مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار خبر داد؛

پرداخت مستمری بیکاری بدون مراجعه حضوری

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار گفت: با توجه به بیکاری در شرایط کرونایی، فقط کارگرانی که مشمول قانون کار، تأمین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری باشند، مستمری بیکاری دریافت می‌کنند که برای آن هم نیاز به مراجعه حضوری نیست.
کد خبر: ۱۲۶۳۲۴۰

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود بابایی در گفتگو با فارس گفت: کسانی که دارای مشاغل آزاد و بدون بیمه‌ای باشند، باید از حوزه معاونت رفاهی و با مصوبه‌های دولت حمایت شوند، اما کسانی که مشمول سه قانون کار، تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری باشند و بیکاری غیر ارادی برای آنها اتفاق افتاده باشد، بدون مراجعه حضوری از طریق ثبت‌نام در سامانه مربوطه به نشانی بیمه بیکاری می‌توانند ثبت ‌نام کنند و مقرری بیکاری آنها برای سه ماه اسفند ماه 98، فروردین و اردیبهشت 99 به حسابشان واریز می‌شود.

وی افزود: لزومی به حضور کارگران بیکار شده در ادارات کار نیست و هیچ مدرکی هم فعلا نمی‌خواهد، بلکه می‌توانند وارد سامانه بیمه بیکاری شده، ثبت نام کنند و ما هم فهرست ثبت نام شدگان را‌‌‌ برای صحت سنجی در اختیار سازمان تأمین اجتماعی می‌دهیم و در صورت صحت اطلاعات به فرد متقاضی پیامک می‌دهیم و شماره حساب بانکی فرد را‌‌‌ می‌خواهیم که باید وارد سامانه کنند و بعد از آن این شماره حساب را‌‌‌ به شعب سازمان تأمین اجتماعی می‌دهیم و در اولین فرصت مقرری بیمه بیکاری آنها برقرار می‌شود.

بابایی تأکید کرد: گروه کارگران غیر بیمه‌ای مشمول قانون بیمه بیکاری نمی‌شوند.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این سوال که مقرری بیکاری کرونایی چه تفاوتی با بیکاری‌های عادی دارد، اظهار داشت: برخی از شرایط بیکاری عادی وجود داشت که برای مقرری بیکاری کرونایی حذف شده، قبلا باید فرد قرارداد یک ساله با کارگاه در اختیار می‌داشت که این شرط حذف شده یا این که کارگر از کار اخراج می‌شد که برای اثبات حقانیت خود در شورای حل اختلاف جلسه می‌گرفتند، اما شرایط بیماری کرونا جزو حوادث قهریه و غیر مترقبه در نظر گرفته شده که هیچ گونه سابقه‌ای نیاز نیست، فقط مشروط به اینکه لیست بیمه‌ای برای فرد متقاضی در بهمن ماه 98 واریز شده باشد.

وی اضافه کرد: فرد بدون مراجعه حضوری در سامانه بیمه بیکاری وارد می‌شود و تعهد می‌دهد که مشمول قانون کار، قانون تأمین اجتماعی و قانون بیمه بیکاری می‌شود و اگر خلاف آن ثابت شود مسؤولیت با خود فرد متقاضی است سپس کد ملی، شماره بیمه فرد، شماره بیمه کارگاه را‌‌‌ وارد می‌کند و یک صفحه اصلی برایش باز می‌شود که اطلاعات نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، نشانی منزل و کارگاه را‌‌‌ وارد می‌کند و سپس یک کد رهگیری در اختیار او قرار می‌دهیم که با این کد رهگیری وارد سامانه می‌شود و اطلاعاتش را‌‌‌ ویرایش می‌کند.

بابایی در پاسخ به این سوال که چقدر طول می‌کشد تا اولین مستمری بیکاری برای کارگر متقاضی واریز شود، گفت: ما این فهرست را‌‌‌ به سازمان تأمین اجتماعی می‌دهیم که در آن جا پالایش می‌شود و اما چون هنوز فهرست اولیه پالایش نشده تعداد متقاضیان مشخص نیست. بسیاری از افراد متقاضی مشمول قانون کار و بیمه بیکاری نمی‌شوند. افرادی مانند کارگران ساختمانی، کارگران خویش فرما یا کارگران بیمه قالیبافی مشمول قانون بیمه بیکاری نمی‌شوند.

وی همچنین در باره بیمه هنرمندان گفت: کسانی که 3 درصد حق بیمه بیکاری را‌‌‌ واریز کرده باشند، مشمول می‌شوند، اما بیمه‌های خاص که این 3 درصد برای آنها واریز نشده مشمول قانون بیمه بیکاری نمی‌شوند. مثلاً کارگران شبکه حمل و نقل، رانندگان درون شهری و برون شهری اگر کد کارگاهی نداشته باشند، مشمول قانون کار نمی‌شوند و تأکید می‌کنم کسانی می‌توانند مستمری بیمه بیکاری دریافت کنند که مشمول سه قانون تأمین اجتماعی، قانون کار و قانون بیمه بیکاری باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نسیم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
۰
۰
وقتی سایت خرابه چکار کنیم . تایم ثبت نام هم داره تموم میشه . آخه نمیتونید مکانیزه کنید چرا انجام میدید

نیازمندی ها