دو زن و پسر جوانی که در جنایت‌های جداگانه مرتکب قتل شده بودند، پس از رضایت اولیای دم دیروز حکم آزادی خود را از قضات دادگاه کیفری گرفتند. دو زن میانسال شوهران دوم خود را به قتل رسانده بودند و پسر جوان در نزاع خیابانی مرتکب قتل شده بود.
کد خبر: ۸۷۴۸۹۰
مهر آزادی بر حکم 3 زن و مرد اعدامی

قتل شوهر 75 ساله

نخستین زندانی که دیروز محاکمه شد اکرم نام دارد. او 25 مرداد سال 83 همراه مردی، توطئه قتل آتشین شوهر 74 ساله‌اش را اجرایی کرد. این زن سپس با همدستی بهنام جسد شوهرش را در خانه‌شان واقع در افسریه به آتش کشید. اکرم و بهنام سرانجام با گذشت سه شبانه‌روز از وقوع این جنایت دچار عذاب وجدان شدند و خود را به ماموران پلیس ازنا معرفی کردند. از آنجا که جنایت در تهران رخ داده بود، این زن و مرد جنایتکار در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند و اکرم به قصاص محکوم شد.حکم اعدامش نیز در دیوان عالی کشور تائید شد.

زن میانسال در طول 11 سال گذشته دو بار پای چوبه دار رفت اما توانست از اولیای دم مهلت بگیرد و سرانجام اوایل دی ماه با پرداخت دیه 350 میلیون تومانی از مجازات مرگ نجات یافت. اکرم دیروز در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران از جنبه عمومی جرم محاکمه شد و در دفاع از خود گفت: همسر اولم بدون اجازه من ازدواج کرد و بعد از مدتی معتاد شد. من هم از او طلاق گرفتم. همسر دومم، مرد 75 ساله‌ای بود که خیلی آزارم می‌داد. یک روز بهنام در خیابان سد راهم شد و تهدید کرد که باید با او دوست شوم. می‌ترسیدم موضوع را به کسی بگویم. همین وحشت باعث شد که به خاطر تهدید‌های او 12 سال از زندگی ام را در زندان بگذرانم. در این مدت حتی دخترم را ندیدم و دو بار پای چوبه دار رفتم. به سختی مبلغ دیه را تهیه کردم و حالا تقاضای بخشش دارم تا بتوانم کنار خانواده‌ام زندگی کنم.

قاضی: چه تضمینی وجود دارد بعد از آزادی دوباره مرتکب قتل نشوی؟

متهم: دیگر ازدواج نمی‌کنم که مرتکب قتل شوهر شوم. در این مدت تنبیه شدم و می‌خواهم به شهر خودمان برگردم و زندگی جدیدی را شروع کنم. من دو بار برای طلاق از شوهر دومم اقدام کردم اما او طلاقم نمی‌داد. اگر طلاق می‌داد این قتل رخ نمی‌داد.

پس از دفاعیات متهم و با توجه به این‌که او 12 سال در زندان بود، قضات حکم به آزادی او دادند.

300 میلیون برای نجات از اعدام

امیر 24 ساله دومین زندانی بود که از جنبه عمومی جرم محاکمه شد. او در زمان قتل 16 سال داشت و حالا در کانون اصلاح و تربیت فوق دیپلم برق گرفته است.

پسر جوان در حالی که به قصاص محکوم شده بود، با پرداخت 300 میلیون تومان از چوبه دار نجات یافت. او درباره روز قتل گفت: مقتول با یکی از بستگانم درگیر شده بود و من برای هواخواهی وارد درگیری شده و ناخواسته مرتکب قتل شدم. بعد از قتل دو ماه فراری بودم تا این‌که 10 بهمن سال 86 دستگیر شدم. در این مدت در زندان توانستم فوق‌دیپلم بگیرم و می‌خواهم قدر زندگی را بدانم و بعد از آزادی زندگی خوبی بدون درگیری را تجربه کنم.

قضات دادگاه با توجه به این‌که امیر بیش از 8 سال در زندان بود، حکم به آزادی او دادند.

نجات زن همسرکش

آخرین زندانی به نام مریم در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران از خود دفاع کرد. او به خاطر قتل شوهر دوم خود به قصاص محکوم شده بود و با کمک خیرین و رضایت اولیای دم از مرگ نجات یافت. مریم یکم بهمن سال 88 مرتکب قتل شوهر دوم خود شده بود، پس از شش سال در همان روز جنایت حکم آزادی خود را گرفت.

زن میانسال که پس از شش سال امروز در کنار دختر و پسرش است در دفاع از خود گفت: پس از جدایی از همسر اول به‌عنوان منشی در شرکتی مشغول به کار شدم و مدیر آنجا از من خواستگاری کرد. قبول کردم با او ازدواج کنم اما پس از مدتی مشکلات ما آغاز شد. شب حادثه از رفتارهای شوهرم خسته شدم و به حالت جنون رسیدم. به همین خاطر به شوهرم گفتم می‌خواهم خفه ات کنم اما او تهدیدم را جدی نگرفت. من هم در حالی که پتو روی صورتش بود با ضربات چاقو او را کشتم.

وی اضافه کرد: دختر و پسرم در این مدت روزگار سختی را پشت سر گذاشتند و از قضات درخواست بخشش دارم تا بتوانم دوباره نزد آنها بروم.

قضات شعبه چهارم دادگاه کیفری این زن را هم پس از دفاعیاتش آزاد کردند.

قرار وثیقه برای اعدامی بلاتکلیف

دیروز به شکایت مردی که 12 سال است در زندان منتظر اجرای حکم قصاص یا آزادی خود است در شعبه 4 دادگاه کیفری رسیدگی شد.

ولی سال 82 پس از درگیری با همسرش او را ابتدا با ضربه‌های چوب کتک زد و بعد با دستانش خفه کرد. مرد سالمند که 9 فقره سابقه مزاحمت برای زنان، درگیری مرگبار، تصادف و زنا دارد پس از دستگیری گفت: همسرم قبل از من ازدواج کرده بود و یک پسر داشت. پسر همسرم همیشه دعوا می‌کرد و من از او خواستم سرپرستی پسرش را به دائی‌اش بدهد. همسرم قبول نکرد و با هم درگیر شدیم که من او را کشتم.

متهم پس از محاکمه به قصاص محکوم و حکم مجازاتش در دیوان عالی کشور تائید شد اما اولیای دم با گذشت 12 سال از قتل برای اجرای حکم یا بخشش تلاشی نکردند. قاتل نیز با استناد به ماده 429 قانون مجازات اسلامی خواستار رسیدگی به وضعیتش شد.

دیروز به این درخواست در شعبه چهارم دادگاه کیفری رسیدگی شد که قاتل سالخورده منکر قتل همسرش شد و ادعا کرد او در تصادف کشته شده است.

قضات دادگاه پس از رسیدگی به این پرونده برای آزادی ولی قرار وثیقه 300 میلیونی صادر کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها