35 سال پیش در آخر تابستان 1980 صدام‌ به ایران حمله کرد و 11 لشکر بعثی در جبهه‌ای به طول بیش از 110 کیلومتر وارد ایران شدند و شهرهای مرزی زیادی از ایران به اشغال بعثی‌ها در آمد.
کد خبر: ۷۹۴۶۸۸
فرانسه، منفور و دنباله رو در خاورمیانه

وقتی صدام به ایران حمله کرد فقط 19 ماه از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته بود و نظام جمهوری اسلامی 17 ماهه بود.

فرانسه در سراسر 8 سال جنگ تجاوزکارانه از رژیم متجاوز صدام حمایت کرد. فرانسه در دوره ریاست جمهوری فرانسوا میتران به صدام متجاوز انواع تسلیحات مدرن را تقدیم کرد و در اقدامی بی‌سابقه در حالی که نمی‌توانست به بغداد هواپیمای جنگی بفروشد، هواپیمای فوق مدرن سوپراتاندارد اجاره داد.

صدام در حلبچه از سلاح شیمیایی استفاده کرد و فرانسه همانگونه که در شورای امنیت مدافع صدام بود مانع از آن شد که شورای امنیت قطعنامه‌ای در محکوم کردن صدام در استفاده از سلاح شیمیایی صادر کند. قطعنامه شورای امنیت فقط تصریح کرد که سلاح شیمیایی بر ضد مردم عراق و ایران استفاده شده است.

از سال 1980 تا جنگ 55 روزه در سال 2014 در تمام جنگ‌های اسرائیل بر ضدلبنان و غزه، فرانسه همراه، پشتیبان و وکیل مدافع اسرائیل در جنگ با مردم بی‌دفاع لبنان و غزه بوده است. فرانسه هر جنایت رژیم صهیونیستی در 35 سال اخیر را دفاع از خود و اسرائیل خوانده و طرف ظلم و متجاوز را گرفته است.

این غیر از آن است که در ایام بدون جنگ نیز فرانسه همیشه و همیشه در پی مشروعیت‌زدایی از طرف‌های مقابل اسرائیل بوده است.

از ششم فروردین امسال که جنگ تجاوزکارانه رژیم سعودی بر ضد مردم یمن شروع شده است، فرانسه همان نقش سنتی و جنایتکارانه خود در 35 سال اخیر را دنبال کرده است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه چند روز پس از تجاوز رژیم سعودی به یمن با سفر به ریاض عملا حمایت کامل و بی‌قید و شرط پاریس از جنگ تجاوزکارانه سعودی در یمن را علنی کرد.

فرانسه این کار را در زمان حمله صدام به ایران و حمله اسرائیل به لبنان و غزه نیز انجام داده است.

پس اهرم سیاست خارجی فرانسه در خاورمیانه در 35 سال اخیر حمایت از متجاوز و فروش اسلحه بوده است.

فرانسه در امارات پایگاه نظامی دارد و یکی از فروشندگان عمده سلاح به کشورهایی مثل امارات و عربستان است. پس باور نکنیم که سیاست امروز فرانسه ناشی از برنامه هسته‌ای ایران یا مذاکرات یا هر چیز دیگری است.

فرانسه در 35 سال اخیر در خاورمیانه کشوری منفور و دنباله‌رو بوده است. دنباله‌روی از آمریکا و اسرائیل جزو DNA سیاست خارجی فرانسه است.

فرانسه در 35 سال اخیر در خاورمیانه به حقوق بشر، صلح، توسعه، دموکراسی و هر ادعای دیگری که مطرح می‌شود، هیچ ربطی نداشته و ندارد. حال با این اوصاف فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه به ریاض سفر کرده است، اما چرا؟

1ـ‌ گرچه وزیر امور خارجه فرانسه پیشتر برای مشروعیت‌زایی به رژیم سعودی در تجاوز به یمن به ریاض سفر کرده است، اما گویا وافی به مقصود نبوده و اولاند شخصا وارد میدان شده است. ایجاد مشروعیت برای تجاوز عربستان به یمن به معنای مشروعیت‌زدایی از مقاومت در یمن است و راه را برای محاصره یمن باز می‌کند و به جای مجازات متجاوز، مردم قربانی تجاوز نظامی مجازات می‌شوند.

2ـ‌ سلاح‌های عربستان اروپایی ـ آمریکایی است، همانگونه که عربستان از بمب‌های خوشه‌ای آمریکایی بر ضد مردم یمن استفاده کرده و می‌ کند و این استفاده مورد تائید آمریکا نیز قرار گرفته، اولاند در عربستان شخصا نسبت به تامین تسلیحات مورد نیاز سعودی‌ها تضمین می‌دهد.

3ـ‌ فرانسه در 35 سال اخیر ثابت کرده است چشم دیدن کشورهای اسلامی، آزاد، آباد و مستقل را ندارد. بنابراین به همان انگیزه‌ای که از حمله صدام به ایران و از حمله اسرائیل به لبنان و غزه دفاع کرده است از حمله سعودی‌ها به یمن نیز حمایت می‌کند. فرانسه مسلمانان را ضعیف و رنجور می‌خواهد.

عزیز شاه‌ محمدی - سردبیر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها