عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین خبر داد:

ورود جدی مجلس به موضوع سند آموزشی یونسکو / سند 2030 مبنای اومانیستی دارد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خانه ملت با بیان اینکه سند آموزشی یونسکو اواخر سال 94 توسط معاون رییس جمهور به امضاء رسیده، گفت: متاسفانه مجلس پس از مصوبه هیات وزیران و ابلاغ آن به دستگاه های ذیربط در جریان قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۵۷
ورود جدی مجلس به موضوع سند آموزشی یونسکو / سند 2030 مبنای اومانیستی دارد

«فرهاد فلاحتی» پیرو هشدار صریح رهبر معظم انقلاب درباره سند یونسکو،به جام جم آنلاین گفت: کمیسیون آموزش پس از اطلاع از امضای سند مذکور توسط مسئولین ذیربط برای ارائه توضیح به مجلس از آقایان دعوت بعمل آورد که مشخص شد دوستان ما خیلی ساده و براحتی از کنار موضوع عبور کرده اند.

وی در خصوص اینکه مجلس چه نقدی به سند آموزشی یونسکو دارد، افزود: معتقدیم این موافقت نامه چه در ارتباط با سند بنیادین تحول نظام آموزشی کشور باشد و چه مسایل داخلی آموزش و پرورش را دربر بگیرد با زیست بوم منطقه ای ما در تعارض بوده و لذا از آقایان در همان مقطع خواسته شد اصلاحاتی در آن اعمال کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا اساسا بهتر نبود قبل از امضای این سند موضوع با کمیسیون مجلس و سایر نهادهای مربوطه مساله در میان گذاشته می شد، خاطر نشان کرد: اتفاقا یکی از ایرادات وارده همین مطلب بود که چرا ابتدا از نظرات کارشناسی و مصوبات کمیسیون آموزش مجلس در این مورد اطلاعی کسب نشد، بنابراین از نمایندگان دولت پرسیدیم چرا امضای این سند را از قبل به نمایندگان مردم اطلاع رسانی نکردید.

نماینده حوزهٔ انتخابیهٔ قائنات و زیرکوه در استان خراسان جنوبی در جواب این پرسش که آیا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مورد امضای سند یونسکو توسط دولت از وزیر آموزش و پرورش مجلس طرح سوال خواهد کرد، گفت: نظر به مواضع شفاف مقام معظم رهبری پیرامون این موضوع حتما مجلس بطور جدی در این قضیه ورود خواهد کرد و چنانچه لازم باشد از شخص وزیر هم برای ارایه توضیحات دعوت بعمل می آوریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد: در همان مقطع ما سفری به قم داشتیم و نظر برخی از مراجع تقلید را پیرامون امضای این سند جویا شدیم که ایشان هم در موافقت با رویکرد مجلس خواستار اعمال اصلاحیه در مفاد آن بودند.

وی با بیان اینکه مقرر بود دولت گزارشی از اصلاحات خود در سند به مجلس ارایه دهد، تصریح کرد: متاسفانه آقایان به سادگی از کنار موضوع گذشتند و گزارشی در این خصوص به ما ارایه نکردند.

فلاحتی در خصوص اینکه مشخصا چه ایراداتی شامل حال سند آموزشی یونسکو می شود، عنوان داشت: اسنادی از این دست معمولا با هدف هضم فرهنگ بومی محلی در یک فرهنگ جهانی که در اخیار نظام های استکباری قرار دارد به امضا می رسد. این در حالی است که ما اسناد بالا دستی بسیار قوی همچون طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش داریم که اجرای آن هنوز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه‌های ذیربط روی زمین باقی مانده است.

وی ادامه داد: عجولانه امضا کردن اسناد اینچنینی علاوه بر ایجاد تبعات برای نظام در حوزه فرهنگی ما را دچار تهاجم و خسران می نماید.

فلاحتی با اشاره به اینکه اجرای سند 2030 یونسکو تمام شئونات آموزشی کشور اعم از نرخ تعداد دانش آموزان- بی سوادان – مسایل علمی، پژوهشی کشور را تحت شعاع قرار می دهد، اظهار داشت: آمار و اطلاعات مذکور معمولا جز مسایل محرمانه و گاه امنیتی کشور بوده و باید با توجه به فضای جاری کشور تنظیم و برنامه ریزی گردد نه اینکه از الگوهای غربی پیروی کند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نظام ارزشی و مبتنی بر دین اسلام است، در حالی که سند آموزشی یونسکو بر مبنای گرایشات اومانیستی و انسانگریانه تهیه شده است و این خود یک تعارض بزرگ محسوب می شود.

فلاحتی در خصوص اینکه اگر ایران از اجرای این سند تمکین نکند چه خواهد شد، خاطر نشان کرد: طبق گفته مسولانی که این سند را به امضا رسانده اند اجرای این سند برای کشورها الزام آور نیست.

وی افزود: آنچه ما را نگران کرده این است که چرا این سند بطور مخفیانه و پشت درهای بسته امضا شده، ولی به هر روی امیدواریم نیت خاصی در پس پرده نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها