یک منبع آگاه به روزنامه السفیر لبنان اعلام کرد که «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با وساطت سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله بزودی به ایران سفر خواهد کرد.
کد خبر: ۷۵۳۰۴۴
سفر خالد مشعل به تهران با وساطت «نصرالله»

این منبع به این روزنامه لبنانی گفت «سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان نقشی مهم در بازگشت حماس به سوی ایران ایفا کرده است» چرا که طبق گفته ایرانی‌ها، فلسطین در صدر همه اولویت‌های (سیاست‌ خارجی) ایران است.

بر اساس این گزارش، بازگرداندن حماس به نزد مقامات سوریه، چندان آسان نیست «اما گذر زمان حلال مشکل خواهد بود».

بر اساس گزارش ‌های خبری، پس از بحران سوریه، اختلاف‌نظرهایی میان برخی از سران حماس و مقامات سوریه به وجود آمد و این مسئله پس از مدتی به نقل مکان دفترهای حماس از دمشق به دوحه در قطر شد.

این منبع که هویت وی فاش نشد، توضیح داد که «سفر اخیر هیئتی از حماس به تهران که با حمایت و پیگیری سران مقاومت در لبنان برای موفقیت آن انجام شد، دیدارهایش به دلیل اینکه طرفین با دشمن مشترک رو به رو هستند، کاملا صریح برگزار شد و در نتیجه قرار بر بازگشت (حماس) به روند نخست آن شد».

به گفته این منبع در دیدارهای این هیئت، مقدمات سفر قریب‌الوقوع خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به تهران، فراهم شد.

بر اساس این گزارش، هدف از «اتحاد با جنبش حماس و حمایت از آن جدای از موضعی که در قبال بحران سوریه گرفت در اول و آخر مبارزه با دشمن اسرائیلی و مقاومت در برابر آن است»، چه آنکه «محور مقاومت»، تلاش می‌کند که از تعداد دشمنان بکاهد و بر شمار دوستان خود بیفزاید «بنابراین هر کس که در خط مقاومت در برابر دشمن باشد، می‌توان با آن بر سر این هدف مشترک سرمایه‌گذاری کرد حتی اگر اختلافاتی در مسائل دیگر وجود داشته باشد».

به گفته این منبع، «این سیاست باز به این دلیل که خطرات کنونی بزرگ است و باید با تقویت جبهه داخل و گفت‌وگو با خارج مقابله شود، ادامه خواهد یافت بخصوص پس از اینکه اسرائیل و تکفیری‌ها فصلی جدید از طرح‌هایشان را رو کردند.

همزمان با انتشار این خبر، وبگاه خبری تحلیلی اسرائیلی «دبکا» که به محافل اطلاعاتی صهیونیستی نزدیک است، مدعی شد که قطر بر اساس طرح تقریب دوحه-قاهره که عربستان سعودی آن را پیش می‌برد، فشار بر حماس را بیشتر کرده است تا سیاست خود در قبال مصر را تعدیل کند.

بر اساس این ادعا، ممکن است دفاتر حماس از دوحه نیز به جایی دیگر مثل تهران منتقل شود. همزمان با این گزارش‌ها، روزنامه الجریده کویت نیز از فشار دوحه بر حماس جهت تعدیل سیاست‌های خود خبر داد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
پ
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
۰
۰
از سیاسیون محترم میخواهیم ببینند همین ...چه بر سر سوریه آوردند كه الان می خواهند دوباره اینجا آفتابی بشن.
بخدا قسم خطر این وهابیون خوش ظاهر از آمریكا بیشتره.
ارش
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
۰
۰
جالبه با وساطت برای گرفتن پول و سهم سالانه اش میاد. میگفت گوسفند قربانی كنیم
ایران
United Arab Emirates
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
۰
۰
ساكت باش این آدم نمك نشناس 60 سال از همه امكانات سوریه استفاده كردند بعدش پشت پا زدند اصلا این گروه حماس دلشان با شیعه مذهب صاف نمیشه گرفتاری ما از دست حماسه
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
۰
۰
اینها با چه رویی دارن میان تهران ؟؟؟ دستشون با حاكمان قطر و تركیه تو یه كاسه است.... اینها دشمنان قسم خورده شیعیان هستند ......خدایا ما را چه شده است چرا اجازه میدهیم این ... بیاد تو كشور عزیزمون.....اینها هویت واقعی خود را نشان داده اند چرا ما دوباره به آنها لبخند زدیم....
خوش بود تا محك تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هر كه در او غش باشد ...

نیازمندی ها