از فردا و همزمان با آغاز ماه صفر، پیاده روی زائران اربعین حسینی به تدریج از سه مرز تعیین‌شده مهران، شلمچه و چزابه در دو استان ایلام و خوزستان به سوی کربلا آغاز می‌شود که البته این ترددها در یک هفته پیش و پس از اربعین به اوج خود می‌رسد . همزمان مسئولان این استان‌ها نیز از آمادگی کامل مناطق مرزی خود برای پذیرایی از زائران میلیونی سراسر کشور خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۵۵۴۵۹
مهران، شلمچه و چزابه در انتظار زائران اربعین

سال گذشته جمعیت زائران اباعبدالله الحسین(ع) نسبت به سال‌های پیش از آن، افزایش چشمگیری داشت که همین امر خدمات‌رسانی به آنان را با مشکلات زیادی مواجه کرد. سردی هوا و نبود امکانات گرمایشی و خدماتی همچون پارکینگ، چادر، پتو و آب آشامیدنی در پایانه مرزها از یک سو و انتظار و استقرار شبانه‌روزی برخی زائران در مرزها برای انجام اقدامات قانونی صدور مجوز از دیگرسو از جمله عواملی بود که سبب التهاب این مناطق مرزی و نارضایتی و سردرگمی زائران شده بود. این شرایط و پیش‌بینی افزایش خیل زائران اربعین در سال‌های بعد، مسئولان را بر آن داشت از همان سال گذشته و چند ماه پس از اربعین با تشکیل ستادهای ویژه در شهرهای مرزی، درصدد فراهم کردن زیرساخت‌ها و رفع کمبودها و موانع تردد سهل و آسان زائران اربعین در مرزها برآمدند.

در همین زمینه سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور از افزایش گیت‌های مرزی در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه به منظور تسهیل صدور روادید زائران خبر داده و می‌گوید: سال گذشته 18 گیت مرزی در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه مستقر بود که ما امسال تعداد آن را به 96 گیت افزایش داده‌ایم و تعدادی گیت سیار نیز در روزهای آینده به مرز اضافه خواهد شد.

مرز مهران، آماده پذیرش 3‌میلیون زائر

استاندار ایلام هم با اشاره به این که سال گذشته حدود یک میلیون و 500 هزار نفر از مرز مهران در این استان عبور کردند و امسال پیش‌بینی می‌شود این جمعیت به حدود دومیلیون نفر برسد، به جام‌جم می‌گوید: گرچه سال گذشته مشکلات و کمبودهای زیادی ازجمله، آب آشامیدنی، چادر، پتو و پارکینگ برای زائران اربعین در مرز مهران ایجاد شد، اما امسال با امکانات مناسبی که در این مرز فراهم شده آمادگی کامل برای پذیرایی از سه میلیون زائر را (البته در صورت نبود بارندگی شدید) داریم.

محمدرضا مروارید به امکانات و خدمات فراهم شده در مرز مهران برای زائران اشاره کرده و می‌افزاید: عریض و چهاربانده کردن بخشی از جاده ایلام به مهران، تامین روشنایی منطقه مرزی، ایجاد 300 سرویس بهداشتی در مسیر و منطقه، توسعه امکانات زیرساختی مخابرات و ارتباط بی سیم نظیر وای ـ فای و نصب ده آنتن برای ارتباط آسان تلفنی و ساخت پلی جدید در کنار پل قبلی رودخانه گاوی درمنطقه مرزی برای تردد آسان‌تر و پیش‌بینی 700 دستگاه اتوبوس برای انتقال زائران در ده کیلومتری مرز، از جمله این امکانات و خدمات است.

پارکینگ برای همه خودروها

وی همچنین به ساخت یک پارکینگ بزرگ در منطقه مرزی مهران اشاره و تصریح می‌کند: از آنجا که سال گذشته بسیاری از هموطنان با خودروی شخصی به شهرستان مهران آمده بودند تا از آنجا پیاده روی خود تا کربلا را آغاز کنند شاهد کمبود جای پارک و مشکلاتی عدیده در این زمینه بودیم. از همین‌رو امسال پارکینگی به وسعت صد هکتار برای این منظور در ورودی شهر مهران در نظر گرفته شد که هم‌اکنون 50 هکتار آن با ظرفیت 20 هزار خودرو آماده شده است. ضمن این‌که پارکینگ‌های سطح شهر نیز وجود دارد و محوطه استادیوم شهر نیز برای این منظور آماده‌سازی شده که تمام این اماکن در مجموع ظرفیت پذیرش حدود 50 تا 60 هزار خودرو را دارد.

استاندار ایلام به کمبود آب شرب به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات سال گذشته زائران در پایانه اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته با وجود آماده بودن 36 تانکر آب در پایانه، فقط ظرفیت آبرسانی به ده هزار نفر وجود داشت، درحالی که امسال ظرفیت آبرسانی به 300 هزار نفر از طریق ایجاد خط 19 کیلومتری انتقال آب تا پایانه فراهم شده که با این شرایط نه‌تنها مشکل آب شرب و سرویس‌های بهداشتی مرز مهران حل خواهد شد، بلکه قادر به تأمین آب پایانه‌ عراق نیز هستیم.

آغوش باز «مهرانی‌ها» به روی زائران اربعین

مروارید درخصوص وضعیت اسکان و استقرار زائران در مرز تا لحظه صدور روادید و عبور آنها از مرز نیز یادآور می‌شود: برای این منظور دو نهاد سپاه پاسداران و هلال‌احمر اردوگاه‌هایی را برای استقرار شبانه و تغذیه زائران در مرز برپا کرده‌اند که جمعا ظرفیت پذیرش 20 هزار نفر را دارد. این در حالی است که اماکنی همچون سالن‌های ورزشی و مدارس نیز برای این کار تجهیز و آماده شده و تمام مردم مهران نیز با تشکیل ستاد مردمی پذیرایی از زائران اربعین همچون سال گذشته منازل خود را با تمام امکانات آن در اختیار هموطنان زائر قرار می‌دهند.

بالاترین مقام اجرایی در استان ایلام به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه بهداشت و درمان نیز اشاره کرده و می‌افزاید: شبکه بهداشت و درمان استان برای امدادرسانی به زائران آمادگی کامل دارد؛ در همین زمینه بیمارستان مهران تجهیز کامل شده است. همچنین استان مرکزی یک بیمارستان صحرایی در مرز ایجاد و شهرداری تهران نیز گروه‌های امدادی را در طول مسیر مستقر کرده است. وزارت بهداشت و هلال‌احمر هم هر کدام برای استقرار دو فروند بالگرد امداد و نجات در این مرز اعلام آمادگی کرده‌اند.

همزمان با مرز مهران، مرزهای شلمچه و چزابه در استان خوزستان نیز برای پذیرایی از هموطنان زائر، آمادگی لازم را به‌دست آورده‌اند. این دو منطقه مرزی که در شهرهای خرمشهر و سوسنگرد واقع شده است، چندی پیش توسط مقتدایی، استاندار خوزستان و به منظور ساماندهی و خدمات‌رسانی مطلوب به زائران اربعین، صاحب دو شهردار ویژه شد.

مراسم اعلام آمادگی این مناطق نیز امروز با برافراشته شدن «پرچم خدمت به زائران حسینی» در مرز شلمچه و 26 آبان همزمان با سالروز آزادسازی سوسنگرد، در مرز «چزابه» برگزار می‌شود.

ناصر حویزاوی، مدیر حج و زیارت استان خوزستان با اشاره به این موضوع، یادآور می‌شود: بیش از یکصد موکب به منظور خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در مسیرهای منتهی به دو مرز شلمچه و چزابه راه‌اندازی شده‌ است.

پیش‌بینی می‌شود در اربعین حسینی امسال بیش از دو میلیون زائر از مرز بین‌المللی شلمچه تردد کنند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها