رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران:

خشونت‌ خانگی در مسیر صعودی

گزارش جام جم آنلاین از علل روند افزایش طلاق توافقی

طلاق در 3 سوت/ دیگر بحث و جدلی نیست

طلاق نیز این روزها مثل بسیاری از پدیده‌های اجتماعی دیگر، شکل و شمایلش در حال تغییر است. به طوریکه شاید در آینده‌ای نه چندان دور دیگر خبری از دعوا و جروبحث‌های زوجین در دادگاه‌های کشور نباشد. زن و شوهر همانگونه که در کمال آرامش و توافق با یکدیگر ازدواج کردند حال نیز با رضایت هم و بدون هرگونه خشونت و بحث و جدل به زندگی با یکدیگر پایان می دهند.
کد خبر: ۹۹۶۶۸۵
طلاق در 3 سوت/ دیگر بحث و جدلی نیست

به گزارش جام جم آنلاین، طلاق نیز این روزها مثل بسیاری از پدیده‌های اجتماعی دیگر، شکل و شمایلش در حال تغییر است. به طوریکه شاید در آینده‌ای نه چندان دور دیگر خبری از دعوا و جروبحث‌های زوجین در دادگاه‌های کشور نباشد. زن و شوهر همانگونه که در کمال آرامش و توافق با یکدیگر ازدواج کردند حال نیز با رضایت هم و بدون هرگونه خشونت و بحث و جدل به زندگی با یکدیگر پایان می دهند. طلاقی که همیشه دعوا و تهدید و قشون‌کشی خانوادگی با خود به همراه داشت، حالا به اتفاقی آرام و بی‌سر و صدا تبدیل شده است و نام آن نیز طلاق توافقی است. بطوریکه براساس آخرین آمارهای اعلام شده، ۸۲ درصد از زوج‌هایی که برای طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند خواستار طلاق توافقی هستند چرا که ظرف ۱۵ دقیقه مجوز جاری شدن صیغه طلاق را از دادگاه می‌گیرند.

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تازه ترین اظهارنظر خود به آخرین وضعیت ازدواج و طلاق‌های ثبت شده در دفاتر ازدواج و طلاق سراسر کشوراشاره کرد و گفت: طی ۱۰ ماه گذشته، ۱۳۸ هزار و ۳۵۳ واقعه طلاق در کشور ثبت شده که از این تعداد، ۱۰۵ هزار و ۵۳۳ مورد طلاق توافقی بوده است. به بیان دیگر ۱۴ طلاق از هر ۱۹ طلاقی که در هر ساعت در ایران اتفاق می‌افتد، توافقی است.

با نگاهی به این ارقام می توان دریافت که پایه‌ها و جایگاه خانواده و تداوم آن میان زوجین در حال سست شدن است بسیاری از کسانی که در گیرودار مسائل و اختلافات زندگی مشترک قادر به ادامه زندگی نیستند با استفاده از شیوه طلاق توافقی براحتی به فسخ این قرارداد اقدام می کنند.

حسین رضازاده عضو کمیسیون حقوقی مجلس هم در گفت‌وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه طلاق همواره تبعات منفی بسیاری به همراه دارد، گفت: نمی‌توان تبعات منفی طلاق را حال چه طلاق توافقی و چه طلاق یک طرفه، نادیده گرفت زیرا طلاق در هر صورت پدیده‌ای مذموم و ناپسند است و اثرات جبران ناپذیری بر روی خانواده‌ها و جامعه برجای می گذارد.

وی در عین حال از طلاق توافقی فارغ از تبعات منفی اجتماعی‌اش نسبت به نوع دیگر طلاق دفاع کرد و افزود: طلاق توافقی دیگر وقت زوجین را نمی گیرد و دعاوی خانوادگی نیزنظیر مهریه، نفقه و حضانت بدنبال آن کاهش می یابد و دادگاه‌ها نیز کمتر درگیر دعاوی و اختلافات خانوادگی می شوند.

این نماینده مجلس درباره علل افزایش این نوع طلاق گفت: فاصله گرفتن از مبانی اعتقادی و تغییر نگرش زوجین از چگونگی و هدف تشکیل زندگی مشترک سبب رشد طلاق توافقی شده است. هرچند که مشکلات اقتصادی امروزه و تاثیر آن بر زندگی زوجین را نیز نمی توان نادیده گرفت .

وی بهبود وضعیت فرهنگی و اقتصادی را در جهت کاهش این معضل اجتماعی موثر دانست و افزود: آموزش های مناسب پیش از ازدواج و توجه به نحوه انتخاب همسر می تواند کمک موثری در این زمینه باشد در حال حاضر اغلب انتخاب ها براساس ظواهر زندگی صورت می گیرد که بالطبع منجر به دوام آن نیز نمی شود.

رضازاده همچنین با این دیدگاه که قبح طلاق در جامعه امروزی شکسته شده است موافق نیست و گفت: هیچ زوجی حاضر به جدایی نیست مسلما شرایط زندگی به گونه‌ای رقم می خورد که زوجین را وادار به طلاق می سازد. بنابراین نمی توان گفت طلاق گرفتن از یکدیگر امروزه دیگر کار سخت و دشواری نیست. مسلما سختی و قبح خود را دارد. اما از آنجا که سطح توقعات زوجین بالارفته و از تامین خواسته‌های یکدیگر ناتوان هستند به ناچار دست به طلاق می زنند.

کاهش دعاوی حقوقی با طلاق توافقی

آرش دولتشاهی وکیل دادگستری نیز در گفت‌وگو با جام جم آنلاین نگاه مسئولین قضایی کشور را نسبت به طلاق توافقی نگاهی بدبینانه دانست و اظهارداشت: مسئولین قضایی معتقدند که باید جلوی این نوع طلاق را گرفت درحالیکه وجود آن بهتر از طلاق یک طرفه است.

وی طلاق توافقی را عاملی در جهت کاهش دعاوی خانوادگی دانست و افزود: طلاق های یکطرفه حداقل حدود 15 تا 20 پرونده برای دادگاه تولید می کند مثل پرونده حضانت فرزند، جهیزیه وضرب وجرح . در حالیکه در طلاق توافقی تمام این دعاوی حذف می شود و این به نفع دادگاه و قاضی است.

این حقوقدان ادامه داد: مقامات قضایی معتقدند که عامل افزایش طلاق توافقی وکلا هستند این درحالیست که هرچه دعاوی حقوقی بیشتر باشد وکلا بهره بیشتری می برند ولی این نوع طلاق هیچ نفعی برای وکیل ندارد.

وی بطور کلی افزایش طلاق را خطری بزرگ برای جامعه دانست و گفت: باید جلوی وقوع طلاق را گرفت حال هر نوع طلاقی چه یکطرفه و چه توافقی و علت عمده آن نیز مشکلات اقتصادی است. مسکن،شغل، اعتیاد، بیکاری و مشکلات جنسی از علل عمده طلاق در کشور محسوب می شود که تاکنون هیچگاه به صورت جدی برای برطرف شدن این موانع تلاشی صورت نگرفته است.

دولتشاهی در عین حال با شکسته شدن قبح طلاق در میان خانواده ها موافق است وافزود: نسل امروزی ما با نسل گذشته بسیار متفاوت هستند این نسل دیگر حاضر به مدارا و مصالحه نیست. از طرفی این واقعیت را نیز در نظر بگیریم اگر به طلاق توافقی رضایت ندهیم باید با خطرات بسیاری از جمله روابط نامشروع پنهانی روبه رو شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
۰
۰
وقتی زن و شوهر دیگه نمیتونن با هم زندگی كنن باید از هم جدا شن پس چه بهتر این كار براحتی انجام بشه چه بسا زندگی زوركی عواقب خیلی بدتری بدنبال خواهد داشت
سلام
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
سلام.مگر ازدواجشان زوری بود كه زندگیشان زوری باشد.
سلیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
۰
۰
بهتر است چون اگر در طلاقهای سخت گیری تبعات زیاد دیده شده حتی منجر به مرگ یكی اطرفین زوجین ویا دعوا های خوانوادگی شده پس طلاقهای توافقی خوب است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۲
۰
۰
اگر ما لقمه حلال بخوریم حتما مشكلات ما خیلی كم و درحد صفر خواهند شد؛ان شاءالله
پیامبر (ص)فرموده اند از ۱۰ قسمت دینداری ۹ قسمتش لقمه حلاله
برید امتحان كنید⚘
نوذر
Spain
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
فرهنگ ایرانی؟......فرهنگ اسلامی.....سلام بر فرهنگ اسلامی.....این كه انسانها به راحتی طلاق بگیرند و ازدواج كنند جزئی از فرهنگ اسلامی است و من كاملا با آن موافقم...
یونس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
بنظرمن مشكل فقط نوع طلاق نیست مشكل اساسی اسیبهای وحشتناكیه كه هم به بچه ها و هم به خانواده ها میخوره هست ...بنظر من مهارتهای زندگی همسرداری وظایف زوجین نسبت به هم و غیره باید در مدارس به شیوه اسان اموزش داده بشه بیچاره جوونهای امروزی این مهارتهارو بلد نیستن و با ازدواجهای غلط تازه صاحب تجربه میشن ...خانواده ها هم قربونش برم یا كسی حرفشونو نمیخونه یا بدتر خودشون اتیش بیار معركه هستن و كارو بدتر میكنن..
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها