همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی

نخستین پنبه تراریخته ایرانی رونمایی شد

گلستان تا مدتی قبل یکی از استان‌های مطرح کشور در زمینه کشت پنبه بود، اما این روزها حمایت نکردن از کشاورزان گلستانی سبب شده آنها دیگر رغبت زیادی به کشت این محصول نداشته باشند، برای نمونه تا حدود چهار سال پیش به‌طور میانگین حدود یکصد‌هزار‌هکتار از اراضی مناسب این استان زیرکشت پنبه می‌رفت یا سال‌هایی بود که میزان اراضی زیرکشت پنبه در این استان به 180 هزار هکتار نیز می‌رسید؛ اما این روزها در نبود حمایت و در نظر گرفتن تعرفه صفر برای واردات این محصول، وسعت اراضی زیرکشت پنبه در گلستان به 12 هزار هکتار رسیده است.
کد خبر: ۸۱۶۳۹۷
پنبه پنبه را نزنید

علی موسی‌خانی، رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان در این باره به جام‌جم می‌گوید: کشت پنبه از مناطق حاصلخیز گلستان به سمت مناطق کم‌بازده کشیده شده، زیرا توجیه اقتصادی ندارد. هزینه تولید پنبه بالاست؛ به عبارت دیگر چون پنبه به‌صورت دستی برداشت می‌شود، کشاورز باید بخش زیادی از درآمد خود را به‌عنوان مزد به کارگرانی بدهد که در برداشت این محصول به او کمک می‌کنند.

مساله دیگری که در بحث ‌از رونق‌افتادن کشت این محصول نقش دارد، توجه نکردن دولت به زراعت پنبه است؛ زیرا مسئولان برای آن قیمت پایینی در نظر می‌گیرند. افزون بر این تعرفه واردات این محصول نیز صفر است و نساجی‌ها ترجیح می‌دهند مواد اولیه موردنیاز خود را از کشورهایی مانند قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان وارد کنند.

به گفته موسی‌خانی، قیمت در نظر گرفته شده برای پنبه کیلویی2550 تومان است.

با توجه به مشکلاتی که برای کشت پنبه وجود دارد، اکنون این محصول در مناطقی از استان گلستان کشت می‌شود که غیر از پنبه نمی‌توان محصول دیگری کاشت. پنبه نسبت به شوری خاک مقاوم است و در اراضی‌ای که به لب شور معروف است، کشت می‌شود و تاثیر زیادی نیز در حاصلخیزی خاک و کاهش علف‌های هرز دارد.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان درباره میزان مصرف آب در زارعت پنبه خاطرنشان می‌کند: مصرف آب پنبه را باید با محصول‌هایی مانند شالی و سویا مقایسه کرد. برای نمونه برای پنبه در هر هکتار 6000 مترمکعب آب استفاده می‌شود، اما برای برنج در هر هکتار 20 هزار مترمکعب آب استفاده می‌شود.

این در حالی است که رواج کشت پنبه می‌تواند به صنعت نساجی کشور نیز کمک کند.

رئیس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهادکشاورزی گلستان در این باره اظهار می‌کند: پنبه محصول موردنیاز صنعت نساجی است که سبب اشتغالزایی در کشور نیز می‌شود. افزون بر کارآفرینی و پاسخ به نیاز صنعت نساجی، محصول نهایی تولید شده از پنبه ارزش افزوده بالایی دارد.

وی با بیان این‌که از پنبه دانه روغن خوراکی گرفته شده و از کنجاله آن نیز در دامداری‌ها استفاده می‌شود، عنوان می‌کند، در کل می‌توان گفت یک چهارم هزینه پنبه هزینه برداشت این محصول است و این در حالی است که در تمام دنیا محصولات کشاورزی از جمله پنبه مورد حمایت مستقیم قرار می‌گیرد، اما در کشورمان شرایط به‌گونه‌ای است که کارخانجات نساجی ترجیح می‌دهند به ‌جای استفاده از پنبه‌ای که در کشورمان تولید می‌شود، این محصول را وارد کنند.

برای تشویق کشاورزان به کشت پنبه، دولت باید برای واردات این محصول به کشور تعرفه در نظر بگیرد و با تسهیل در برداشت مکانیزه، هزینه کشاورزان را کاهش داده و از آنها حمایت کند.

جامعه‌

مهدی آیینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها