صحبت از برخی برخوردهای فله‌ای با بعضی چیزها نیست که موضوع حساس شود و منم که حساس!.... خیالتان تخت؛ در اینجا می‌خواهیم خیلی شیک و مجلسی، راجع به خطر برخورد فله‌ای غذایی با مقوله‌ای صحبت کنیم که اگر دقت نشود، شیر تو شیر می‌شود.
کد خبر: ۸۰۷۷۶۹
آن یکی شیر است، اما فله‌ای!

تیتر خبر: «مردم از مصرف شیر و لبنیات فله خودداری کنند.»ــ جراید دیروز

خبر فوق‌الذکر را البته مطبوعات از خودشان در نیاورده‌اند، بلکه به نقل از مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور چاپ کرده و علتش را هم این گونه اعلام کرده‌اند که با توجه به گرم شدن هوا، احتمال بروز بیماری‌هایی همچون تب مالت و تب کیو، در صورت مصرف شیر سنتی و فله‌ای، وجود دارد. به خصوص که ارزان‌تر هم هست و برای سلامتی شرکت‌های خصوصی و کارخانجات لبنیاتی مملکت هم خوب نیست و ممکن است دچار تب شوند. درست است که وضعشان بد نیست، اما سعدی هم بد نگفته که: بر مال و جمال خویشتن غره مشو/کآن را به شبی برند و این را به تبی.

بسته پیشنهادی: از آنجا که نه شیر سنتی باز و ریخته و فله‌ای برای سلامتی خوب است و نه هم برخی شیرهای کاملاً بهداشتی قیمت بالا؛ فلذا اکثر پیشنهادهای اقتصادی شیری ما در این قسمت، ناظر بر انتخاب راهی میانبر و حد واسط است. عنایت بفرمایید، بد نیست:

1- جوشاندن شیر به شدت: اگر دو سه نفر از آحاد زیر خط فقر هستند که نمی‌توانند شیرهای پاکتی بخرند؛ از سر ناچاری همان شیر فله‌ای را بخرند ببرند منزل، تا می‌توانند و جا دارد، بگذارند خوب بجوشد تا تخم هرچه میکرب و ویروس و باکتری است، داخل شیر خشک شود. مگر نه که سابق براین حتی سرنگ‌های آمپول‌زنی را هم در آب جوش می‌جوشاندند و بعد می‌زدند؟.... آخ!...(زد بی‌انصاف.... نفهمید شوخی است!)

2- دولت خودجوش: چون ملت هزار و یک گرفتاری دارد و ممکن است نرسد که شیرهای فله‌ای را خوب بجوشاند و فقدان نظارت کیفی و بهداشتی باز دردساز شود؛ اگر گروه‌ها و کارشناسانی از خود دولت مسئولیت جوشاندن شیر ملت را بر عهده بگیرند که کاملاً استاندارد جوشانده شود؛ و بعدش آن را با همان قیمت حدودی شیرفله‌ای تحویل مردم دهند؛ خیلی خوب و موجب دعاگویی ملت خواهد بود.

3- تب مرتب: ممکن است بعضی‌ها زیرپای ملت بنشینند و در گوششان نجوا کنند که‌ای بابا، ما الان آن قدر انواع تب‌های نامرتب فله‌ای دیگر داریم(مثل تب آلودگی هوا و تب سرطان و تب ریزگرد و..... امثال این مراتب!) که دیگر امثال تب مالت،چیزی حساب نمی‌شوند. در صورتی که به نظر ما این حرف‌ها درست نیست و سفسطه است. بگذارید فضا را شاعرانه کنیم: بد نگوییم به مهتاب اگر تب داریم!

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها