رییس اتحادیه مشاورین املاک در گفت و گو با جام جم آنلاین:

کاهش 5 درصدی قیمت اجاره / کاهش چشمگیر معاملات در استانها

درحالیکه مراجعه کنندگان به مشاورین املاک از افزایش 30 تا 40 درصدی اجاره بهاء خبر می دهند ،رییس اتحادیه مشاورین املاک اعلام می کند ، بر اساس قراردادهای منعقد شده افزایش قیمت اجاره مسکن از ابتدای فصل نقل و انتقالات تا کنون بیش از 10 درصد نبوده است .
کد خبر: ۹۲۲۹۷۶
افزایش 30 درصدی اجاره توسط صاحبخانه ها/ اتحادیه: کرایه خانه حداکثر 10 درصد افزایش داشته است

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین ، هرسال بازار رهن و اجاره مسکن در فصل تابستان که زمان نقل و انتقالات است دستخوش افزایش قیمت ها می شود و به نسبت تورمی که در جامعه وجود دارد بازار اجاره نیز ازآن متاثر می شود . اما امسال بازار اجاره مسکن با دستورالعمل بانکی برای کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد نیز همراه بود که بسیاری پیش بینی می کردند که این بازار تحت تاثیر آن قرار گیرد و میزان دریافت اجاره نسبت به رهن افزایش یابد . صرفنظر از تاثیری که کاهش نرخ سود بانکی بر تغییر تبدیل رهن و اجاره مسکن گذاشته است ،قرار دادهای منعقد شده حکایت از آن دارد که میزان اجاره دریافتی نسبت به سال گذشته افزایشی بیش ازآنچه پیش بینی شده بود ندارد . رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران پیش بینی کرده بود که افزایش قیمت اجاره بهاء امسال بیش از 10 درصد افزایش نخواهد داشت . این پیش بینی درحالیست که برخی از صاحبان آژانس ها از ارائه پیشنهاد اجاره با افزایش 30 تا 40 درصدی نسبت به سال گذشته ازسوی مالکین خبرمی دهند.

یکی از آژانس های املاک در منطقه شرق تهران درباره وضعیت اجاره بهاء در این منطقه می گوید بر اساس فایلهای اجاره ای که وجود دارد بیشتر صاحبان ملک ها رقم اجاره ملک خود را 30 تا 40 درصد افزایش داده اند و بیشتر آنهایی که حقوق بگیر هستند ترجیح می دهند که اجاره بیشتری دریافت کنند، اما اینکه آیا این رقم در هنگام قرارداد اعمال می شود بستگی به توافق طرفین دارد .

یکی دیگر از فعالان آژانس های املاک معتقد است که افزایش قیمت صورت گرفته از سوی برخی از مالکان اصلا مبنای منطقی ندارد چون تورم تک رقمی شده است اما دیده می شود که صاحب ملک یک خانه 70 متری اگرمثلا رهن کامل خانه اش 70 میلیون تومان است این نرخ را به 85 تا 90 میلیون تومان افزایش داده است . وی چنین اقدامی را انتظارات افزایش قیمت در نیمه دوم سال از سوی مردم می داند که پیش بینی می کنند قیمت مسکن با افزایش روبرو شود .

وقتی از او می پرسم آیا چنین انتظاری منطقی است می گوید : اگر چه ممکن است در بازار مسکن رونقی از نظرانجام معاملات ایجاد شود اما این به معنی افزایش قیمت ها نخواهد بود و بهتر است مردم با چنین تصوراتی در بازار التهاب ایجاد نکنند .

یکی دیگر از آژانس های ملکی در غرب تهران نیز در پاسخ به این پرسش که قیمت های تعیین شده از سوی مالکان برای اجاره در عمل چقدر محقق می شود می گوید : با توجه به کاهش نرخ تورم که تک رقمی شده است افزایش 30 -40 درصدی منطقی نیست ، برخی از مالکان با انتظارات افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال رقم های بالاتری را برای اجاره تعیین می کنند این در حالیست که در صورت رونق ،ما افزایش قیمت آنچنانی در قیمت مسکن نخواهیم داشت .

یکی دیگر از روسای آژانس املاک غرب تهران تصریح می کند :درمنطقه جنت آباد اجاره در حدود 10 درصد افزایش یافته است نه بیشتر البته برخی مالکین رقم های بالاتری را برای اجاره می گذارند، اما وقتی به مرحله قرارداد می رسد میزان افزایش در همان حد 10 درصد است .

وی درباره تغییر ترکیب رهن و اجاره در پی کاهش نرخ سود بانکی بر این باور است که تغییری صورت نگرفته ،درواقع مثل گذشته کسانی که به پول رهن نیاز داشتند همچنان واحد خود را رهن می دهند و کسانی که اجاره بیشتر نیاز دارند ترجیح می دهند به جای پول پیش اجاره بیشتری دریافت کنند .

رییس اتحادیه مشاورین درمورد اظهار نظر برخی درباره افزایش اجاره بها به رقمهایی بالاتر از 10 درصد به جام جم آنلاین می گوید :متوسط افزایش اجاره بها ء حداکثر 10 درصد نسبت به سال 94 است ، البته ممکن است درفایلهای مشاورین املاک مواردی هم باشد که قیمت اجاره نسبت به سال گذشته 30 تا 50 درصد افزایش یافته باشد ، من این موضوع را رد نمی کنم بستگی به شرایط آن ملک دارد ممکن است مستاجری از سال 90 درآن خانه نشسته باشد و مالک بخواهد اجاره را نسبت به افزایشی که در این چند سال اتفاق افتاده دریافت کند.

حسام عقبایی می افزاید :براساس رصدی که از قرار دادهای انجام شده در سامانه اطلاعات املاک و مستغلات صورت گرفته نشان می دهد افزایش اجاره بهاء نسبت به سال 94 به طور متوسط بیشتر از 10 درصد نبوده است . بنابراین ملاک قیمت اجاره آن چیزی نیست که درمشاورین املاک فایل می شود بلکه ملاک قراردادهای منعقد شده است . وی بر این باور است که در حوزه خرید و فروش هم این اتفاق رخ داده است ، در سه سال گذشته از سال 92 که رکود هم داشتیم هر سال مالکین 30 تا 40 درصد خانه هایشان را گران می کردند اما هنگام فروش وقتی می دیدند بازار کشش ندارد قیمت را کاهش می دادند .

سیما رادمنش - خبرنگارجام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
مهدی
-
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
وجدانا كی اصناف راستگو بودند كه این بار دومشان باشد؟!
حمید
-
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
آقایان توجه كنن كه كاهش سود بانكی چه بلایی سر اجاره نشینه ها آورده
علی اصغر
-
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
با سلام یكی از عاملهای گرانی همین اتحادیهاهستند چون می شینند جلسه میزارند و برای افزایش درامد خودشون واعضاشون قیمتهارا افزایش میدهند شما به یك سری از مغازه ها مراجعه كنید قیمتهای خدمات خودشون را برای رضایت مشتری كمتر از نرخ اتحادیه میگیرند ویا اگر نسبت به افزایش قیمت به مغازه دار اعتراض كنید میگوید نرخ اتحادیه است ما تقصیری نداریم
یه بدبخت
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
نظارت تو این مملكت معنی نداره
وحید
-
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
یعنی واقعیت یه چیز میگه، آمار یه چیز دیگه، !!!!
نرم افزار موبایل
-
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
۰
۰
مباركه
soheil
-
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۹
۰
۰
به نظر من به جای سوال پرسیدن بهتر است خودتان به عنوان مستاجر وارد بنگاه شوید یا سری به روزنامه ها بزنید تا ببینید موارد رهن چقدر كم شده است و چقدر اجاره ها بی اندازه افزایش پیدا كرده است . من نمیدانم چرا در مملكت ما همه خود به خود انتظار تورم دارند ؟
ناظریان
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
افزایش اجاره مسكن اصولا بخاطر نظارت نداشتن بر مشاورین املاك است كه خودشان قیمتها رو به دلخواه افزایش میدهند و به صاحبخانه ها اعلام میكنن .چرا در این قسمت نظارت و فیلترها رعایت نمیشود ؟؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها