معاون جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم دارند و مهم‌ترین و نخستین عامل تمامی ناهنجاری‌های اجتماعی، ناآگاهی است که اگر همه با هم در راستای آگاه‌سازی مردم و بیداری اجتماعی بکوشیم، بی شک با جهان زیباتری روبرو خواهیم بود.
کد خبر: ۷۳۹۲۷۷
«کودکان کارتن‌خواب»، تلنگر امروز، معضل فردا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها، نشست خبری «ایتام اجتماعی» با محوریت «کودکان کارتن‌ خواب» روز گذشته (یکشنیه 25 آبان) با حضور خبرنگاران حوزه اجتماعی و اهالی رسانه در موسسه طلوع بی‌نشان‌ها برگزار شد.

در این نشست که با حضور اکبر رجبی مدیر عامل، سارا چرتابیان معاون و جمعی از مسئولان حوزه‌های حمایتی و پژوهشی این موسسه برگزار شد، پس از اشاره به سرنوشت «معین» کودک کارتن‌ خوابی که توسط کارتن‌خواب‌ها از حمله سگ‌ها نجات یافته و توسط سازمان‌های ذیربط به بیمارستان منتقل شده بود، به موضوع «کودکان کارتن خواب» و «ایتام اجتماعی» پرداخته شد.

معین، کودک پنج ماهه‌ای است که در نخستین روزهای تولدش، توسط گروه مهرورزی و کارتن خواب‌های بهبودیافته از اعتیاد «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» پیدا شد و علیرغم تلاش‌های بسیار، این موسسه موفق به همراه کردن «شیما» و «اکبر»، پدر و مادر کارتن خواب این نوزاد برای ترک و بهبودی نشد.

پدر و مادری که علیرغم عجز و ناتوانی در رهایی از مواد مخدر و اداره زندگی خود، حس تعلق به فرزند مانع از این شد که فرزندشان را به دست دیگری بسپارند و آنچه که امروز مطرح است، واژه‌ای است به نام «کودکان کارتن‌خواب» یا «ایتام اجتماعی» که برای نخستین بار توسط «جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها» به عنوان حامی تخصصی کارتن‌خواب‌ها مطرح شده است.

این‌که چه کسانی و چقدر بپذیرند که در زیر پوست این شهر چه مردان و زنان و کودکانی و چگونه زندگی می‌کنند، چیزی از تلخی این واقعیت را تغییر نمی‌دهد. واقعیتی که اگر چشم‌هایمان را باز کنیم، خواب راحت برای همیشه از چشمانمان ربوده خواهد شد.

اکبر رجبی، مدیر عامل جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها ضمن اشاره به ماهیت این موسسه که حمایت از کارتن‌خواب‌ها، بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن و سایر شاخص‌های فردی و اجتماعی است، گفت: نتیجه حمایت 10 ساله این جمعیت از کارتن‌خواب‌ها، مهری است که امروز توسط همین افراد به همنوعانشان هدیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه، معین برای نخستین بار توسط گروهی از کارتن‌خواب‌های بهبود یافته این جمعیت که هر سه شنبه به همراه گروهی از یاوران تحت عنوان آیینی به نام مهرورزی برای پخش غذا در میان کارتن‌خواب‌ها، به پاتوق‌های کارتن‌خوابی مراجعه می‌کنند، به ما معرفی شد، گفت: پس از فراز و نشیب‌های معین، شیما و اکبر، پدر و مادر معین برای مخفی ماندن از چشم کسانی که برای نجات این کودک، قصد داشتند آنها را از فرزندشان جدا کنند، در نهایت توسط تعدادی از کارتن‌خواب‌ها از حمله سگ‌ها نجات یافت و به ارگان‌های ذیربط سپرده شد.

سارا چرتابیان، معاون جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها نیز ضمن اشاره به محوریت خانواده و اهمیت آن در موضوع آسیب‌های اجتماعی، گفت: آنچه که به طور معمول در نهادهای حمایتی روی می‌دهد، حمایت‌های گسسته از کودک، پدر و مادر است که در نهایت به شکلی صحیحی به هم متصل نمی‌شود و در نتیجه، از بستر مهمی به نام «خانواده» در این فرآیند صرف نظر می‌شود.
چنان‌که مهم‌ترین دغدغه بسیاری از زنان کارتن‌خوابی که داوطلب پاک شدن هستند، سرنوشت فرزندانشان است و اینکه معمولا پس از بهبودی نمی‌توانند فرزندانشان را پس بگیرند.

چرتابیان در پاسخ به این موضوع که برای کمک به این معضل چه کمکی از مردم و رسانه‌ها ساخته است، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در آگاه‌سازی مردم دارند و مهم‌ترین و نخستین عامل تمامی ناهنجاری‌های اجتماعی، ناآگاهی است که اگر همه با هم در راستای آگاه‌سازی مردم و بیداری اجتماعی بکوشیم، بی شک با جهان زیباتری روبرو خواهیم بود.

دکتر صحرا اکرامی، مدیر بخش پژوهشی «جمعیت طلوع بی‌‎نشان‌ها» پس از ارائه تعریف علمی «خوشبختی» و «احساس خوشبختی» و ضمن اشاره به محمدمهدی، کودک 6 ساله‌ای که از ترس جدایی از پدرش، تمایلی به همراه شدن پدرش برای پاک شدن و بازگشت به زندگی طبیعی را ند اشت، گفت: محمد مهدی می‌دانست که وقتی از آن فضا فاصله بگیرد، بسیاری از شاخص‌های خوشبختی، مانند سرپناه امن، غذای گرم و امنیت نسبی به زندگی‌اش افزوده خواهد شد، اما این کودک 6 ساله در کنار پدرش «احساس خوشبختی» را تجربه می‌کند اگرچه از تمامی ان شاخص‌ها محروم باشد.

در پایان این نشست، سمانه نائینی، مدیر روابط عمومی جمعیت طلوع بی‌نشان‌ها ضمن قدردانی از حضور و همراهی همیشگی رسانه‌ها با این موسسه در راستای انچام کامل‌تر و صحیح‌تر وظایف خود، از تمامی مردم و رسانه‌ها دعوت کرد که برای آشنایی با آنچه که هر روز در زیر پوست این شهر نفس می‌کشد و بسیاری به عمد یا سهو از آن غافلند، سه شنبه‌های هر هفته با «آیین مهرورزی» این موسسه همراه شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها