وزیر آموزش و پرورش در جلسه استیضاح خود در مجلس گفت که این وزارتخانه برای برقراری عدالت آموزشی با جدیت اهداف خود را دنبال می‌کند.به گفته فانی وزارت آموزش و پرورش در عمل به دغدغه ها و خواست رهبر معظم انقلاب سال گذشته نقشه راه سند تحول نظام آموزشی را تهیه کرده است
کد خبر: ۸۱۱۲۰۵
نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش را آماده کرده‌ایم

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز چهارشنبه در جلسه استیضاح خود و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این جلسه را فرصتی برای ارائه گزارش وزارت آموزش و پرورش در 22 ماه اخیر می‌دانم، فرهنگیان را ستون فقرات آموزش و پرورش دانست و گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین فصل مشترک دولت و ملت است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد.

وی افزود: 13 میلیون دانش‌آموز، 26 میلیون اولیاء دانش‌آموزان و یک میلیون فرهنگیان به طور مستقیم با وزارت آموزش و پرورش در ارتباط هستند. البته مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند. آموزش و پرورش با 105 هزار مدرسه در 752 منطقه آموزشی و با 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون همکار فرهنگی بزرگ‌ترین نهاد کشور است و در همه جای کشور حضور دارد.

وزیر آموزش و پرورش به ارائه گزارش این وزارتخانه در 22 ماه اخیر پرداخت و گفت: در زمینه اقتصاد، وزارت آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است نه هزینه‌ای. سهم بودجه آموزش و پرورش در سال‌های 92، 93 و 94 از بودجه کل کشور به ترتیب 9.1، 10.7 و 11.2 درصد بوده و این نشان می‌دهد که در 22 ماه اخیر سهم این وزارتخانه از بودجه دولت 2.1 درصد رشد داشته است.

فانی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش در این مدت تلاش کرد سهم خود را از بودجه عمومی کشور افزایش دهد که در این بین دولت محترم نیز عنایت خوبی به این مسئله داشته است، خطاب به نمایندگان مجلس، گفت: دوستان می‌دانند که هر یک دهم درصد از بودجه دولت رقم قابل توجهی است و وزارت آموزش و پرورش توانسته در 22 ماه اخیر 2.1 درصد افزایش داشته باشد و این دستاورد خوبی است.

وی اضافه کرد: رشد بودجه آموزش و پرورش از سال 92 تا 94 از 5.3 رشد در سال 92 به 24.1 در سال 94 افزایش داشته که البته این غیر از آن مبلغ 1350 میلیارد تومانی است که دولت برای رتبه‌بندی معلمان تعیین کرده است.

وزیر آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که در زمان اخذ رای اعتماد، استراتژی‌های وزارت آموزش و پرورش را اعلام کردند و بر این اساس کیفیت‌بخشی در کنار اصول 5 گانه از اولویت‌های مهم ما بود، اظهار داشت: در سند تحول استراتژی اصلی، کیفیت‌بخشی مبنی بر عدالت آموزشی است. ساماندهی، توسعه مشارکت، اجرای تدریجی بودجه‌ریزی عملیاتی، ارتقاء مدیریت و اصلاح نظام مدیریت و برنامه‌ریزی از سیاست‌های 5 گانه‌ای بود که ما همچنان به دنبال دستیابی به این دستاوردها هستیم.

فانی رشد کمی و کیفی خدمات آموزشی با تکیه بر عدالت آموزشی را از نخستین دستاوردهای 22 ماه اخیر وزارت آموزش و پرورش دانست و افزود: در هفدهم اردیبهشت 93 که خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم یکی از درخواست‌ها و مطالبات ایشان تهیه نقشه راه تحول نظام آموزشی بود که آموزش و پرورش در عمل به این دغدغه رهبر انقلاب نقشه راه سند تحول را تهیه کرد و در اسفندماه سال گذشته آن را به اتمام رساند که من یک نسخه از آن را اکنون تحویل رئیس جلسه می‌دهم.

وی افزود: نقشه راه سند تحول مبنای تنظیم برنامه ششم توسعه در حوزه آموزش و پرورش خواهد بود. همزمان با آن نیز 40 راهکار از 131 راهکار سند تحول در قالب 99 برنامه در وزارت آموزش و پرورش اجرایی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در راستای انسداد بیسوادی تحت پوشش دانش‌آموزان ابتدایی را از 97.4 به 98.5 درصد در سال تحصیلی جدید رساندیم، گفت: ما در کشور 110 مدرسه تک دانش‌آموزی داریم. یعنی یک مدرسه با یک دانش‌آموز. همچنین 4 هزار و 800 مدرسه داریم که زیر 5 نفر دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند. همه اینها نشان دهنده آن است که دولت و آموزش و پرورش برای برقراری عدالت آموزشی مسیر درستی را طی کرده است.

فانی تصویب آئین‌نامه کلاس‌های چندپایه‌ای و مدارس عشایری را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه دانست و گفت: ما به مجلس قول داده بودیم که کار ساماندهی نیروی انسانی را انجام دهیم و باید همین‌جا عرض کنم که امسال در جشنواره بهره‌وری در کشور وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در بهره‌وری شناخته شد و لوح تقدیری دریافت کرد.

وی با بیان اینکه بیش از هزار میلیارد تومان از طرح ساماندهی نیروی انسانی صرفه‌جویی کرده‌ایم که این مبلغ را در راستای اقداماتی برای خدمت به فرهنگیان انجام دادیم اظهار داشت: اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی آن هم پس از گذشت 3 سال از تصویب آن در مجلس را در دستور کار قرار داده و این مرخصی‌ها را از 6 ماه به 9 ماه افزایش دادیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: پس از گذشت 4 سال از تصویب آن ما قانون مدیریت خدمات کشوری را مورد توجه قرار دادیم و امتیاز آن را از 800 به 1500 افزایش دادیم.

فانی برقراری فوق‌العاده شغل مناطق مرزی و ساماندهی دانشگاه فرهنگیان را از دیگر اقدامات این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: 64 هزار و 600 دانشجو، معلم در 98 پردیس و دانشکده فرهنگیان مشغول به تحصیل هستند. ما برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان را تدوین و بازنگری کردیم.

وی در پایان گفت: در ادامه فعالیت‌های آموزش و پرورش باید از طریق کمیته‌ای که در جلسه غیر علنی هفته گذشته داشتیم باید راهکارهایی را برای بهبود معیشت فرهنگیان، رتبه‌بندی فرهنگیان، بازنگری فرهنگیان و تامین منابع برای اصلاح و بازسازی 35 درصد فضاهای آموزش و پرورش مورد توجه قرار دهیم و دستیابی به این اهداف را با جدیت دنبال کنیم. (تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۳
۰
۰
همین سندبازیها ما را گشته . باز تصمیم كبری را حذف و تصمیم صغری میزارند و از آخر سر نیز متوجه می شوند همان كار اول درست بوده .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها