خلاقیت به عنوان جوهره کارآفرینی و یکی از عوامل کلیدی و رمز پیشرفت و حتی بقای سازمان های نوین به حساب می آید. چنان که "پیتر دراکر" معتقد است خلاقیت و کارآفرینی به اندازه ای لازم و ملزوم یکدیگرند که می توان گفت کارآفرینی بدون خلاقیت و نوآوری حاصلی ندارد.
کد خبر: ۱۰۶۲۶۲۰
شکوفایی «گلها» در صنعت غذا

خلاقیت یکی از صفات مشخص و بارز کارآفرینان است که با نوآوری عجین شده و رهیافت مختلفی را به همراه می آورد.

در ادامه با دکتر کریمی تفرشی، یکی از کارآفرینان موفق و خلاق در صنعت غذا که رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان موادغذایی و خانه صنعت و معدن وتجارت جوانان تهران، سفیرغذای سالم و هیأت مدیره صنایع غذایی گلها نیز هست، به گفت و گو نشسته ایم تا شاید تجارب وی راهگشای جوانان صاحب ایده در کسب و کار باشد.

دارنده تندیس طلایی از هفدهمین همایش مدیران برتر صنعت و تجارت ایران، اولین و تنها دارنده نشان شوالیه اروپا در صنعت غذای ایران، مرد سال صنعت غذا در سال 95، دارنده تندیس زرین چهره ماندگار مدیریت ایران، مشاور عالی هیأت مدیره انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، دارنده نشان جهادگر خودکفایی از ریاست محترم جمهوری، عضو انجن علوم و فناوری غلات از دیگر افتخارات و عناوین کریمی تفرشی است.

- گلها را در یک جمله معرفی کنید:

_ ضمن تشکر از رسانه خوب جام جم و انعکاس صحیح اخبار؛ گلها سه نسل در کنار مردم بودن است. سه نسل افتخار همراهی در صنعت غذا. نسل اول در سال 1318 به صورت کاملا سنتی و روزگاری که جنگ جهانی نیز در آن ایام در جریان بود، آغاز به کار کرد. با وجود قحطی که در اثر هجوم بیگانگان اتفاق افتاده بود، مجموعه گلها تصمیم گرفت، مواد غذایی را در بسته های کم حجم به مردم ارائه دهد. نسل دوم از سال 1345 با دستگاه های نیمه اتوماتیک استوک آلمان که در بازار ایران بودند به صورت نیمه سنتی کار را دنبال کردند تا ابتدای دهه 80 که نسل سوم ادامه کار را عهده دار شد و تا امروز 16 سال است که کار می کند، با این تفاوت که در بعضی موارد، بازده 400 تا 300 درصدی داشته و به طور مستقیم 500 نفر و به صورت غیر مستقیم 1000 نفر در مجموعه گلها کارآفرینی داشتیم. امروز گلها با 300 قلم کالا یکی از پرتنوع ترین کارخانه های تولید مواد غذایی در کشور است.

- انتخاب نام گلها و رنگ قرمز برند بر چه اساسی بود و اصلا چرا لوگوی گلها، گل ندارد!

- پیشینه بنده به طبیعت و گلها علاقه زیادی داشتند و به همین علت نام فرزند کاریشان را گلها گذاشتند. اما این که چرا گلها فاقد گل است، باید بگویم، دو برگ سبز و خوشه گندم به نشانه برکت و سه رنگ پرچم مقدس ایران در لوگوی ما قرار گرفته است.

- محبوبیت این برند نزد مصرف کنندگان ایرانی در سال 96 چطور به دست آمد؟

-با توجه به این که گروه تولید خانواده های غذایی متنوعی داریم و در جشنواره ها و سمینارهای مختلفی نیز حضور داریم. ما 57 درصد سهم بازار را نسبت به ده ها تولید کننده هم صنف به خود اختصاص دادیم. برنامه ریزی های بسیار خوبی داریم که طی یک بازه زمانی 5/2 تا 5 و 10 ساله بتوانیم گلها را در این جایگاه حفظ کنیم و کیفیت یکسان و بدون نوسان در آینده داشته باشیم. لازم به ذکر است که با وجود تحریم ها نه تنها سعی کردیم کیفیت خوب برندمان را حفظ کنیم، بلکه در هر فصل 5 تا 7 کالا نیز اضافه می کنیم. برای تولید ارگانیک گیاهان دارویی و محصولات دیگر برنامه ریزی زیادی کردیم. از جمله چای ارگانیک که قرار است از ابتدای تابستان وارد بازار کنیم. اختصاص لوگوی دوستدار محیط زیست به گلها و انتشار بانک اطلاعات غذایی دارویی گیاهی از دیگر افتخارات این مجموعه است. ضمن این که سیاست مجموعه ما حمایت از بسته بندی های قابل بازیافت است و با توجه به امکانات اندکی که در این حوزه در کشور هست، سعی داریم این کار را انجام دهیم. شاید اشاره به این موضوع که در کنسروها و غذاهای نیمه آماده گلها، از کمترین میزان مواد نگهدارنده حتی زیر رنج استاندارد استفاده می شود، خالی از لطف نباشد.

- در مصاحبه ای به این موضوع اشاره کرده بودید که صنعت غذا و مواد تبدیلی محصولات کشاورزی در ایران، خصوصی ترین صنعت کشور و پس از صنعت نفت دومین صنعت بزرگ کشور است. چرا دومین صنعت بزرگ کشور ما هنوز گرفتار دست اندازهای کوچک است؟

- ببینید، از صنعت غذا که امروز خصوصی ترین صنعت کشور محسوب می شود، باید حمایت شود و تسهیلات از طریق وام با تعرفه تولید (نه با هر تعرفه ای) اعطاء گردد تا مشکلات بنگاه های زودبازده هم حل شود. مقام معظم رهبری 2سال است که نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال ملی را برگزیده اند و همه موظفند از تولید حمایت کنند، پس بیراه نیست اگر بانک مرکزی نیز دیرکردها را ببخشد و بدهی تولیدکنندگان را قسط بندی کند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که نیروی بیکار جزو نیروی فعال یک جامعه است. جوانان تحصلیکرده بیکار کشور ما منتظرند وارد بازار کار شوند و توان و ابتکار خود را نشان دهند. اگر از صنعت غذا حمایت شود، فقط صنعت غذا می تواند پاسخگوی نیاز به کار اکثر افراد جویای شغل باشد. امیدوارم صنعت غذا، اکثر نیروهای بیکار جامعه را جذب کند. با برنامه ریزی در یک زمان 10 ساله می توانیم بازدهی و ارزآوری صنعت غذا را از صنعت نفت بیشتر کنیم. به عنوان مثال می توان به این موضوع اشاره کرد که صادرات یک بشکه زرشک برابر با 16 بشکه نفت نفت است. حالا شما باقی موارد را در این حوزه ارزآور، محاسبه کنید.

- دست اندازهای مهم صنعت غذا و دلیل این که هنوز عضو WTO نشدیم چیست؟

- چه بخواهیم، چه نخواهیم در سال های آینده باید عضو سازمان تجارت جهانی شویم. البته این اتفاق مزایا و معایبی هم دارد. از معایب آن این است که الان در حال به روز رسانی سیستم ها هستیم و هنوز آمادگی لازم را برای عضویت نداریم و از مزایای این عضویت، ورود کالاهای ایرانی به بازارهای خارجی و ایجاد تسهیلات بهتر و شرط ماندگاری نیز افزایش کیفیت است. امیدواریم با توجه به زحمات دولت، به زودی هم اندیشی خوبی با دانشگاه ها و دولت داشته باشیم.

گفت وگو از: مهری پیرمحمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها