مشاور رئیس جمهور روسیه اعلام کرد

تحویل سامانه اس300 پیشرفته به ایران

یک کارشناس فرانسوی تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت فروش سامانه پدافند هوایی اس-300 به ایران را دربرگیرنده دو پیام مسکو به غرب دانست که در ادامه مذاکرات هسته ای تاثیر مثبت داشت.
کد خبر: ۷۹۵۷۳۲
پیام های روسی اس 300 برای غرب

«دیدیه شوده» کارشناس انستیتو پژوهش های سیاسی پاریس در مقاله ای که روز چهارشنبه در خبرگزاری روسیا سگودنیا منتشر شد، تصمیم روسیه برای فروش مجموعه های اس-300 به ایران را اقدامی سنجیده خواند.

وی افزود: با این تصمیم، مسکو نه تنها در راستای منافع اقتصادی و سیاسی خود اقدام کرد بلکه به ادامه مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 کمک کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه آوریل گذشته، ممنوعیت فروش تسلیحات پدافند هوایی اس-300 به تهران را که در دوره مسئولیت دمیتری مدودیف رییس جمهوری وقت این کشور در سال 2010 اعمال شده بود، لغو کرد.

کارشناس فرانسوی در مقاله خود خاطرنشان کرد که فروش تسلیحات اس-300 به ایران، پایه و اساس خوبی برای روابط اقتصادی و بازرگانی مسکو و تهران خواهد بود زیرا به احتمال زیاد بازار تسلیحات ایران پس از پایان مذاکرات هسته ای دوباره به روی تسلیحات خارجی گشوده خواهد شد.

وی با اشاره به امکان نوسازی سازی تسلیحات نیروهای مسلح ایران افزوده است که این بازار جذاب خواهد بود.

شوده نوشت: روسیه با تصمیم برای فروش اس-300 به ایران دو پیام به غرب می دهد؛ نخست اینکه از سیاست تحریمی و تهدیدها در مورد تهران حمایت نمی کند. پیام دوم این که غرب باید برای حل مسایل هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک بیابد.

روسیه سال 2007 با انتقال پنج سامانه اس-300 با قیمت حدود 800 میلیون دلار به ایران موافقت کرد اما در ژوئن 2009 شورای امنیت سازمان ملل تحریم هایی را علیه برنامه هسته ای ایران اعمال کرد و روسیه به این بهانه و تحت فشارهای غرب، فروش تسلیحات دفاعی اس-300 به ایران را به حالت تعلیق درآورد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها