نخست وزیر هلند به اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه که مقامات هلند را «نازی و فاشیست» خوانده بود، واکنش نشان داد و به کارگیری این الفاظ را خارج از چهارچوب توصیف کرد.
کد خبر: ۱۰۱۰۸۷۵
هلند: اظهارات اردوغان احمقانه است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، «مارک روت» نخست‌وزیر هلند اعلام کرد، «عصبانیت ترکیه را درک میکنیم اما اینکه اردوغان ما را با لفظ نازیسم توصیف کرده خارج از چهارچوب است».

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، روت در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد:‌«این اظهارات البته احمقانه است. من متوجه هستم که آنها عصبانی هستند اما این اقدام خارج از چهارچوب است.»

در ادامه درگیری‌های لفظی مقامات دولت ترکیه با کشورهای خارجی، دولت «رجب طیب اردوغان» این بار با هلند وارد مناقشه شده است.

تنش تازه پس از آن آغاز شد که دولت هلند امروز (شنبه) به هواپیمای حامل «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که بدون دعوت رسمی و به عنوان سخنران یک تجمع حمایت از اصلاحات قانون اساسی ترکیه راهی این کشور شده بود، مجوز فرود نداد.

در پی این اقدام، اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی بی‌سابقه مقامات هلندی را «پس‌مانده‌های نازیسم و فاشیسم» توصیف کرد و گفت ممکن است آنکارا تدابیر تنبیهی را علیه هلند در دستور کار قرار دهد.

ترکیه همچنین کاردار هلند را احضار و تلویحا تهدید کرده که ممکن است به هواپیماهای هلندی اجازه ورود ندهد.

کشورهای اروپایی اصلاحات قانون اساسی ترکیه را گامی در جهت تثبیت قدرت اردوغان تا نیمه دهه آینده میلادی می‌دانند و آن را اقدامی غیردموکراتیک خوانده‌اند.

اردوغان در تلاش است تا با جلب حمایت مردمی، نظام سیاسی این کشور را از نظام پارلمانی به نظام ریاستی تبدیل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها