به موجودی فکر کنید که همزمان با چند دست و پا کارهای مختلفی را انجام می‌دهد، یا به جای استفاده از دو دست می‌تواند با چند دست کاری واحد انجام دهد. به حرکت‌های آن فکر کنید.
کد خبر: ۹۳۹۲۵۹
ناممکن‌هایی که با هشت‌پای رباتیک ممکن می‌شود

هشت‌پا و ماهی‌های مرکب از‌جمله این‌‌گونه جانداران هستند که با مغزی بزرگ و تعداد قابل توجهی پا از توانایی‌ها و پیچیدگی‌های بالای حرکتی برخوردارند.

مهارت آنها در شکار، تسلط آنها و سرعت حرکت بالای آنها از موارد جذاب این موجودات چند دست و پاست.

در تحقیقی چند ساله، استادان و دانشجویان دانشگاه سنت آنا در شهر پیزای ایتالیا در موسسه‌ای که در مورد بیو‌ربات‌ها تحقیق می‌کند به الهام گرفتن از طبیعت و ساخت ربات‌های کاربردی مشغول هستند. برخی اعتقاد دارند مکانیسم‌هایی که در طبیعت برقرار است از بهترین نمونه‌ها برای الهام‌گیری و ساخت ربات‌های کاربردی هستند. البته این مکانیسم‌ها پیچیدگی‌های خاص حرکتی و کنترلی دارند و تا رسیدن به حدی که بتوان مکانیسمی را با شباهت و توانمندی قابل قبول ایجاد کرد راهی بسیار دشوار باقی مانده است.

در یکی از جدیدترین خبرها محققان موسسه بیو رباتیک شهر پیزای ایتالیا موفق به ساخت رباتی هشت پا شدند این ربات بعد از مطالعات بلند‌مدت و انجام شبیه‌سازی‌های بسیار از مدل حرکتی و عملکردی هشت پا ساخته شده است.

هشت‌پای رباتیک پاهایی نرم و انعطاف‌پذیر و با قابلیت حرکت سریع در آب دارد. البته در فیلم‌های منتشر شده از آن تفاوت بسیاری با سرعت، دقت و زیبایی حرکت هشت‌پا وجود دارد، ولی محققان طرح می‌گویند به دو دلیل اصلی ساخت این ربات را مناسب می‌دانند.

دلیل اول این است که با استفاده از این مدل می‌توانند به مطالعه دقیق‌تر این موجود دریایی و همچنین کاوش‌های خاص در اقیانوس‌ها اقدام کنند و دلیل دیگر این که برنامه‌نویسی و کنترل چنین رباتی بسیار سخت و پیچیده است.

این مساله بسیار خوبی برای دانشجویان و محققان است تا بتوانند توانایی خود را بالا برده و شاید در سال‌های بعد بتوانند بر این فرآیند غلبه کنند.

این موضوع خود می‌تواند باعث ساخت ربات‌هایی شود که از چند دست یا پا با قابلیت‌های متفاوت بهره برده و می‌توانند در صنایع به بالارفتن سرعت و کیفیت تولید محصولات کمک کنند و مسائل انسانی را از روش‌های جدیدی حل کنند.

به یاد دوران مدرسه افتادم که آرزو داشتم چند دست دیگر به من وصل بود تا با سرعت بیشتری به انجام تکالیف مختلف می‌پرداختم!

آریا صبوری - پژوهشگر آزمایشگاه تعامل انسان و ربات دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها