در حالی که جدال خودروسازان داخلی با شورای رقابت و دولت بر سر دریافت مجوز برای افزایش قیمت خودرو ادامه دارد، در این میان قیمت بیشتر خودروهای خارجی در بازار کاهش یافته و کارشناسان کاهش بیشتر قیمت آن را نیز پیش‌بینی می‌کنند.
کد خبر: ۶۷۷۲۳۳
کاهش قیمت خودروهای خارجی

به گزارش خبرنگار ما، نگاهی به وضع بازار و قیمت خودروهای خارجی نشان از آشفتگی، برهم ریختگی و نبود نظارت دارد. در واقع این بازار، بازاری بدون متولی و رها شده است که یکه‌تاز میدان آن، دلالان و واسطه‌ها هستند.

این آشفتگی باعث شده است که نوسان کاهشی قیمت ارز چندان در قیمت خودرو خود را نشان ندهد؛ که اگر این گونه بود قیمت این خودروها باید بیش از اینها کاهش می‌یافت.

از سوی دیگر قیمت خودروهای خارجی از نمایندگی تا بازار گاه تفاوت افزایشی چشمگیری می‌یابد که دلیل دیگری بر آشفتگی بازار خودروهای داخلی است.

با این حال در همین آشفته‌بازار قیمتی نیز معادلات اقتصادی در چند هفته اخیر به گونه‌ای رقم خورده است که قیمت‌ها رو به کاهش گذاشته و انتظار کاهش بیشتر هم می‌رود.

بررسی روند قیمت‌ها نشان می‌دهد در طی 20 روز گذشته قیمت انواع خودروهای خارجی تا 4.5 درصد کاهش یافته است.

شاید این درصد در نگاه نخست چندان قابل توجه به نظر نیاید، اما وقتی به رقم تبدیل می‌شود، درک میزان کاهش آن بهتر امکان‌پذیر خواهد بود.

بر این اساس قیمت برخی خودروهای خارجی از دو تا 20 میلیون تومان کاهش یافته است. به عنوان مثال خودروی هیوندای آی ایکس 45 فول دو میلیون تومان کاهش قیمت داشته، اما این کاهش در خودرویی چون هیوندای سوناتا فول به چهار، در هیوندا توسان به پنج و در بی‌ام‌و ایکس وان به ده میلیون تومان می‌رسد.

در همین حال پورشه کاین هشت سیلندر با 20میلیون تومان بیشترین کاهش قیمت را از نظر رقمی در میان دیگر خودروهای خارجی داشته است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که کاهش قیمت خودروهای خارجی چه علتی دارد؟ در شرایطی که تعرفه واردات خودرو در سال 93 به قوت خود باقی است و تغییری هم نکرده است و نرخ ارز نیز کمابیش در حول و حوش رقم ثابتی در نوسان بوده، قاعدتا نباید کاهشی در قیمت این خودروها دست‌کم به دلیل تورم سالانه رخ می‌داد، اما فعالان بازار روایت دیگری از علت این کاهش قیمت دارند.

به گفته آنان، برخی از معامله‌گران عمده و حتی افراد عادی که به خودروهای لوکس وارداتی به عنوان سرمایه می‌نگریستند، با پیش‌بینی رشد قیمت ارز و افزایش قیمت‌ها، اقدام به خرید و انبار کردن برخی خودروهای خارجی در پارکینگ‌های منزل و محل کار خود کردند.

همین امر پس از پایان تعطیلات نوروز 1393 باعث ایجاد موج کاذبی از تقاضا برای خرید خودروهای وارداتی در کشور شد. این در حالی بود که رشد مقطعی قیمت ارز نیز به شرایط حبابی بازار دامن می‌زد.

اما پس از این‌که قیمت ارز رو به کاهش و ثبات گذاشت، بسیاری از فعالان خرد در این بازار متوجه شدند آینده قیمت خودروهای خارجی رو به گران شدن نخواهد بود، از این رو تصمیم به فروش خودروهای انبار شده خود گرفتند و همین موضوع باعث بر هم خوردن توازن عرضه و تقاضا در بازار خودروهای خارجی به نفع عرضه شد و در کاهش قیمت تاثیرگذار بود.

به این ترتیب از اواخر هفته گذشته ظاهرا معادلات خریداران کاذب خودروهای خارجی تحت تاثیر قرار گرفته است و به قول معروف دو دوتایشان چهارتا نشده و این امر عرضه خودرو به بازار را طوری افزایش داده که کارشناسان و فعالان حرفه‌ای بازار پیش‌بینی می‌کنند در آینده‌ای نه چندان دور قیمت خودروهای خارجی کاهشی دوباره می‌یابد.

در این زمینه رضا امیری، فعال بازار خودرو با اشاره به کاهش پنج تا هشت میلیون تومانی در قیمت برخی خودروهای پرمتقاضی وارداتی به جام‌جم گفت: به نظر من بیشتر این کاهش مبتنی بر شایعاتی است که در بازار پیچیده چون برخی از فعالان واردات خودرو می‌گویند بزودی دولت به کاهش تعرفه واردات خودرو اقدام خواهد کرد و این فعالان که به صورت انفرادی به واردات خودرو اقدام کرده‌اند برای جلوگیری از زیان مجبور هستند موجودی انبارهای خود را یا به صورت اقساط بفروشند که با استفاده از نرخ سود آن زیانشان را جبران کنند یا این‌که با حداقل سود محصولات را به فروش برسانند.

از سوی دیگر، این اخبار همراه با عرضه گسترده خودرو از سوی دو خودروساز بزرگ کشورمان به بازار توانسته روی بازار خودروهای داخلی نیز تاثیر مثبت داشته باشد تا این‌که در این زمینه نیز شاهد کاهش قیمت باشیم.

وی افزود: به عقیده من، با توجه به کاهش تقاضا و رکود حاکم بر بازار، پیش‌بینی‌ها بر این است که بزودی شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در خودروهای وارداتی باشیم، چون خریداری برای محصولات وارد شده نیست و تقاضا روبه کاهش است.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به حجم بالای واردات خودروهای خارجی به صورت شخصی به کشور جای تردید نیست که واردکنندگان نسبت به فروش محصولات خود اقدام می‌کنند و با کاهش قیمت یا آسان کردن شرایط خرید، تعداد افراد بیشتری را به محصولات خود جلب می‌کنند؛ در حالی که نمایندگی‌ها با توجه به قوانینی که بر آنها حاکم است، هنوز بر همان قیمت‌های مصوب شده خودشان تاکید دارند و تغییری در این زمینه ایجاد نکرده‌اند.

این فعال بازار خودرو درباره آینده بازار و قیمت خودروهای وارداتی با اشاره به شرایط سیاسی کشور و تاثیر آن بر قیمت تمام شده خودروهای وارداتی اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید قیمت نهایی خودروهای وارداتی ارتباط مستقیمی به قیمت ارز در کشور دارد و با توجه به تاثیر مستقیم توافق هسته‌ای در این زمینه جای تردید نیست که اگر در شرایط سیاسی کشورمان و تحریم‌ها تغییر مثبتی صورت گیرد و قیمت ارز پایین بیایید، باید شاهد سقوط قیمت خودروهای وارداتی باشیم.

کاهش قیمت‌ها طبیعی است

در همین حال غلامحسین قاسمیان، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران به جام‌جم گفت: هیچ اتفاق خاصی در بازار خودروهای خارجی نیفتاده و کاهش قیمت این روزها، جزئی از روند طبیعی بازار است.

زیرا معمولا پس از ایام نوروز فروشندگان خودرو بیشتر از خریداران می‌شوند و همین موضوع باعث شده شاهد کاهش قیمت باشیم.

وی افزود: با توجه به تغییراتی که در سیاست راهنمایی و رانندگی مبنی بر شماره‌گذاری برخی از خودروها ایجاد شده، گروهی از انواع خودروهای وارداتی که عمدتا جزو خودروهای پرمتقاضی در برندهای هیوندا و کیا است، کاهش قیمت داشته است.

وی اردیبهشت هر سال را یکی از کسادترین ماه‌ها برای بنگاه‌داران خودرو خواند و تصریح کرد: همانند خودروهای داخلی قیمت خودروهای خارجی نیز چندی است به دلیل دلال‌بازی دچار تلاطم شده است، به همین منظور اتحادیه با پیگیری و هماهنگی با دیگر اعضای صنف و دولتی مسئول در این زمینه بزودی اقدام به راه‌اندازی سامانه معاملات خودرو می‌کند تا با این کار روند عرضه و تقاضای تمامی خودروهای داخلی و خارجی کاملا در کنترل و قابل پیگیری باشد.

قاسمیان افزود: امیدواریم با این اقدام جلوی هرگونه دلال بازی یا بازارسازی کاذب را بگیریم و بتوانیم برای متقاضیان و استفاده‌کننده‌های واقعی بستری مناسب برای انتخاب محصول موردنیازشان فراهم کنیم.

عماد عزتی ‌- جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
مانی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
این بهترین دلیله كه نشون میده داخلیا دنبال سواستفاده وگرون فروشین...جالبه بدونیم اكثرقطعات خودروهای داخلی وارداتیه!
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
تنها راه نجات مصرف كننده، ارزان كردن خودروهای خارجی و رقابتی شده برای كیفیت خوروهای داخلی
مانی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
ما كه دلار رو 3300 می بینیم چه كاهشی؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
فقط خودروهای وارداتی كه از اول هم قیمتشون یه مقدار كاذب بود مثل سانتافه ارزون شدن (اونم فقط 3 تا 4 میلیون تومن) بقیه كه قیمتاشون نسبت به خودروهای داخلی (با این كیفیت پایین) منصفانه بود هیچ تغییری نداشتن و به قدرت دلال ها روز به روز هم دارن گرون تر میشن
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۴
۰
۰
دولت اجحاف بزرگی در حق مردم با حمایت بی مورد از خودروسازان با وضع تعرفه
های بسیار زیاد میكند.
فرید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
۰
۰
ظاهرا اطلاع ندارید كه تعرفه واردات خودرو ار 40 به 55 افزایش یافته و نمایندگیها بر همین اساس قیمت را افزایش داده اند مثلا اسپورتج 130 میلیونی یكدفعه شد 148 میلیون حالا كاهش 2 یا 3 میلیونی چه اثری دارد نمی دونم
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۹
۰
۰
درود بر ملت مظلوم ایران زمین .
نگران نباشید . همه ی قیمت های بالا رفته تاصد سال اینده پایین می آید به اینده روشن سوار بر مازراتی سفید رنگ فول ابشن تمام اتوماتیك بیندیشید.
یاسین
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
۰
۰
عالی

نیازمندی ها