معاون اول رئیس جمهور:

بی‌آبی با پول حل نمی‌شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر مشکل کمبود آب با بودجه حل می‌شد به نوعی تامین مالی می‌کردیم اما مشکل اصلی ما کمبود منابع آبی است و کمبود آب یک واقعیتی است که مردم ایران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.
کد خبر: ۷۱۸۹۴۸
بی‌آبی با پول حل نمی‌شود

اسحاق جهانگیری صبح امروز به همراه وزیر نیرو، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار تهران، از سد ماملو بازدید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور پس از بازدید از سد ماملو، به سد لار آمد و در جریان بازدید از سد لار اظهار داشت: برخی از مشکلات کشور با بودجه حل شدنی نیست، اگر مشکل کمبود آب با بودجه حل می‌شد به نوعی تامین مالی می‌کردیم اما مشکل اصلی ما کمبود منابع آبی است و کمبود آب یک واقعیتی است که مردم ایران باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.

وی افزود: ایران در یک منطقه نیمه خشک است و در سال‌های اخیر بارندگی به شدت کاهش پیدا کرده و علاوه بر مسائل آب شرب در وضعیت کشاورزی و محیط زیست نیز اثر گذاشته است.

جهانگیری با تاکید بر افزایش بهره‌وری و رعایت الگوی مصرف در بخش کشاورزی، صنعت و استفاده شرب گفت: تامین آب در سدهای کشور نگران‌کننده است. حداقل در شرایط فعلی 3 شهر تهران، کرمان و اصفهان از نظر آب شرب وضعیت خوبی ندارند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: نزدیک به 6400 روستا با مشکل بی‌آبی روبه‌رو هستند که هم‌اکنون با تانکر به آنها آبرسانی می‌شود.

وی در خصوص وضعیت آب تهران اذعان اشت: در غرب تهران با حدود مدیریت دقیقی که صورت گرفته وضع منابع آبی سدهای لار و لتیان به حالت نگران‌کننده‌ای رسیده است، درخواست ما از مردم تهران این است که به طور جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کند و جز برای موارد ضروری و مورد نیاز خود از آب استفاده نکند.

جهانگیری افزود: در وهله اول سدهای لار و لتیان در نقطه نگران‌کننده‌ای از نظر تامین آب هستند البته وزارت نیرو راهکارهایی را اندیشیده که ذخایر حدودا 70 تا 80 میلیون متر مکعبی آب که در سد ماملو قرار دارد بتواند به مدار بهره‌برداری بیاید.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: تصفیه‌خانه شماره 7 آب باید زودتر به مدار بهره‌برداری برسد تا امکان تصفیه آب ماملو برای مردم تهران وجود داشته باشد ولی راه‌حل اصلی این است که مردم از واقعیت‌ها آگاهی پیدا کنند و در مصرف خود، بازنگری کنند.

وی با بیان اینکه باید واقعیت‌های منابع آبی به مردم نشان داده شود، گفت: هم‌اکنون در سد لار سطح آب نسبت به سطحی که باید به تهران انتقال پیدا کند، حدود 8 متر پایین‌تر است و مجبور شده‌اند با پمپاژ آب را منتقل کنند.

جهانگیری افزود: تامین آب دغدغه جدی همه ماست و انشاءالله با کمک مردم بتوانیم مدیریت کنیم تا مشکلی برای تهران پیش نیاید.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: به هر میزان بودجه نیاز داشته باشد، در این زمینه دولت برای منابع آب محدودیتی قائل نیست، مخصوصا برای آب شرب مردم البته به میزانی که از نظر منابع آبی راهکار وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه طرح‌های بادچرخانی آب و پروژه‌های فاضلاب قطعا موردنیاز کشور است، گفت: بخش زیادی از تصفیه‌خانه‌ها به صورت شبکه‌ای در کشور ایجاد شده و بقیه نیز در حال ایجاد است که در این زمینه منابع بودجه متناسب با توانمندی اجرای پروژه و قابلیت اجرای آن اختصاص پیدا می‌کند.

جهانگیری افزود: در اینگونه طرح‌ها بر محدودیت منابع مالی داریم و با توجه به اینکه احداث پروژه‌های فاضلاب زمان‌بر است و به بهره‌برداری رسیدن آنها چند سال طول می‌کشد، در تخصیص منابع مالی با اولویت و محدودیت روبه رو هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار داشت: در خصوص تصفیه‌خانه تهران هر ساله اعتباری تخصیص پیدا می‌کند و وزارت نیرو به جد به دنبال بهره‌برداری از این پروژه هستیم که امیدواریم این پروژه به زودی به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه در حدود 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود گفت: باید کشاورزان ما به افزایش بهره‌وری در مصرف آب توجه داشته باشند که در این زمینه در بودجه سال 94 منابع مالی برای ارتقاء سطح آبیاری و افزایش بهره‌وری در بخش آب کشاورزی اختصاص خواهیم داد.
در این بخش از بازدید معاون اول رئیس‌جمهور، محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار داشت: برای تکمیل پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب تهران 10 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم که این رقم 20 میلیارد تومان بود که تا امروز 10 هزار میلیار د تومان از منابع مختلف تامین شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به این صحبت پرورش گفت: در تخصیص منابع مالی محدودیت داریم اما با اولویت نیاز به این پروژه در تخصیص‌ها عمل خواهیم کرد.

استاندار تهران در این بخش از معاون اول رئیس‌جمهور درخواست کرد که پروژه‌های آبرسانی و تصفیه‌خانه‌های تهران را در استفاده از منابع مالی فاینانس چین در اولویت قرار دهند. به گفته هاشمی درصد تخصیص اعتبار از فاینانس چین در اولویت‌های چندم هستند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها