در حال حاضر از نظر بار بیماری ها، افسردگی رتبه چهارم را در جهان به خود اختصاص داده است و براساس پیش بینی ها در سال ۲۰۳۰ بیماری افسردگی در رتبه دوم بیماری ها قرار خواهد گرفت.رشد روزافزون این بیماری نگران کننده شده است .کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز آن موثر می دانند . و معتقدند علاوه برمسائل فردی عوامل اجتماعی نیز تاثیر بسزایی درافزایش آن دارد. همانطورکه وزیر بهداشت اخیرا اعلام کرد در ایران به دلیل سیل، زلزله، جنگ و سوء مصرف مواد ،افسردگی از رتبه بالایی برخوردار است و با وجوداین مشکل گاهی سیاستمداران نیز چشم خود را روی این واقعیت می‌بندند.
کد خبر: ۱۰۱۷۹۳۱
کاندیداها مردم را افسرده نکنند/ناامیدی در جامعه عامل شیوع افسردگی

از این روست دکتر مهرداد کاظم‌زاده عطوفی معاون دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مسئولین سیاسی کشور چقدر در بروز یا پیشگیری از افسردگی نقش دارند،به جام جم آنلاین گفت: تأثیر صحبت‌های سیاست‌گذاران در این مسئله از عوامل اقتصادی مهمتر است که اکنون با نزدیک شدن به انتخابات ممکن است برخی کاندیداها رقبای خود را تخریب کرده و دست به افشای اطلاعاتی بزنند که ممکن است مردم را نگران سازد.

وی افزود: اعلام این اطلاعات هرچند که صحیح باشد بر روی جامعه تأثیر ناامیدی می‌گذارد و مسئولین باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشند.

وی همچنین به مسئولان نظام سلامت وروان هشدار داد که مراقب مردم باشند زیرا همواره در موقعیت های انتخاباتی بحث های تخریب کننده از سوی برخی کاندیداها مطرح می شود که موجب ناکامی و افسردگی در میان مردم می شود و این بحث ها حتی می تواند یک جامعه را افسرده کند.بنابراین بخش مهمی از مسئولیت افسردگی برعهده مسئولین است

به گفته کاظم زاده همه ما و مسئولین باید مراقب سخنان خود باشیم وبدانیم پیامدهای واژه ها و کلماتی که بکار می بریم چه تاثیری در سلامت روان جامعه دارد به عنوان نمونه بحث زلزله همیشه در جامعه ما مطرح است صحبت کردن از این پدیده باید به گونه ای باشد که ترس ونگرانی که منجر به افسردگی واختلالات روانی می شود را در مردم بوجود نیاورد.

وی در بخش دیگری هزینه های بالای خدمات روانشناسی بالینی را عامل عدم مراجعه این نوع بیماران برای درمان دانست و افزود: بالابودن هزینه خدمات روانشناسی بالینی فشار زیادی را برجامعه وارد می کند لذا ضروریست که این خدمات تحت پوشش درمان قرارگیرد

وی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری افسردگی سبب کاهش هزینه‌های دولت می شود، تصریح کرد: باید از دوره پیش‌دبستانی تا پایان دبیرستان آموزش مهارت‌های زندگی در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شود این درحالیست که ما در این زمینه خیلی موفق عمل نکرده ایم.

وی مهارت ارتباط موثر، جرأت‌مندی ، تفکر خلاق و نقّاد‌ و مهارت پیشگیری از افسردگی را از جمله مهارت‌های لازم برای زندگی دانست و اظهار داشت: برای پیشگیری از بیماری افسردگی ، تغییر سبک زندگی و داشتن جسمی سالم ضروری است همچنین هرگونه‌ اختلال در داشتن خواب مطلوب زمینه را برای بروز افسردگی فراهم می‌کند.

وی سپس به تغذیه مناسب، ورزش، خواب و سلامت معنوی اشاره کرد وافزود:در حالیکه اینها از عوامل مؤثر در پیشگیری از افسردگی است ولی افزایش ارتباطات اجتماعی و یا عضو شدن در انواع سازمان‌های مردم‌نهاد نیزمی‌تواند در پیشگیری از این اختلال موثر باشد.

افسردگی پر هزینه ترین بیماری دنیا

دکتر سید کاظم ملکوتی روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیزدر نشستی با بیان اینکه افسردگی یکی از پر هزینه‌ترین بیماری‌ها ی شناخته شده در دنیا است گفت :هزینه افسردگی یک تریلیون دلار در سال است.

وی با اشاره به اینکه از سال ١٩٩٠ شیوع افسردگی و اضطراب در دنیا ٥٠ درصد رشد داشته است،افزود:بسیاری از مبتلایان به افسردگی تحت درمان قرار نمی‌گیرند، به بیان دیگر ٥٠ درصد افراد مبتلا به این اختلال درمان دریافت نمی‌کنند و ٦٠ درصد نیز به دنبال درمان نمی‌روند. ودلیل آن نیز احساس ننگ و خجالت وخوردن برچسب فرد روانی است.

دکتر جعفر بولهری رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این باره با اشاره به نشانه‌های ابتلا به افسردگی گفت: احساس گرفتگی، غم‌بینی، بی‌حوصلگی، نداشتن انگیزه و اراده، کم‌خوابی و کاهش تمایلات جنسی همچنین احساس گناه بی‌دلیل از نشانه‌های افسردگی بوده که افکار و طرح خودکشی نیز از نشانه‌های حاد این بیماری است.

وی افزود: در قدیم گفته می‌شد افسردگی همچون سرماخوردگی اعصاب است و خود به خود مداوا می‌شود که اکنون باید اعلام کنیم که چنین چیزی نیست و همچون سرماخوردگی که مورد توجه قرار نگیرد سبب بروز بیماری‌های حاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه ما در بسیاری از مواقع علائم افسردگی را نمی‌شناسد و آن را با مسائل روزمره یکسان می‌داند در حالیکه باید نشانه‌های افسردگی را شناخت و جهت درمان و رفع آن اقدام کرد تا شاهد مشکلات زیاد در این زمینه نشویم.

بولهری همچنین به شیوه درمان آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ما جدیدترین داروها با قیمت مناسب در زمینه درمان افسردگی وجود دارد ولی تدابیر پیشگیرانه اندک است.این درحالیست که این موضوع باید جزء برنامه‌های راهبردی کشور قرار گیرد و کاندیداها نیز به این موضوع توجه خاص داشته باشند.

12درصد بزرگسالان در ایران افسرده اند

مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اخیرا در گفت وگو با ایرنااظهارداشت : 12.7درصد از جمعیت بزرگسال ایران دچار افسردگی هستند و شیوع این بیماری در زنان 16.5 درصد و در مردان 10.7درصد است.

احمد حاجبی افزود: بر اساس آخرین مطالعه ملی وزارت بهداشت 23.6 درصد مردم کشور به یکی از انواع اختلالات روانی مبتلا هستند. افسردگی شایعترین اختلال روانی در ایران و جهان است و در گروه سنی 15تا 64 سال حدود 12.7درصد افراد به این بیماری گرفتار هستند.

وی با اشاره به مطالعات وزارت بهداشت گفت: شیوع افسردگی در شهرها بیشتر از روستاهاست. همچنین این بیماری در بین افرادی که تحصیلات بالاتری دارند نسبت به افراد کم سواد کمتر است.

به گفته حاجبی ، مطالعات جهانی نشان می‌دهد که افسردگی با مسائل اقتصادی نیز مرتبط است. افرادی که وضعیت اقتصادی و معیشتی ضعیف‌تری دارند، بیشتر دچار افسردگی می‌شوند و بیکاری و درآمد پایین از عوامل موثر در بروز آن است.

حاجبی افزود: آمارهای جهانی نیز نشان می‌دهد که بین 300 تا 350 میلیون نفر در دنیا به افسردگی مبتلا هستند. در سال 2002 میلادی بیماری افسردگی از نظر بار بیماری رتبه چهارم را در بین بیماری‌های مختلف داشت اما برآوردها نشان می‌دهد تا سال 2030، افسردگی به رتبه دوم از نظر بار بیماری‌ها در دنیا تبدیل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها