عضو فراکسیون ولایت مجلس با بیان اینکه طبق اعلام وزیر پیشنهادی وزارت خارجه، استراتژی دستگاه دیپلماسی در دولت جدید بر اساس توسعه همکاریهای پارلمانی و تنش‌زدایی با همسایگان پایه‌گذاری شده، گفت: ایشان موضعی شفاف و قاطع در مورد رابطه با آمریکا و بهبود مناسبات با عربستان مطرح کردند.
کد خبر: ۱۰۶۲۴۰۲
ظریف درباره رابطه با عربستان و آمریکا در مجلس چه گفت؟

ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در توضیح آنچه در دیدار فراکسیون ولایی مجلس با محمد جواد ظریف گذشت، گفت: در پی رایزنی و بحث و تبادل نظر با وزرای پیشنهادی کابینه دولت دوازدهم، از ایشان دعوت به عمل آوردیم که هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و هم در فراکسیون ولایت مجلس برنامه های آتی وزارت خارجه برای مدیریت دستگاه دیپلماسی را تشریح کنند.

وی در خصوص اهم محورهای مورد بحث افزود: توجه به دیپلماسی پارلمانی و بکارگیری از ظرفیت مجلس برای ارتقا سطح مناسبات با سایر دولت‌ها از جمله موارد مد نظر نمایندگان بود که ظریف نظر بسیار مثبتی روی این موضوع از خود نشان داد و استفاده از این ابراز مهم دیپلماسی را جزو برنامه‌های اصلی سیاست خارجی در افق آینده دانست.

این نماینده مجلس در همین راستا گفت: مقرر شد در دولت دوازدهم کمیته هایی تشکیل شود تا با برگزاری جلسات، موضوع دیپلماسی پارلمانی و مراودات بین‌المجالس کشورها را کاربردی کنیم.

حسن بیگی در ادامه به سوالی که در کمیسیون از ظریف در خصوص نحوه رابطه و تعامل با آمریکا داشته اشاره نمود و تصریح کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ رییس جمهور مبنی بر ضرورت ارتباط با دنیا ضمن رعایت خطوط قرمز در قبال آمریکا باید از توافق هسته‌ای منتفع گردیم، از وزیر سوال کردم که در این خصوص چه نظری دارد وی قاطعانه بر گسترش ارتباط ایران با جهان و احقاق حق ما در برجام تاکید کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم کشورها را یک دهکده جهانی دانست و گفت شرایط منطقه به گونه‌ای است که همه دولتها قدرت جمهوری اسلامی ایران بویژه در حوزه بازدارندگی و دفاعی را پذیرفته‌اند و علاقه‌مند هستند با ایران بعنوان یک بازیگر اصلی نظام بین‌الملل مراوده داشته باشند، لذا وزارت خارجه تلاش مضاعف دارد با بکارگیری فنون دیپلماسی در این راه کوشا باشد.

حسن بیگی تغییر ساختار در بدنه وزارت خارجه را از دیگر برنامه‌های دستگاه دیپلماسی برشمرد و اظهار داشت: طبق اظهارات ظریف تکیه وزارتخانه در چهار سال گذشته( بر حسب اقتضای شرایط) بیشتر روی معاونت سیاسی بوده اما در دوره جدید دو معاونت اقتصادی و امنیتی به این معاونت افزوده خواهد شد و در چارت آینده سازمان، دیپلماسی اقتصادی نقش پر رنگ تری در حوزه سیاست خارجی بازی می‌کند.

وی اضافه کرد: در دیپلماسی اقتصادی قرار است وزارت خارجه به وزارتخانه‌هایی که از ظرفیت جذب سرمایه خارجی و سرمایه گذاری در امر اقتصاد کشور برخوردار هستند یاری رساند.

حسن بیگی سیاست اعلام شده ظریف درباره رابطه با آمریکا را شفاف و قاطع بشمار آورد و گفت: رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران از ابتدا هم به آمریکایی ها دل نبسته بود و نسبت به آنها خوشبین نبوده لیکن ما در قالب دو کشور عضو سازمان ملل و همچنین گروه مذاکره کننده 1+5 با آنها ارتباط برقرار کردیم و این موضوع در راستای تامین منافع ملی، از وظایف اصلی وزارت خارجه محسوب می‌شود. در همین چارچوب بود که دولت آمریکا مجبور شد سر میز مذاکره با ما بنشیند و نهایتا توافق برجام حاصل شد.

وی افزود: وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم باز هم بر تعامل سازنده با دنیا اشاره کرد و گفت، در این رهگذر تلاش داریم با تقویت مناسبات خود با سایر دول اجازه ندهیم تحت هیچ شرایطی برجام از بین برود و چنانچه آمریکا برهم زننده این توافق باشد این واشنگتن است که باید هزینه تخریب برجام را بپردازد نه جمهوری اسلامی ایران.

در ادامه گفت وگو از عضو فراکسیون ولایت مجلس سوال کردیم ،ظریف در خصوص مسایل منطقه بویژه عربستان چه نکاتی را یادآور شد که وی پاسخ داد: بطور کلی در حال حاضر عربستان در موضع ضعف قرار دارد و بیش از اینکه ما نیازمند رابطه با ریاض باشیم سعودی‌ها محتاج بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی ایران هستند.

حسن بیگی گفت: عربستان در ایجاد بحران در عراق و سوریه و یمن بشدت زمین گیر شده و برای حل مناقشات خود ساخته چاره‌ای جز تعامل با ایران ندارد ولی در عین حال ظریف تاکید داشت با وجود تمام کارشکنی های گذشته ریاض در اموری همچون حج، ما با بکارگیری یک دیپلماسی قوی و رایزنی با مجاری بین‌المللی بدون دادن هیچ گونه امتیازی عربستان را مجاب به همکاری با ایران در حوزه حج کردیم.

عضو فراکسیون ولایت مجلس عنوان کرد: مجموعه صحبتها در مورد عربستان نشان داد با وجود عزم وزارت خارجه برای ایجاد بستری تنش زدا با همسایگان، عربستان سعودی باید اقدامات خصمانه خود علیه ایران را جبران کرده تا در مرحله بعد برای بهبود مناسبات وارد فاز مذاکره و تعامل با سعودی‌ها شویم.

حسن بیگی در خصوص دیدار کوتاه ظریف با ال جبیر همتای سعودی خود در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی خاطر نشان کرد: این بحث در جلسه با وی مطرح شد که در پاسخ عنوان شد، ملاقات در چارچوب عرف دیپلماتیک و جلوگیری از سوء استفاده رژیم صهیونیستی صورت گرفته ولی پیرامون بهبود مناسبات هیچ مذاکره‌ای با وزیر خارجه عربستان انجام نشده و هیچ برنامه‌ای در خارج از چارچوب نظام در این مورد وجود ندارد.

نایب رییس دور اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پایان به سوال برخی از نمایندگان در مورد حوزه دریای خزر از وزیر خارجه احتمالی دولت دوازدهم اشاره کرد و افزود: ایشان نظر جمهوری اسلامی ایران در این خصوص را تغییر پذیر ندانسته و موضع رسمی تهران را همان مواردی دانست که در مجامع رسمی اعلام شده است.

وی گفت: وزارت خارجه برای انتفاع بیشتر جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی دریای خزر منتظر نظر وزارت نفت بوده تا در بحث نفتی و سرمایه گذاری به دنبال رایزنی با همسایگان در این خصوص باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها