jamejamonline
فرهنگی صدا و سیما کد خبر: ۸۱۲۷۲۵ ۰۹ تير ۱۳۹۴  |  ۰۴:۴۵

بهروز بقایی، انسانی خاص است. این را دیگر همه کم‌و‌بیش می‌دانند و باز همه از میزان علاقه او به ساخت آثار نمایشی برای کودکان و نوجوانان خبر دارند.

خالق دنیای شیرین

بقایی یکی از کارگردانان و البته بازیگران پیشرو حوزه کودک و نوجوان در دهه 70 است. از میزان علاقه این هنرمند به حوزه کودک و نوجوان همین بس که حتی پس از سکته مغزی و قلبی‌اش در سال 88 همچنان پیگیر و دوستدار کار ساختن برای این طیف سنی است؛ خواسته‌ای که همچنان برایش در حد یک آرزو باقی مانده است.

در کارنامه کارگردانی مستقل بهروز بقایی برای کودکان و نوجوانان چند سریال دیده می‌شود؛ توپ گرد، غنچه و خال‌جون کوکب، دنیای شیرین و دنیای شیرین دریا. در این میان دو سریال آخر، اعتبار ویژه‌ای برای او به ارمغان آوردند و اسم و رسمش را به عنوان یک کارگردان کاربلد و حتی صاحب سبک در محافل هنری مطرح کردند.

بقایی دنیای شیرین را براساس فیلمنامه‌ای از علی خودسیانی جلوی دوربین برد. راوی این سریال دختری به نام شیرین بود که همراه پدر گلفروش‌، مادر پرستار و دو برادر کوچک‌ترش زندگی می‌گذراند. در همسایگی این خانواده دایی آنها (با بازی رضا عطاران) و پسر کوچکش در آپارتمانی زندگی می‌کردند و در هر قسمت این دو خانواده درگیر ماجراهایی می‌شدند. دنیای شیرین سال 76 از تلویزیون به نمایش درآمد و اتفاقا با استقبال هم مواجه شد؛ هم از سوی کودکان و نوجوانان و هم از جانب بزرگ‌ترها. موفقیت و اقبال دنیای شیرین، بقایی را بر آن داشت تا از خودسیانی بخواهد قصه دیگری روایت کند با شخصیت‌های متفاوت و در فضایی متمایز و این گونه بود که دنیای شیرین دریا پاگرفت.

شیرین هم بزرگ‌تر شد و شد یک دختر روستایی به نام دریا. مکان روایت قصه‌ها هم از مرکز و پایتخت به شمال ایران و سواحلش انتقال یافت. نقش دریا را هم مرحومه پوپک گلدره بازی می‌کرد که بعدها بر اثر یک تصادف جان باخت. شخصیت دریایی سریال بقایی بشدت متاثر از روحیات و احوالات خود او است. دریا شاید همان بقایی‌ای بود که حالا به خاستگاهش نزدیک شده بود. بهروز بقایی اصلیتی شمالی دارد و روزگار کودکی‌اش هم در رودسر، هرزویل و رشت گذشته و این روزها هم در همان حوالی زندگی می‌کند.بهروز بقایی یکی از کسانی است که نقش بسزایی در رونق سریال‌های کودک و نوجوان‌محور در دهه‌های 60 و 70 داشت. او همچنان با کودک درونش زندگی می‌کند و دوست دارد باز هم برای بچه‌ها سریال بسازد.

رادیو و تلوزیون

محسن محمدی

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:
سرویس فرهنگی - یادداشت بیشتر
وظیفه آگاهی بخشی

وظیفه آگاهی بخشی

به نظر من باوجود برخی تلاش‌ها، در برنامه‌های تلویزیونی نوروز امسال تنوع وجود نداشت، درحالی‌که انتظار می‌رفت امسال که مردم در خانه‌ها هستند، فیلم‌های متنوعی از شبکه‌های مختلف برایشان به نمایش گذاشته شود؛ به همین دلیل تنها چیزی که خیلی طرفدار داشت، همین سریال «پایتخت» بود که آن هم مسیری زیگزاگی طی کرد.

باوری كه تغییر كرد

باوری كه تغییر كرد

موضوع این است وقتی راجع به ویروس صحبت می‌شود، راجع به اپیدمی صحبت می‌كنیم؛ یعنی راجع به مفهومی همزمان علمی و اجتماعی كه پیوست سیاسی در آن نمی‌گنجد.

سخت است ولی ...

سخت است ولی ...

روزهای سختی است.همه در حال مبارزه اند و تلاش می کنند تا سلامتی خود و اطرافیانشان را حفظ کنند. همه می‌خواهند زندگی آرام تر و آسیب های کمتری را برای خود و دیگران ایجاد کنند.

سرویس فرهنگی - گفتگو بیشتر