در مناظره بررسی راههای حفاظت از محیط زیست اعلام شد

قیمت شکار هر قوچ ایرانی برای خارجی ها؛ 300 میلیون تومان

کارشناسان محیط زیست عصر جمعه در برنامه مناظره شبکه یک سیما که با موضوع حفاظت از حیات وحش برگزار شد، از صدور مجوز شکار برای جانوران وحشی در ایران از 12 هزار دلار به بالا خبر دادند و گفتند که برای مثال، برای شکار دو قوچ مبلغ 100 هزار دلار (300 میلیون تومان) از شیوخ عرب در جنوب ایران دریافت شده است.
کد خبر: ۶۵۳۱۷۴
قیمت شکار هر قوچ ایرانی برای خارجی ها؛  300 میلیون تومان

به گزارش ایرنا، رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات در این مناظره با بیان این که یکی از رفتارهای اخیر شکارچیان، شکار محیط بانان بوده است، گفت: تا کنون 116 محیط بان به دست شکارچیان شکار شده و از دست رفته اند.

شهرام امیری شریفی در این برنامه درباره روش های موثر حفاظت از محیط زیست سخن گفت و افزود: شکار یکی از معضلات جدیدی است که با آن دست به گریبان هستیم.

وی ادامه داد: اگر راجع به شکار صحبت می کنیم باید همه ابعاد و اشکال شکار را مورد توجه قرار دهیم.

رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات تاکید کرد: ما با شکار مخالف نیستیم اما مشروط بر این که به میزان طبیعی و با ابزار طبیعی باشد.

امیری شریفی اضافه کرد: بر خلاف همیشه که فقط بحث عدد و دیدگاه زیست محیطی مطرح است از نظر اجتماعی، اخلاقی، روان شناسانه، اقتصادی، شرعی و فرهنگی هم باید این موضوع مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان این که در شرایط فعلی بشر متمدن شده و برای زنده ماندن نیازی به شکار ندارد، اظهار داشت: بحث دام و دامداری و هم چنین صید و زنده گیری برای مقاصد مختلف هم یکی از مهم ترین قضایایی است که مایلم به آن بپردازیم.

شریفی در خصوص وضعیت خانواده هایی که زندگی آنها وابسته به شکار است، اظهار داشت: ارتزاق خانواده ها از شکار، بسیار کم است به طوری که می توان ادعا کرد چنین موردی وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: اگر خانواده ای باشد که از راه شکار زندگی او می گذرد و یا گوشت خود را از این راه تامین می کند ما حاضر هستیم هزینه مورد نیاز آنها را پرداخت کنیم.

فقدان مدیریت به محیط زیست لطمه می زند

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران نیز در این مناظره گفت: فقدان مدیریت باعث لطمه زدن به محیط زیست می شود.

افشین دانه کاردر خصوص حفاظت ار محیط زیست و وحوش اظهارداشت: زمانی که از شکار صحبت می شود بحث در خصوص برداشت از منابع زنده طبیعت است.

مدیر گروه محیط زیست دانشگاه تهران گفت: شکار چیان حقیقی طبیعت شناس هستند اکنون مشکل ما شکار چیان غیر قانونی هست که با آگاهی عمل نمی کنند.

دانه کار افزود: مشکل امروز محیط زیست به خاطرنشناختن ارزش محیط طبیعی از سوی مردم است.

وی تصریح کرد: اگر می خواهیم گونه ها را حفظ کنیم باید برای آن بازار ایجاد کرد تا برای مردم ارزش مالی و جانبی داشته باشد.

اسرافیل شفیع زاده، فعال گردشگری شکار نیز در این مناظره با بیان اینکه باید بین شکارچیان دارای مجوز و شکارچیان غیرقانونی تفکیک قایل شد، اظهار داشت: دلیل اصلی تخریب حیات وحش مربوط به فعالیت شکارچیان غیرمجاز است.

وی افزود: در سال 1392 تعداد 357 مجوز شکار صادر شد که این تعداد ناچیز نشان می دهد نقش شکارچیان قانونی در تخریب حیات وحش اندک است.

این فعال گردشگری شکار اضافه کرد: با اعمال مدیریت صحیح، آگاه سازی و تشویق ساکنان محلی می توان آثار زیانبار تخریب محیط زیست را به حداقل رساند.

شفیع زاده گفت: توسعه شهرنشینی، صدور مجوزهای بهره برداری از معادن، اجرای پروژه های نفتی و اکتشافی، چرای بیش از حد دام در مراتع و چرای دام در مناطق حفاظت شده از عوامل اصلی تحریب محیط زیست است.

فعال گردشگری شکار به رییس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داد که یک گروه مشاوره متشکل از محیط بانان برای شناسایی عوامل تخریب محیط زیست تشکیل شود.

فقدان حمایت قضایی برای برخورد با شکارچیان فاقد مجوز

شفیع زاده در خصوص برخورد با شکارچیان غیر مجاز اظهار داشت: شناسایی شکارچیان غیرمجاز کار پیچیده ای نیست و پاسگاه های محیط بانی اطلاعات مربوط به آنها را دارند، اما مشکل اینجاست که برای برخورد با شکارچیان غیر مجاز، حمایت قضایی لازم انجام نمی شود.

وی ادامه داد: بر اساس گزارشهای منتشر شده، یک شکارچی غیرمجاز در موته اصفهان، 90 آهو را شکار کرده است که این نشان دهنده فقدان ابزار لازم برای برخورد با این شکارچیان است.

این فعال گردشگری شکار با بیان اینکه باید از ظرفیت بخش خصوصی برای ایجاد قرق های اختصاصی استفاده کنیم، گفت: ایجاد قرق های اختصاصی باعث می شود که فشار به زیستگاه های محیط زیست کاهش یابد.

وی اضافه کرد: برای حفاظت از محیط زیست باید ضمن مشارکت مردم، از تجربیات بین المللی نیز استفاده کنیم.

شفیع زاده خاطر نشان کرد: باید زمینه را برای گسترش فعالیت های قانونی شکار فراهم کنیم.

این فعال گردشگری شکار ادامه داد: در 18 سال گذشته گردشگران خارجی را برای گردشگری شکار وارد کرده ایم که حاضر هستند برای شکار یک گونه کوچک، 12 هزار دلار پرداخت کنند.

شکارچی برای بقای شکار لازم است

استاد دانشگاه آزاد و فعال محیط زیست در زمینه جانور شناسی گفت: وجود شکارچی برای حفظ محیط زیست و بقای نوع شکار واجب است.

مجید نواییان اظهارداشت: کسانی که فیلم می سازند به شکار توجه نمی کنند و چهره ای خبیث از حیوانات به تصویر می کشند.

وی افزود: از زمانی که حیات به وجود آمده شکار و شکار چی نیز وجود داشته است.

نواییان تصریح کرد: اگر دوستان حفاظت محیط زیست یاری کنند من شیر ایرانی را احیا خواهم کرد.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در ابتدای صحبت های خود روز جهانی حیات وحش که مصادف با 12 اسفند بود را تبریک گفت.

احمد علی کیخا با ارائه خلاصه ای از وضعیت حیات وحش ایران، گفت: یک هزار و 140 گونه جانوری در کشور شناسایی شده است که 197 گونه پستاندار و 535 گونه پرنده از آن جمله است.

وی افزود: این مقدار برابری می کند با کل گونه های پرنده قاره اروپا و 227 گونه خزنده و 21 دوزیست و 160 گونه ماهی ها که 74 گونه آن ها در معرض تهدید، خطر انقراض بوده و بعضا مانند شیر ایرانی و ببر مازندران هم که منقرض شده اند.

وی با بیان این که در مجموع برای حفاظت از حیات وحش تاکنون 116 کشته و 124 مجروح شدند، اضافه کرد: 264 محیط بانی در وسعت حدود 17 میلیون هکتار داریم که 2هزار و 688 محیط بان در آنجا فعالیت می کنند که تقریبا یک سوم نرم بین المللی است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست اظهار داشت: از سال 87 تا 92 میانگین پروانه های صادر شده توسط سازمان حفاظت از محیط زیست ، 405 پروانه بوده است و در سال 92، بر اساس آمار نهایی 350 پروانه شکار صادر شده است.

کیخا از چالش های عمده حیات وحش را شکار غیر مجاز، تخریب زیستگاه، توسعه ناسازگار با محیط زیست، خشکسالی، تغییر اقلیم، بیماری و قاچاق حیات وحش نام برد و گفت: در 9 ماه سال 1392 حدود یک هزار و 215 شکار غیر مجاز پستانداران و 300 زنده گیری صورت گرفته است و همچنین در این مدت پنج هزار و 329 شکار غیر مجاز پرندگان را داشته ایم که متخلفان دستگیر شده اند.

وی گفت: سیاست های حفاظتی کشور نتوانسته است موفق باشد و در بلند مدت سیاست های جدیدی در سازمان حفاظت از محیط زیست اتخاذ شده است که درادامه آن را بیان خواهم کرد.

پرداخت 600 میلیون تومان برای شکار قانونی دو قوچ

معاون سازمان محیط زیست اظهار داشت: خواسته سازمان محیط زیست، حفظ محیط زیست برای انتقال به نسل بعدی است.

کیخا اضافه کرد: اقدام سازمان محیط زیست در سالهای گذشته برای ایجاد مناطق حفاظت شده باعث شد که در این طرح موفق نشویم.

وی افزود: بنابراین در سال گذشته سعی کردیم برای ایجاد و حفاظت از محیط زیست از نظرات همه بخش ها و مردم استفاده کنیم.

معاون سازمان محیط زیست در خصوص گردشگری شکار گفت: برخی افراد پیشنهاد گردشگری شکار را مطرح کرده اند که در برخی بخش ها اجرا شده است.

کیخا اضافه کرد: سال گذشته به صورت آزمایشی مجوز شکار دو قوچ لارستان توسط اتباع خارجی صادر شد که آنها برای شکار هر کدام از آنها حاضر شدند که 100 هزار دلار پرداخت کنند که در نتیجه 600 میلیون تومان برای شکار این دو راس قوچ درآمد برای خزانه کسب شد.

وی ادامه داد: حدود 15 استان در کشور اعلام کرده اند که ظرفیت این نوع شکار را ندارند اما 16 استان دیگر اعلام آمادگی کرده اند.

معاون سازمان محیط زیست گفت: 150 مجوز برای شکار گونه های نر و دارای سن بالا صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: آمارها نشان می دهد که 30 برابر شکار قانونی، تخلف صورت می گیرد که این مساله نشان دهنده تقاضا برای شکار است که باید برای آن فکری کرد.

درادامه این مناظره کارشناسان شرکت کننده در باره پرسش های مختلف در باره حفاظت از وحوش نظرات خود را بیان کردند.

شفیع زاده به موضوع اقتصاد حیات وحش اشاره کرد و گفت: ایجاد قرق های اختصاصی این است که همچون دامداری، جمعیت را اضافه می کنیم.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: این اقدام حدود 5 میلیارد دلار درآمد ایجاد می کند.

دانه کار با بیان این که وقتی تقاضا وجود دارد باید برای آن ظرفیت سازی کرد، اظهار داشت: حفاظت از محیط زیست باید از دستگاه به بدنه جامعه منتقل شود، به نظر می رسد برای تمام این زمینه هایی که صحبت می شود زمینه لازم وجود دارد.

دانه کار اضافه کرد: با شناختی که از وضع سازمان و جامعه داریم، تصمیم سازمان برای منع شکار، تصمیم راهبردی درستی نیست.

وی، خاطر نشان کرد: برای گونه های در معرض خطر و گونه هایی که شرایط شکار را دارد به شکل مناسب برنامه ریزی کنیم.

در آمریکا کسی به گوزن پفک نمی دهد

امیری شریفی در انتقاد از درآمد 5 میلیارد دلاری مطرح شده، گفت: نمی دانم با 116 گونه حیات وحش چگونه می توانیم به عدد 5 میلیارد دلار برسیم؟

وی با بیان این که ما فرهنگ متفاوتی با کشورهای دیگر داریم، افزود: در آمریکای شمالی کسی به گوزن پفک نمی دهد، محیط بان ما بنزین ندارد که در موتور بریزد و به دنبال متخلف برود.

رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات، اظهار داشت: بعضی ها در شرایطی که پول و مجلات پر زرق و برق دارند، حرف خود را به کرسی می نشانند.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست، با بیان این که نمی توان برای همه گونه ها یک نسخه واحد پیچید، گفت: سازمان هم در همین چارچوب عمل می کند. در این مدت کوتاه، تلاش بر این بوده است که تحت تاثیر احساسات تصمیم نگیریم و بخش عقلایی را در تصمیم گیری لحاظ کنیم.

احمد علی کیخا ادامه داد: بر اساس قانون، اعمال محدودیت های زمانی و مکانی برای شکار دست سازمان نیست بلکه در اختیار شورای عالی حفاظت از محیط زیست است.

وی افزود: تا حدودی تلاش شده تا در تصمیم گیری ها خط اعتدالی رعایت شود.

معاون سازمان حفاظت از محیط زیست به ایجاد نهادی در همه دستگاه ها برای حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: بدون رسیدن به محیط زیست سالم، امکان توسعه وجود ندارد. این بحث ها نتیجه تغییر رویکردهاست که دولت می خواهد حرف همه را بشنود و بعد تصمیم بگیرد.

نوائیان هم تصریح کرد: بگذارید در حفظ حیات وحش، شکارچی هم سهیم باشد.

وی با انتقاد از کسانی که کاهش گونه های حیات وحش را به شکار ربط می دهند، گفت: چرا تعداد حیواناتی که برای شکار آن ها جوازی صادر نشده شمار آنها هم کاهش یافته است؟

استاد دانشگاه آزاد به حفاظت از حیوانات اشاره کرد و گفت: علاقه ام نگهداری از حیوانات است.

شیر ایرانی را به دشت ارژن بر می گردانم

استاد انشگاه آزاد گفت: خوشبختانه نمونه شیر ایرانی که اکنون در ایران وجود ندارد در هندوستان روسیه و انگلستان موجود است از این رو می توان آنها را به ایران آورد و تکثیر کرد.

نواییان توضیح داد: اگر سازمان حفاظت از محیط زیست حمایت کند دوباره شیر ایرانی در دشت ارژن احیا می شود و به سرنوشت ببر سیبری هم دچار نخواهد شد.

معاون محیط زیست سازمان حفاظت از محیط زیست هم گفت: باید این دیدگاه را فراموش کرد زیرا نگهداری شیر ایرانی در طبیعت ممکن نیست.

کیخا در پاسخ به پرسشی در خصوص فروش پرندگان در فریدون کنار اعلام کرد: یکی از چالش های محیط وحش ایران در شمال کشور و در فریدون کنار است.

وی افزود: ان جی او های (سازمان های غیردولتی) مختلفی در خصوص این موضوع به ما اعتراض کردند و خواهان رسیدگی به این موضوع شدند.

معاون محیط زیست سازمان حفاظت از محیط زیست بیان کرد: از راههای قانونی و با همکاری وزارت کشور و شورای تامین استان به دنبال برخورد با این موضوع هستیم.

کیخا اعلام کرد: شکاری که در فریدون کار انجام می شود به صورت سنتی است که باید با آن برخورد کرد.

برای ارز آوری نباید شکار کرد

رییس انجمن دیده بان حقوق حیوانات گفت: در حالی که در کشور شرایط بسیاری برای کسب در آمد در اختیار داریم نباید به سراغ شکار برای ارز آوری برویم.

شهرام امیری شریفی افزود: ما یوزپلنگ را ناموس مملکت می دانیم اجازه نمی دهیم از کشور خارج شود.

امیری شریفی تصریح کرد: ایران به اندازه کل قاره اروپا پرنده دارد اگر درهای کشور باز شود خیلی بیشتر از شکار، پول به ایران می آید.

وی ادامه داد: باید حواسمان باشد که محیط بانی که 400 هزار تومان حقوق می گیرد دچار خطا نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ali
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
۰
۰
كسانی برای یك قوچ 300میلیون می پردازند كه از سیستم اداری ایران آگاهی كامل دارند .
آنان می دانند كه كه نفس داشتن یك مجوز، در واقع دروكردن حیوانات بیگناه طبیعت در سایه مجوز یك راس شكار میباشد .
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها