجا که هر ساله سرمایه هنگفتی برای تعبیه امکانات مخصوص اربعین در مرزهای شلمچه و چذابه هزینه می‌شود، تصمیم گرفتیم به منظور جلوگیری از تکرار هرساله این سرمایه‌گذاری، با تدوین یک طرح جامع، زیرساخت‌های مورد نیاز پیاده‌روی اربعین در این دو مرز همچون انتخاب مسیر پیاده‌روها، محل استقرار موکب‌ها و احداث زیرساخت‌های آب، برق، تلفن، اینترنت و... به صورت پایدار تهیه و اجرا شود.

وی با اشاره به این‌که برای اجرای سریع و مناسب این طرح جامع، تقسیم کار بین همه نهادهای مربوط در استان همچون سازمان آب، برق، مخابرات، راه و راهداری و ... صورت گرفته و بودجه هر بخش نیز تخصیص داده شده است، می‌گوید: همه نهادهای مذکور کار خود را به جد آغاز کرده‌اند و امیدواریم تا دو هفته مانده به اربعین، امکانات موردنیاز دو مرز شلمچه و چذابه را طبق زمانبندی طرح جامع و براساس اولویت‌بندی صورت گرفته، آماده و فراهم کنیم.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان، با اشاره به شرایط هر دو مرز شلمچه و چذابه یادآور می‌شود: هم‌اکنون تمام خدمات از جمله آب در شلمچه موجود است و توسعه پارکینگ و بهسازی جاده از میدان مقاومت تا سه‌راهی یادمان نیز در دستور کار قرار گرفته و نهادهای مربوط مشغول کار برای احداث، آسفالت، تکمیل و روشنایی این مسیر هستند. ضمن این‌که ساخت و آماده سازی پایانه و گیت‌های ورود و خروج و توسعه پارکینگ هم در حال انجام است. در مرز چذابه نیز همین امکانات در حال تعبیه و استقرار است، اما با پیشرفت فیزیکی کندتر.

خسروی؛ مرزی که گشوده شد

مرز خسروی در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه تا سال گذشته به روی زوار پیاده‌روی اربعین بسته بود، اما چندی پیش حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین از بازگشایی این مرز به روی زائران در سال‌جاری خبر داد و یادآور شد؛ دولت عراق با تردد زائران از مرز خسروی موافقت کرده و زائران می‌توانند پس از دریافت روادید از طریق این مرز وارد عراق شوند.

ذوالفقاری با اشاره به انجام مذاکرات متعدد با دولت عراق و امضای تفاهم نامه‌ای درباره مراسم اربعین امسال، گفت: براساس توافقنامه مذکور، دولت عراق با بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد و قرار شد از 11شهریور در چهار کنسولگری و از اول مهر صدور روادید در 12دفتر آغاز شود. تاکنون هم 8700 نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. البته به دنبال لغو روادید بودیم‌، ولی طرف عراقی مخالفت کرد؛ بنابراین روادید امسال برقرار و مبلغ آن هم 40 دلار است.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها