حیدر العبادی در دیدار با روحانی:

کمک ایران به عراق باعث نابودی داعش می شود

روزنامه عربستانی الحیات در سرمقاله روز دوشنبه خود و با نزدیک شدن به دور حساسی از مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، اشاره می‌کند که فارغ از همه تحولات خاورمیانه، روزهای منطقه «ایرانی» است.
کد خبر: ۷۷۸۵۴۹
گزارش روزنامه عربستانی از روزهای ایرانی خاورمیانه

«مبالغه نکرده‌ایم اگر بگوییم منطقه شاهد روزهایی «ایرانی» است؛ "جان کری" وزیر خارجه آمریکا مانند فردی است که هر چند دقیقه یک بار به ساعتش نگاه می‌کند با "محمد جواد ظریف" همتای ایرانی خود دیدار می‌کند و بعد دوره می‌افتد تا "اطمینان خاطره"» را میان کشورهای [نگران] توزیع کند».

روزنامه عربستانی «الحیات»، در سرمقاله امروز دوشنبه (امروز) خود با بیان مطلب فوق، به تحولات مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و گزارش داد که این روزهای خاورمیانه روزهایی ایرانی است.

تحولات مذاکرات هسته‌ای

در ادامه این مقاله آمده با وجود سخنرانی انتقادی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل از سیاست‌های «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، واشنگتن تلاشی برای بازنگری در سیاست‌های خود نداشته و همین رویکرد نیز نسبت به نگرانی‌های دوستان و ملاحظات همپیمانان این کشور [نگرانی‌های عربستان در صدر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از توافق هسته‌ای با ایران] اعمال شده و ایالات متحده نشان داده که بیشترین کاری که می‌تواند بکند، تلاش برای «توافقی قابل دفاع» و «قانع کننده» برای جهان است.

می‌گویند که تحریم‌ها اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده اما به نظر می‌رسد این فشار نتوانسته از پیشرفت برنامه هسته‌ای این کشور جلوگیری کند.

الحیات مدعی شد، برخی معتقدند که غرب سالهاست به دام ایران افتاده، زیرا به اولویت دادن به پرونده برنامه هسته‌ای این کشور رضایت داده در حالی که از بخش مهم‌تر پرونده ایران که نقش این کشور در خاورمیانه است چشم پوشیده است [کشورهای عربی ایران را به دخالت در امور داخلی کشورهایشان متهم می‌کنند].

این روزنامه مدعی است که ایران بیش از ساخت «سلاح اتمی» به دنبال داشتن «قدرت ساخت سلاح اتمی» است و تا زمانی که مورد تهدید جدی واقع نشود می‌تواند تولید سلاح را به تعویق بیاندازد و این مسأله فقط برای ایران مسأله داشتن «سیاست تضمین» است؛ اولین کاری که اوباما در این باره انجام داده تضمین دادن به ایران است که قصد اقدام نظامی علیه این کشور را ندارد و تغییر نظام در ایران ربطی به واشنگتن ندارد.

این روزنامه عربستانی ادعا می‌کند که ایران با برنامه هسته‌ای کشورهای غربی را درگیر کرده و از سوی دیگر روند ساخت نقش منطقه‌ای خود را سرعت بخشیده است.

تقویت نقش ایران در خاورمیانه

طبق این سرمقاله، ایران همچنین در سایه مذاکرات هسته‌ای قدم در راه تقویت نقش مرکزی خود در خاورمیانه برداشته است.. الحیات ادامه می‌دهد که تهران می‌تواند ساخت سلاح اتمی را به تعویق بیاندازد اما ایجاد نقش منطقه‌ای را نمی‌تواند به بعد موکول کند.

بر همین اساس این روزنامه ادعا می‌کند هنگامی که کشورهای غربی پیشنهادات و انتظارات ایران در پرونده هسته‌ای را بررسی می‌کردند این کشور تغییرات بزرگی در منطقه ایجاد کرده است؛ یکی از مهم‌ترین اقدامات ایران جلوگیری از سقوط حکومت سوریه بوده و بعد از آن نبرد این کشور به صورت کامل به عراق منتقل شده است. خاورمیانه رسما روزهایی ایرانی را تجربه می‌کند این را هر فردی که تحولات منطقه را مطالعه کند می‌تواند درک کند.

کلید در تهران است نه واشنگتن

الحیات در ادامه می‌نویسد، اگر بخواهید «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن را به صنعا بازگردانید و مذاکرات میان طرف‌های یمنی را از سر بگیرید باید به سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه قدس ایران رجوع کنید؛ به این معنا که اعتراف کنید ایران نقش بزرگی در یمن بازی می‌کند.

این روزنامه ادامه می‌دهد که کلید حل بحران سوریه در دستان تهران است نه روسیه و باید اعتراف کرد که ایران بازیگر خارجی اصلی میدان سوریه است.

همانگونه که انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان به ایران مربوط است اگر بخواهید در عراق نیز به تفاهم برسید باید با سردار سلیمانی به تفاهم برسید، کلید ثبات در تهران است نه واشنگتن.

با وجود اینکه آمریکا آسمان عراق را اشغال کرده اما برای روشن شدن قدرت ایران همین مسأله کافیست که آمریکا پیش از ارسال مشاورانش به عراق برای تضمین سلامت آنها در این کشور از ایران اطمینان خاطر می‌گیرد.

از سوی دیگر برخی معتقدند که «فتوحات ایران» از قدرت منطقه بیشتر است و روزهای پر تنش خاورمیانه به دلیل موضع برخی کشورها از جمله ترکیه، عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از بیم قدرت گرفتن ایران ادامه پیدا خواهد کرد زیرا میان پذیرفتن نقش ایران در منطقه با پذیرفتن «رهبری ایران بر منطقه» فاصله وجود دارد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
۰
۰
منتظر باشید كل جهان

نیازمندی ها