هنگام خرید گوشی‌ های دست دوم لازم است کاربران اقداماتی انجام دهند تا با توجه به اجرایی شدن طرح رجیستری، به مشکل برنخورند.
کد خبر: ۱۲۴۱۹۶۰
اقدامات مهم هنگام خرید تلفن همراه دست دوم

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، با اجرای طرح رجیستری، تنها دستگاه‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌ و یا پیش از شروع طرح رجیستری روشن بوده‌اند، می‌توانند بدون هرگونه محدودیت زمانی، از شبکه‌های اپراتوری استفاده کنند.

در غیر این‌ صورت دستگاه پس از اولین اتصال به شبکه، پیامک هشدار دریافت کرده و پس از مدت‌زمان کوتاهی، قطع می‌شود بنابراین در صورتی که کاربران بخواهند گوشی دست‌ دوم (کارکرده) بخرند، باید اقداماتی انجام دهند تا در طرح رجیستری به مشکل بر نخورند.

کانال اطلاع‌رسانی ثبت تلفن همراه (رجیستری)، به اقدامات لازم برای این کار اشاره کرده است؛ مرحله اول، بازگرداندن دستگاه به حالت تنظیمات کارخانه یا ریست‌ فکتوری است بنابراین در ابتدا لازم است تا دستگاهی که قصد خریداری آن را دارید، به حالت تنظیمات کارخانه برگردانده یا اصطلاحاً ریست فکتوری کنید.

درصورتی‌که شناسه (IMEI) دستگاه جعلی یا کپی شده باشد، با بازگرداندن به تنظیمات کارخانه، شناسه (IMEI) آن به شناسه (IMEI) واقعی بازمی‌گردد.

مرحله دوم، استعلام اصالت شناسه (IMEI) دستگاه درج‌شده روی جعبه است. پس از این ریست‌فکتوری، دستگاه را روشن کرده و #06#* را روی آن شماره‌گیری کرده و تطابق شناسه (IMEI) نمایش داده‌شده با شناسه (IMEI) درج‌شده روی جعبه را کنترل کنید. در صورت عدم تطابق این دو شناسه (IMEI)، از خرید دستگاه صرف‌نظر کنید.

مرحله سوم، کنترل پاسخ استعلام اصالت دستگاه است که شامل قانونی بودن، یکسان بودن مشخصات دستگاه ذکرشده در متن پیامک با مشخصات ظاهری دستگاه و نوع واردات می‌شود.

در این مرحله، برای شناسه (IMEI) درج‌شده روی جعبه، استعلام اصالت کنید. در پاسخ استعلام اصالت، حتماً به قانونی بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهری دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز، آکبند یا دست‌دوم بودن دستگاه توجه کنید.

مرحله بعدی، انجام فرآیند انتقال مالکیت توسط فروشنده است. در صورت تصمیم قطعی برای خرید دستگاه، از فروشنده بخواهید مالکیت دستگاه را از طریق سامانه همتا، به سیم‌کارت شما انتقال دهند. در صورت انجام این فرآیند توسط فروشنده، یک پیامک از HAMTA برای سیم‌کارت خریدار ارسال خواهد شد.

سپس لازم است مرحله فعال‌سازی دستگاه برای سیم‌کارت خریدار را انجام دهید. برای این کار، حتماً در حضور فروشنده، دستگاه را به کمک کد فعال‌سازی موجود در پیامک HAMTA برای سیم‌کارت دلخواه خود فعال‌سازی کرده و پیامک فعال‌سازی موفق برای سیم‌کارت خود را از HAMTA دریافت کنید.

در آخرین مرحله، حتماً کنترل کنید که شناسه‌های ذکرشده در پیامک تأیید فعال‌سازی، با شناسه (IMEI) نمایش داده‌شده از طریق #06#* یا درج‌شده روی جعبه، تطابق کامل دارد.

در نهایت، لازم است فاکتور معتبر دارای شناسه IMEI دستگاه و مهر فروشنده را دریافت کنید، زیرا هرگونه مشکلات احتمالی در آینده، به کمک ارائه این فاکتور معتبر، قابل پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود. بنابراین درصورتی‌ که از فروشگاه خرید می‌کنید، پس از فعال‌سازی موفق دستگاه برای سیم‌کارت خود، حتماً از فروشنده، فاکتور معتبری دریافت کنید که شناسه (IMEI) دستگاه در آن ذکرشده و دارای مهر فروشگاه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها