یک اقتصاددان درباره اقدام دولت برای متضرر نشدن اقتصاد در ایام شیوع ویروس کرونا گفت: ما ناچاریم به سیاست های پولی انبساطی دست بزنیم. در سال گذشته جهت گیری ما عمدتا به سمت سیاست های پولی و مالی انقباضی و مدیریت ریال بود، ولی ما امسال ناچاریم چون هم سال جهش تولید را در پیش داریم و هم این بیماری ما را با زیان های متعددی روبرو کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۳۱۳۸

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفت و گو با جام جم انلاین، در پاسخ به این سوال، که «با توجه به شیوع ویروس کرونا ضررهای به بدنه اقتصادی وارد شده است دولت باید چه اقدماتی در این زمینه برای جبران انجام بدهد؟» گفت: این بیماری عملا تلنگری بر اقتصاد ایران و کل اقتصاد دنیا است تا بشر از اقتصاد سنتی به سمت اقتصاد دیجیتال و هوشمند حرکت کند. این راهبردی کلی و کلان برای اقتصاد تمام دنیا است تا در آینده از چنین مواردی پیشگیری شود. این نکته برای کشور ما نیز اهمیت دارد باید کسب و کارهای خود را به سمت اقتصاد هوشمند هدایت کنیم. لذا وزارت صمت و وزارت اقتصاد و وزارتخانه های راهبردی ما باید نقشه راهی برای طراحی اقتصاد پلتفرمی و اقتصاد هوشمند داشته باشند.
 
وی افزود: تلاش برای حرکت به این سمت ما را کمتر تحت تاثیر تبعات و پیامدهای منفی ویروس کرونا قرار می دهد. شواهد نشان می دهد عمده کسب و کارهایی که در بستر الکترونیک فعال بودند مثل کتابفروشی های آنلاین، و همه فروشگاههای آنلاین و الکترونیکی کسب و کاری پر رونق داشتند و کسب و کارهایی که در بستر اقتصاد سنتی بودند متضرر شدند. باید این مساله را فرصتی دانست تا اقتصاد ایران به سمت هوشمند شدن حرکت کند. این کار به سرعت به نتیجه میرسد.
 
شقاقی خاطر نشان کرد: در ماههای گذشته و هم زمان با شیوع ویروس کرونا شاهد شکل گیری بسیاری از کسب و کارهای دیجیتالی و قرار گرفتن کسب و کارهای سنتی در بستر دیجیتالی بودیم.
این اقتصاددان در ادامه بیان کرد: به نظر من، برخی از تولید کنندگان و مشاغل رونق پیدا کرده اند و اگر بسته انبساط پولی و مالی تهیه شود و در اختیار آنها قرار بگیرد وضعیت این کسب و کارها نیز بهتر می شود. تولیدکنندگانی که در حوزه شوینده ها و بهداشتی ها بودند نیز رونق پیدا کرده اند. اگر دولت از آنها حمایت کند این بخش ها می توانند قسمتی از تبعات اقتصادی بحران را پوشش بدهند.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: یعنی ما گروهی از تولید کنندگانی را داریم که اگر دولت از آنها حمایت کند و مجوزها به سرعت صادر شود و خط اعتباری آنها برقرار شود این گروه می توانند در تولید شوینده، بهداشتی، دارویی و... تولید کننده و مولد باشند و به بنگاههای خود توسعه بدهند. همچنیندر مرحله بعدی برای کشورهای پیرامونی نیز صادرات داشته باشیم. چون کشورهای همسایه نیز با وقفه ای درگیر بحران کرونا می شوند.
 
شقاقی در خصوص اقدامات دولت گفت: مساله دیگر در خصوص کسب و کارهایی است که متضرر شده اند و دولت باید در این خصوص کارهایی انجام بدهد. دولت باید برای این بخش ها اعتبار یا تخفیف مالیاتی داشته باشد. در حوزه بیمه بیکاری دولت و تامین اجتماعی می تواند اقدام و حمایت کنند. در خصوص اقساط می توان زمان بندی کرد و نظام بانکی باید در این خصوص حمایت کننده باشد. البته این کارها در حال انجام است. در این خصوص باید شناسایی و اولویت بندی صورت بگیرد و بدانند که کدام کسب و کار ها بیشترین ضرر را داشتند.
 
این اقتصاددان در ادامه افزود: مرحله اول تهیه این بانک اطلاعاتی است در مرحله دوم باید خط اعتباری از بانک مرکزی تخصیص داده شود ولی بدون بانک اطلاعاتی کامل و صحیح اعتبارات به جامعه هدف نمی رسد و گام سوم حمایت های نظام بانکی و مالیاتی و تامین اجتماعی است.
 
شقاقی در پاسخ به این سوال که آیا اقتصاد ما توانایی انجام این اقدامات را دارد گفت: ما ناچاریم به سیاست های پولی انبساطی دست بزنیم. در سال گذشته جهت گیری ما عمدتا به سمت سیاست های پولی و مالی انقباضی و مدیریت ریال بود ولی ما امسال ناچاریم چون هم سال جهش تولید را در پیش داریم و هم این بیماری ما را با زیان های متعددی روبرو کرده است. سیاست های پولی انبساطی بار تورمی دارد ولی ما باید انتخاب کنیم.
 
وی تاکید کرد: در تمام دنیا سیاست های پولی انبساطی در نظر گرفته شده است. در آمریکا و اروپا نرخ بهره صفر شده و خطوط مالی در نظر گرفته شده است. آمریکا عملا به میزان دو تریلیون دلار پول چاپ کرده است. وضعیت در تمام دنیا به همین شکل است و ما باید برای حفظ بنگاههای تولیدی به سمت رشد نقدینگی برویم. ایران باید در شرایط کنونی تخصیص خط اعتباری از طرف بانک مرکزی را به نفع اقتصاد است در چنین شرایطی نباید سیاست های سختگیرانه پولی را در دستور کار قرار داد چون مساله حفظ تولید به مراتب مهمتر از کنترل تورم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها