عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با جام جم آنلاین:

قاچاق مهمترین مانع در جهش تولید است

  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از موانع مهم در بحث جهش تولید، قاچاق است گفت: یکی از این موانع در بحث جهش تولید قاچاق است و هر چه قاچاق بیشتر باشد تولید داخلی محدودتر شده و بیشتر ضربه می خورد. با جلوگیری از قاچاق تولید داخلی تشویق می شود.
کد خبر: ۱۲۶۲۶۳۸

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با جام جم انلاین با اشاره به ظرفیت هایی که می توان در خصوص جهش تولید داشت، گفت: به نظر من، باید از تمام ظرفیت های کشور در خصوص تولید استفاده شود تا این جهش رخ دهد. ظرفیت های هر کشوری از جمله نیروی کار جوان، نخبگان جوان، منابع طبیعی، ظرفیت کشاورزی، انرژی، ظرفیت آب، خاک و موقعیت جغرافیایی کشور است. کشور ما در چهار راه ابی، خاکی و هوایی دنیا قرار گرفته است و از شمال، جنوب، غرب و شرق موقعیت خوبی برای ترانزیت کالا و مسافران دارد.

وی با بیان اینکه در سال 98 بورس پررونقی در عرصه اقتصادی داشتیم، افزود: در سال ۹۸ نزدیک به ۱۰۰% سودآوری در عرصه بورس داشتیم. شرکت های بورسی از معتبرترین شرکت های کشور هستند و علاوه بر این آنچه که اهمیت دارد رفع موانع کسب و کار و تولید و فعالیت های اقتصادی و رونق تولید است. اگر موانع برطرف شود و در این راستا کمک و مساعدت گردد تولید جهش پیدا می کند.  

حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره موانع پیش رو برای جهش تولید گفت: یکی از این موانع قاچاق است هر چه قاچاق بیشتر باشد تولید داخلی محدودتر شده و بیشتر ضربه می خورد. با جلوگیری از قاچاق تولید داخلی تشویق می شود. نکته دیگر مالیات بر ارزش افزوده است. به این صورت بود که مالیات بر ارزش افزوده از تولید کننده اخذ می شود ولی این مالیات باید از مصرف کننده نهایی اخذ شود و نیاز به اصلاح قانون در مجلس دارد. البته وظیفه مهم مجلس نظارت بر جریان فعالیت های کشور از جمله فعالیت های اقتصادی است.

وی در ادامه گفت:  مجلس باید به نمایندگی از مردم مطالبه گر باشد و از بخش دولتی مطالبه کند تا امکانات و مساعدت لازم از طرف دولت ارائه شود. گاهی دستگاههای دولتی خود از موانع هستند و مساعدت های لازم از طرف آنها ارائه نمی شود. گاهی این نهادها حتی نهادهای مرتبط در میدان تولید حضور ندارند و مشکلات را شناسایی نمی کنند که همین امر باعث می شود موانع برطرف نشود. همچنین نداشتن منابع مالی، چون میزان نقدینگی کشور در بانکها به دو هزار و سیصد میلیارد تومان رسیده است که این نقدینگی عظیم اگر به سمت تولید هدایت شود قطعا شاهد جهش بزرگی در اقتصاد کشور خواهیم بود.

این نماینده پیشین با اشاره به بخش خصوصی گفت: اساس فعالیت های اقتصادی روی بخش خصوصی است و تمام این موارد و هر آنچه که دولت باید انجام دهد به بخش خصوصی اشاره دارد. حرف من این است که تولیدکنندگانی که در بخش خصوصی فعالند نیاز به رفع موانع تولید و نیاز به کمک از سوی دولت دارند. آنچه به تولید داخل اشاره دارد در بخش کشاورزی و صنعت و معدن و... بخش خصوصی است و برای رفع موانع تولید نیاز به کمک دولت دارد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها