در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

تحلیل جامعه شناختی سلفی نمایندگان با موگرینی

گرفتن عکس های سلفی آن هم با دوربین هایی که امروزه دست همه ماست به یک رفتارغیر عادی و شاید هم بیمارگونه تبدیل شده است .البته از نگاه بسیاری این رفتار چندان هم غیرعادی نیست و جزو هنجارهای زندگی امروزی تلقی می شود.از این روست که حتی شخصیت ها و چهره های شاخص نیزتمایل به چنین رفتاری دارند.نظیر عکس تعدادی از نمایندگان مجلس با فدریکا موگرینی در حاشیه مراسم تحلیف رییس جموری که با حاشیه های بسیاری نیز همراه بود.
کد خبر: ۱۰۵۹۷۱۰
تحلیل جامعه شناختی سلفی نمایندگان با موگرینی

این رفتار اگرچه مورد پسند بسیاری از مردم واقع نشده است اما به اعتقاد یک جامعه شناس ، نمایندگان مجلس نیز فردی از آحاد جامعه هستند که آنها نیز ممکن است به دلیل قرارگرفتن در موقعیت ها وشرایط مختلف دچار رفتارهای هیجانی شوند لذا پرداختن به چنین موضوعاتی به شکل افراطی چندان منطقی بنظر نمی رسد.هرچند که رفتار یک نماینده مجلس باید متفاوت از رفتار مردم عادی باشد.

غلامرضا حسنی استاد دانشگاه در گفت وگو با جام جم آنلاین گرفتن عکس سلفی در شرایط مختلف را یک خصیصه عمومی حتی برای نمایندگان مجلس دانست و افزود:البته مردم چنین رفتاری را از نمایندگان مجلس انتظار ندارند چون آنان را الگوی خود می دانند .از این رو از بعد روانشناسی اجتماعی نقد چنین اتفاقاتی خوب است ولی بهتر است چندان آن را بزرگ نکنیم.باید شرایط آنها را درک کنیم و مثبت گرا باشیم .وچنین رفتارهایی را به قصد ومنظور نبینیم .

وی درعین حال ضرورت کنترل چنین رفتارهایی را از سوی افراد خاص مورد تاکید قرار داد و گفت: بسیاری از کسانی که در موقعیت های شغلی خاص قرار دارند آموزش های لازم را برای کنترل رفتارهایشان به هنگام قرار گرفتن در شرایط خاص وهیجانی ندیده اند. وقتی فردی که در یک موقعیت رسمی قرار دارد مثل یک سیاستمدار ،یک فوتبالیست و یا یک بازیگر، باید بداند که دیگر یک شخص نیست بلکه فردی است با یک هویت ملی است که رفتارها وحرکاتش باید تحت کنترل باشد و برای این کار باید آموزش ببیند.

این جامعه شناس دلیل تمایل مردم به گرفتن عکس سلفی در شرایط مختلف حتی به هنگام وقوع حوادث تلخ را عدم مشارکت آنان در مسائل وموضوعات مختلف دانست و افزود:هرچقدر مشارکت مردم را افزایش دهیم مسلما این عکس گرفتن ها نیز کمتر می شود.آیا تا به حال به مردم آموزش داده شده است که به هنگام حوادث مختلف چگونه باید مشارکت داشته باشند.اگر مردم خود را در جای جای جامعه حاضر وناظر بدانندو احساس کنند که حضور دارند دیگر نیازی نیست با عکس گرفتن خود را به اثبات برسانند.به عقیده من اینجاست که بحث شهروندی وهویت سازی مطرح می شود.وقتی مردم بدانند از چه جایگاهی برخوردارند و چه انتظاری از آنها می رود و باید چه هنجارها ورفتارهایی را رعایت کنند آن وقت کم کم به سمت ایده آل ها پیش خو.اهند رفت.

وی باز هم براین نکته تاکید کرد که رفتارهای لحظه ای و آنی را که ممکن است برای یک بار اتفاق بیفتد نباید چندان بزرگ نشان داد و به عنوان یک جرم وبزه تلقی کرد. اما تداوم چنین رفتارهایی مسلما غیرقابل پذیرش است و باید مورد بررسی قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها