نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت : بین مجلس و دولت هیچ گونه رقابت و بدبینی وجود نداردو اگر ما از دولت گزارش می خواهیم نشانه بی اعتمادی به دولت نیست شاید به معنای دلواپسی و نگرانی باشد .
کد خبر: ۷۹۶۴۷۰
رقابت و بدبینی بین مجلس و دولت وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدرضا باهنر در برنامه نگاه یک افزود: ما مسیر مذاکرات را خیلی روشن، منطقی و جدی آغاز کردیم و نزدیک به دو سال است که داریم دنبال می کنیم.

وی اضافه کرد: امریکا نمی تواند مشکلات داخلی خود را حل کند ربطی به ما ندارد چرا که طرف ما دولت امریکا و 1+5 است.

باهنر گفت: این رفتار امریکا از دو حال خارج نیست، یا واقعا توان حل مسئله را درون خود ندارد یا ایده هایی دارند که نمی خواهند به صورت شفاف مطرح کنند.

وی تصریح کرد: این که کنگره چه کرده، الان دست کم به نظر می رسد اگر مصوبه کنگره قانون شود،‌نتیجه گیری نهایی را به تاخیر می اندازد البته ما هم شتابی نداریم که حتما سر تاریخ معینی به نتیجه برسیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی وارد مذاکره شدیم اعلام کردیم که ما به دنبال برد-برد هستیم ولی اگر آنها دنبال شرایط دیگری هستند، دنبال تعامل متفاوتی هستند و بخواهند مسیر را تدریجا یا دفعی تغییر دهند، ما هم با عکس العمل منطقی مسیر را تغییر می دهیم.

وی با بیان این که ما همه گزینه های روی میز آنها را اعم از نظامی، اقتصادی، تهاجم فرهنگی و مانند آن را دیده ایم افزود: ما 50 سال از زمانی که پرچم انقلاب را حضرت امام برداشت داریم گزینه های مختلف را با امریکا تجربه می کنیم و از آن موقع بازی برد-باخت ما شروع شد.

باهنر در ادامه گفت: در امریکا بین دو حزب رقابت هایی از زمان تاسیس دولت امریکا وجود دارد که موجب شده تا دولت عموما بین دو حزب دست به دست شده است.

وی افزود: انتخابات پیش رو از آنجا که دو دوره دموکرات ها دولت را در دست داشتند مهم است و اگر آنها برای سومین بار برنده شوند اتفاق مهمی رخ داده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: شاید جمهوری خواهان هم علاقه مند باشند که به نتیجه برسند ولی نمی خواهند این موفقیت به اسم دموکرات ها ثبت شود از این رو می خواهند این امتیاز یک جوری بین دو حزب تقسیم شود.

وی با بیان این که مصوبه فعلی کنگره به معنی اطلاع از جریان مذاکرات است گفت: ما به تیم مذاکره کننده خود اعتماد داریم و حضرت آقا هم این موضوع را فرمودند، ما هم دست آنها را می خواهیم باز بگذاریم اما معنی آن نیست که رصد و توصیه نمی کنیم.

وی افزود: معمولا اولین جایی که تیم مذاکره کننده بعد از مذاکرات طولانی وارد می شوند و توضیح می دهند، مجلس شورای اسلامی است و جزئیات را دست کم کمیسیون امنیت ملی در جریان هستند.

باهنر در مورد گزاره برگ هم گفت: اگر بخواهیم تعریف ساده کنیم، در یک بیانیه مکتوب یک طرف برداشت های خود را توافق نامه اعلام می کند که به معنی تعهد حقوقی طرف دیگر و برداشت های دو طرف هم مشابه نیست همان طور که برخی مفاد گزاره برگ امریکایی ها را ما قبول نداریم.

وی افزود: برخی معتقدند که باید مقابله به مثل شود تا تکلیف روشن شود،‌ وزیر خارجه و همکارانشان بحث های مطرح شده در رسانه ملی و مجلس را به معنای همان گزاره برگ گرفتند، از این رو این که چقدر اهمیت یا مصلحت هست، بحث های ریز کارشناسی است که مجلس، دولت را ملزم به گزاره برگ مکتوب کند، بحث هایی هست که داریم دنبال می کنیم.

رسانه ملی بحث مذاکرات هسته ای را به صورت مناظره شفاف سازی کند

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه نگاه یک گفت: به نظر می رسد رسانه ملی باید در شفاف سازی مذاکرات هسته ای برای اذعان عمومی تلاش بیشتری کند.

محمدرضا باهنر افزود: رسانه ملی باید موضوع را به صورت مناظره و نقدبرای مردم شفاف سازی کند .

وی خاطر نشان کرد : برای رئیس کمیسیون امنیت ملی و ریاست مجلس جزئیات تمامی مراحل شفاف سازی شده ونقطه تاریکی وجود ندارد پس باید در مورد افکار عمومی شفاف سازی صورت پذیرد .

باهنر گفت : بحث هسته ای اصلاً بحث حزبی وجناحی نیست یک موضوع ملی است که به هماهنگی و همفکری دولت و مجلس رسیده است .

وی با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر تهدیدات و تحقیرهای طرف مذاکره کننده گفت : اگر گفتگوها در سایه تهدید باشد بی شک ما هم گزینه هایی برای مطرح کردن داریم و اصلا در نقطه فعلی نخواهیم ماند و به زمان قبل از مذاکرات ژنو برخواهیم گشت.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت : اسفند گذشته طرحی نوشته وتصویب شد مبنی بر اینکه اگر طرف مقابل مذاکره کننده بخواهد فراتر از توقعات وخواسته های ما قدم بردارد مذاکرات به قبل از توافق ژنو برگشته و حتی پروتکل الحاقی مورد بررسی قرار می گیرد.

باهنر با بیان اینکه قرار نیست تصمیمات احساسی گرفته شود و مقابله بچه گانه و بی ریشه ای در مقابل تهدیدات آمریکا داشته باشیم گفت: اقدامات و تهدیدات آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد و حتماً در ادامه مذاکرات لحاظ خواهد شد .

وی در بیان گزینه هایی که در مقابل سایه تهدیدات آمریکا به کارگیری خواهند شد گفت : ما در مجلس طرح سه فوریتی داریم که می گوید اگر طرف مذاکره کننده زیر سایه تهدید پیش رود مجلس می تواند دولت را موظف کند تا از مذاکره خارج شود زیر ابزار جنگی ونظامی با رویکرد مذاکره دیپلماسی فرق می کند و اگر قرار باشد مذاکره دیپلماسی به برخورد نظامی منجر شود نمایندگان دیپلمات کشورمان جای خود را به نمایندگان نظامی ما خواهند داد .

باهنر گفت : قرار نیست ما مقابله به مثل داشته باشیم وسعی بر این است که مسالمت آمیز به ادامه مذاکرات بپردازیم پس به موقع و دقیق تصمیم خواهیم گرفت و هماهنگ با نظام و مورد تایید مجلس پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه مجلس می تواند برای همه امور قانون وضع کند گفت: زمانی اختلاف بین مجلس و دولت زیاد شد که طبق آن دولت زمان کار بانکها را کم و زیاد کرد در آن زمان مجلس می توانست نسبت به کلیه امور طبق قوانین ، قانون وضع کند پس هم اکنون هم مجلس می تواند دولت را موظف کند تا از مذاکرات خارج شود .

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت : اگر ایران بخواهد به پروتکل الحاقی بپیوندد باید مصوبه مجلس را دریافت کند ، اگر در جایی ذکر شده است که دولت موقتا می تواند اجرای پروتکل را بپذیرد این بحث کاملا تعامل بین مجلس و دولت بوده و خارج از قانون است .

وی گفت : اختلافی میان دولت و مجلس نیست اگر چیزی شبیه اختلاف وجود دارد یک جور دلگرمی و دلواپسی است اما در کل مجلس به تیم مذاکره کننده اعتماد دارد و دلواپسی به این خاطر است که دشمن به تعهدات خود پایبند نیست .

باهنر افزود : به تیم مذاکره کننده هسته ای هشدار می دهیم تا در تعهداتشان قوانینی وضع کنند که اگر دشمن زیر حرف خود زد ایران هم بتواند اقداماتی را در مقابل انجام دهد .

رقابت و بدبینی بین مجلس و دولت وجود ندارد

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت : بین مجلس و دولت هیچ گونه رقابت و بدبینی وجود نداردو اگر ما از دولت گزارش می خواهیم نشانه بی اعتمادی به دولت نیست شاید به معنای دلواپسی و نگرانی باشد .

محمد رضا باهنر در ادامه برنامه نگاه یک شنبه شب در خصوص پذیرفتن پروتکل الحاقی گفت : دولت به خوبی می داند زمان ارائه لایحه الحاق به پروتکل الحاقی نیست و اگر زمانی همه تحریم ها برداشته شود و از آن بگذرد می توان در این خصوص صحبت کرد .

وی افزود: اگر توافق شد آن زمان مجلس به دولت اجازه خواهد داد به طور موقت اجرای پروتکل الحاقی را بپذیرد.

باهنر تاکیدکرد : اینکه مجلس مجوز دهد یا تصویب کند طرف مقابل این پنبه را از گوش خود بیرون آورد.

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه کنگره آمریکا در خصوص نظارت بر توافقنامه گفت : اگر خیلی خوش بین باشیم این رفتار آمریکایی ها را در جهت گرو کشی جمهوری خواهان ودموکراتها تلقی می کنیم .

وی افزود : اگر ما بخواهیم مثل آمریکاییها عمل کنیم باید به دولت بگوییم که ذره ذره به ما گزارش دهد اما اینطور نیست باهنر گفت : ما به دولت اعتماد کامل داریم ومذاکرات را رصد می کنیم ، تیم مذاکره کننده هم به مجلس توضیح می دهد .

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت : دولت در این قضیه رقیب ما نیست و ماهم رقیب دولت نیستیم مسئولان نظام در خصوص پرونده هسته ای همدلی و همزبانی کامل دارند .

باهنر افزود : اگر توافق انجام شود ذره ذره برآن نظارت می کنیم و اگر جایی کوتاهی باشد تذکر می دهیم اما به صورت کاملا دوستانه .

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخچه روابط ایران وآمریکا گفت : باید تعهدات لازم از طرف مقابل گرفته شود تا زمانی که کوتاهی دیدیم بتوانیم اقدام متقابل را انجام دهیم .

وی با اشاره به زمان گریز که از طرف کنگره آمریکا مطرح شده است گفت : ما هم باید زمان گریزی را در نظر بگیریم تا زمانی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرد بر سر جای اول خود برگردیم .

باهنر افزود : تا زمانی که تحریم ها و قطعنامه ها لغو نشده ایران هیچ اقدامی انجام نخواهد داد .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت : در خصوص مسئله تحقیق و توسعه و توقف آن چیزی را نمی پذیریم اما می شود در مورد مدت آن تفاهم کرد و محدودیت هایی را بپذیریم اما این محدودیت تا ابد نخواهد بود .

وی در خصوص اظهارات برخی افراد مبنی بر کم اهمیت بودن دستاوردهای هسته ای گفت : باید به آنهایی که این گونه تفکر می کنند جواب نقض بدهیم .

وی افزود : آنها اگر عناد نداشته باشند با یکی دو جمله قانع خواهند شد.

باهنر با اشاره به تاریخچه مذاکرات در سالهای گذشته گفت : ما چند سال با طرفهای غربی مذاکره می کردیم و آنها به ما می گفتند دریغ از دو عدد سانتریفیوژ که به شما بدهیم اما حالا آنها ایران هسته ای را پذیرفته اند .

وی گفت : این بحث ، بحث مادی ای نیست بحث جابجا شدن ایران از کشوری که هیچ گونه دسترسی به این گونه تکنولوژی نداشت به کشور صاحب این تکنولوژی است .

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ادامه داد : هسته ای ماندن ایران ، تحقیق و توسعه و فعال بودن و تزریق گاز در سانتریفیوژها جزء خطوط قرمز ماست.

درمسائل سیاسی نباید بی انصافی کرد

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت : نباید در مورد مسائل سیاسی بی انصافی کنیم چرا که عده ای در زمان تحریم از مسئول گرفته تا بخش خصوصی در دور زدن آن به کشور کمک کردند .

محمد رضا باهنر درادامه برنامه نگاه یک شنبه شب افزود : کسانی که در زمان تحریم به کشور کمک کردند تا زندگی مردم نیز بچرخد نباید اجرشان را با برخی سخنان ضایع کنیم و اینکه بگوییم برخی زمان تحریم کاسب بودند و اکنون مخالف لغو تحریم ها هستند چندان درست نیست چرا که می شود به گونه دیگری به آن نگاه کرد .

وی اضافه کرد : البته ما از این موضوع نگرانیم که در صورت لغو تحریم و فروش نفت برخی دوباره کشور را به سمت افزایش واردات ببرند متاسفانه در دوره رکود برخی تولید کنندگان به علت آنکه به تولید بی توجهی شد و تولید در محاق قرار گرفت به سمت وارد کردن اجناس به کشور گام برداشتند .

باهنر درباره نحوه لغو تحریم ها نیز گفت : در زمان اجرای توافقنامه همه تحریم های شورای امنیت ، اتحادیه اروپاوآمریکا لغو می شود البته ممکن است تحریم های کنگره با زمان مشخصی لغو شود هر چند لغو تحریم های شورای امنیت و اتحادیه اروپا کار را به پیش می برد و لغو تحریم های کنگره چندان مشکل به نظر نیاید .

باهنر افزود : ما طبق برجام محدودیت هایی را خواهیم پذیرفت مثلاًتعداد سانتریفیوژها را از 9 هزار به 5 هزار و غنی سازی را به سه و نیم یا 5 درصد کاهش می دهیم اما در مجموع هیچ تحریمی بعد از اجرای اقدام مشترک باقی نخواهد ماند .

وی افزود : طرف مذاکرات ما در مسایل هسته ای دولت آمریکاست نه عوامل داخلی آن بنابراین این دولت مجری توافق نامه خواهد بود .

وی همچنین درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر بازرسی ابدی از تاسیسات هسته ای ایران گفت : طبیعی است که هر کشوری در صورت پذیرش پروتکل همیشه از تاسیساتش بازدید خواهد شد اما اجازه نمی دهیم ایران در بازرسی ها به کشور ویژه تبدیل شود .

وی تاکید کرد : به هیچ وجه اجازه بازرسی از تاسیسات و توان نظامی خود رانمی دهیم و اگر کسانی این حرف را زده اند سخنشان بی ربط و اضافه بوده است از سوی دیگر اجازه طرح بحث درباره مسائل منطقه ای را که آنان دنبالش بودند نخواهیم داد ومذاکرات در چارچوب مسائل هسته ای خواهد بود.

باهنر گفت : البته آمریکایی ها همیشه بدنبال گرفتن بوده اند تا اینکه امتیاز بیشتری بدهند .

وی افزود : طبق فرمایشات رهبری که گفته اند به آمریکاییها اعتماد ندارم و آنها مکارند و زیر حرف خودشان می زنند ما هم مثل آنها با خودشان رفتار کردیم و به آنها اعتماد نخواهیم داشت چون ممکن است هر لحظه زیر حرفشان بزنند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها