مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر؛

بوشهر میزبان نمایشگاه و جشنواره ملی آبزیان شد

رودخانه‌ها و تالاب‌های پرآب مامن مناسبی برای زندگی انواع ماهیان و انواع جانوران آبزی است. از این‌رو صید ماهیان در این آب‌ها همچون آب‌های آزاد از دیرباز وجود داشته است، اما متاسفانه چند سالی است که صید به روش غیرمجاز در رودخانه‌ها رواج یافته است که استفاده از آن علاوه بر آثار سویی که روی محیط زیست خواهد گذاشت تبعاتی چون آسیب جسمی صیادان، امنیت ساکنان حوالی رودخانه‌ها و مرگ تمامی آبزیان رودخانه‌ها را به‌دنبال دارد.
کد خبر: ۸۶۲۷۲۴
نسل‌کشی آبزیان با شیوه‌های غیرمجاز

استفاده از طعمه‌های سمی و به‌کارگیری مواد محترقه برای انفجار و برق از شیوه‌های نامتعارف و غیرمجاز است که در برخی استان‌های کشور از سوی برخی صیادان انجام می‌شود. از سوی دیگر، بر اساس استعلامی که از دفتر مقام معظم رهبری در این زمینه شد، استفاده از ماهیانی که به روش جریان برق صید می‌شوند، حرام است.

دکتر محمد محسنی عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا درباره شیوه‌های غیرمجاز صید ماهی به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: استفاده از طعمه‌های مسموم یکی از شیوه‌هایی است که برخی صیادان استفاده می‌کنند.

در این روش طعمه را به سم آغشته می‌کنند و ماهی‌ها موقع گرفتن طعمه مسموم می‌شوند و روی آب می‌آیند. این روش، سلامت محیط‌زیست را به‌مخاطره می‌اندازد چون مصرف‌کنندگان ماهی‌های مسموم صید شده نیز در معرض آلودگی سم قرار می‌گیرند. وی به استفاده از مواد منفجره برای صید ماهی اشاره می‌کند و می‌افزاید: وقتی مواد منفجره در عمق رودخانه‌ها منفجرمی شود، شعاعی که امواج حاصل از انفجار ایجاد می‌کند باعث از بین رفتن همه آبزیان در آن منطقه می‌شود. محسنی استفاده از الکترو شوکر یا برق را از دیگر شیوه‌های غیرمتعارف صید ماهی دانسته و تصریح می‌کند: در این شیوه، الکترو شوکرها باعث ایجاد جریان برق یک محدوده مشخصی می‌شود و هر قدر شدت جریان آن بیشتر باشد هر نوع جاندار آبزی که در آن منطقه باشد از بین خواهد رفت.

محسنی درباره تاثیراتی که روش‌های غیرمجاز صید ماهی روی محیط‌زیست می‌گذارد، می‌گوید: اگر طعمه‌ها آغشته به مواد سمی باشد فقط توسط ماهی خورده نمی‌شود بلکه همه جاندارانی که درآن محوطه زندگی می‌کنند از این طعمه‌ها استفاده می‌کنند و مسموم می‌شوند و ادامه این روند می‌تواند از نظر اکولوژیک پوشش زیستی مناطق محل صید را تحت‌تاثیر قرار دهد.

شیوه‌ای نامتعارف

علی تیموری مدیرکل صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز درباره استفاده از شیوه‌های پرخطر صید ماهی به جام‌جم می‌گوید: این شیوه‌های نامتعارف معمولا به‌ندرت اتفاق می‌افتد و صیادان نه در قالب تیمی و گروهی بلکه به صورت انفرادی اقدام به این کار می‌کنند. وی با بیان این‌که صید ماهی و مجوزهای ارائه شده برای آن محدودیت دارد، می‌افزاید: صیادان در ده استان مجوز صید ماهی در رودخانه‌ها را دارند و کسانی که مجوز دریافت کردند فقط روزهای پنجشنبه و جمعه می‌توانند به صید بپردازند.

تیموری با اشاره به این نکته که استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف بیشتر در استان‌های شمالی و خوزستان صورت می‌گیرد، خاطرنشان می‌کند: استفاده از برق از متداول‌ترین روش‌های صید ماهی است و کسانی که مرتکب چنین تخلفی می‌شوند مسلما نسبت به جرم بودن آن آگاهی کامل دارند و باید منتظر عواقب قضایی آن باشند. مدیرکل صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره نوع برخوردهای صورت گرفته با صیادان متخلف می‌گوید: اگر صید ماهی از نوع گونه‌‌های نادر و در معرض انقراض باشد قاضی می‌تواند براساس مواد 7،8 و 10 قانون شکار صید با متخلف برخورد کند و حتی برای برخی از متخلفان علاوه بر جرایم نقدی، بین سه تا شش ماه مجازات حبس در نظر بگیرد.

سرهنگ حمیدرضا خیل دار فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشورنیز معتقد است: استفاده از شیوه‌های غیرمتعارف برای صید ماهی در کل کشور عمومیت ندارد و صرفا برخی از افراد سودجو دست به چنین اقداماتی می‌زنند.وی با بیان این‌که قانون برای برخورد با متخلفان حتی آنها که بدون داشتن مجوز و پروانه اقدام به صید می‌کنند از صراحت کافی برخوردار است، می‌گوید: ما از همه امکانات برای مقابله با صیادانی که به صورت غیرقانونی یا با شیوه‌های غیرمتعارف اقدام به صید ماهی می‌کنند، استفاده می‌کنیم.

فتاح غلامی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها