محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در «سنت لوییس» آمریکا با استفاده از داروی سرطان خون و صرع، موفق به ساخت داروی سنگ کلیه شدند.
کد خبر: ۷۰۷۷۵۰
سنگ کلیه با داروی سرطان خون و صرع درمان شد

مراحل اولیه این دارو با موفقیت بر روی موش آزمایش شده و باعث شده است که میزان کلسیم و منیزیم ادرار کاهش پیدا کند.

بخشی از داروهای سرطان خون و صرع باعث کاهش کلسیم و منیزیم سلول های کلیه می شوند و از همین اثرات در ساخت این داروی جدید استفاده شده است.

محققان امیدوارند که بتوان با استفاده از این روش داروهایی تولید کرد که بدون هیچ عارضه جانبی، سنگ های کلیوی را حل کنند.

سنگ کلیه زمانی تولید می شود که تعادل آب، نمک و مواد معدنی در ادرار از بین برود. چگونگی تغییر این تعادل نیز مهمترین عامل در تعیین جنس سنگ است.

منشا بیشتر سنگ های کلیه کلسیم است. نمک و دیگر مواد معدنی ساختاری بلوری شکل دارند و همین موضوع نیز به شکل گیری سنگ کلیه کمک می کند.

علاوه بر کم آبی بدن، بیماری های التهابی روده، نقرس، پرکاری غدد پاراتیرویید و عفونت ادراری نیز می تواند منجر به تولید سنگ در کلیه شود.

انواع مختلف سنگ های کلیه عبارتند از :

- سنگ های کلسیمی، متداول ترین نوع سنگ کلیه از نوع کلسیمی است که معمولا به شکل اگزالات کلسیم هستند. اگزالات ماده ای است که به صورت طبیعی در انواع مواد غذایی یافت می شود. میزان اگزالات در بعضی میوه ها و سبزیجات و آجیل و شکلات بیشتر است. کبد نیز قادر به تولید اگزالات است. نوع تغذیه، مقادیر بالای ویتامین D، عمل جراحی بای پس روده و اختلال در سوخت و ساز بدن می تواند منجر به افزایش کلسیم و اگزالات در ادرار شود. سنگ های کلسیمی در برخی موارد به صورت کلسیم فسفات رسوب می کنند.

-سنگ های Struvite، این سنگ ها در پاسخ کلیه به عفونت های ادراری ساخته می شوند. رشد این سنگ ها معمولا بدون هیچ عارضه جانبی و بسیار سریع است.

- سنگ های اسید اوریک، این سنگ در افرادی تولید می شود که کمتر آب می نوشند و میزان پروتئین موجود در غذای آنان بیشتر است، همچنین این نوع سنگ در افراد مبتلا به نقرس نیز دیده می شود. عوامل ژنتیکی نیز در بروز سنگ اسید اوریک موثر هستند.

-سنگ های سیستین، منشا این نوع سنگ معمولا ژنتیکی است و معمولا به دلیل دفع بیش از حد اسید آمینه در کلیه ها رخ می دهد.

با توجه به گرمای جهانی، تعداد بیماران مبتلا به سنگ کلیه طی سه دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

هیدراته کردن بدن (آبرسانی) یکی از مهمترین روش های جلوگیری از بروز سنگ کلیه است.

بر اساس گزارش انجمن کلیه آمریکا، حدود 11 درصد از شهروندان آمریکایی از سنگ کلیه رنج می برند.

مطالعات محققان ارولوژیست بیمارستان کودکان فیلادلفیا نشان می دهد که احتمال بروز سنگ کلیه در روزهای گرم تابستان بیشتر است زیرا افزایش دما منجر به کم آبی بدن و رسوب مواد معدنی از جمله کلسیم در کلیه ها می شود.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هانیه میرزایی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
۰
۰
تا این دارو بدست ما برسه فكر كنم ما دیگه زنده نباشیم
تمام عمر من با استرس سنگ كلیه گذشته
نمیدونم چرا یه داروی درستوحسابی درست نمیكنن
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها