چند ترفند کلیدی در استفاده از رجیستری ویندوز

کلید درهای مخفی

با این‌که کنفرانس سالانه توسعه نرم‌افزار و وب مایکروسافت عمر چندانی ندارد، اما می‌توان گفت در دنیای فناوری اطلاعات از اهمیت و تاثیرگذاری قابل‌توجهی برخوردار است.
کد خبر: ۸۹۴۳۶۳
در کنفرانس بیلد 2016 چه گذشت؟

به گزارش جام جم کلیک ، شرکت بزرگی مثل مایکروسافت، با توان فنی و مالی چشمگیر خود از سال 2011 تاکنون کنفرانس Build را به جایگاهی رسانده که از اواخر ماه مارس (اواسط فروردین) بیشتر کارشناسان و رسانه‌ها به دنبال اخبار این کنفرانس و گمانه‌زنی درباره فناوری‌ها و سرویس‌های معرفی‌شده توسط این غول صنعت رایانه هستند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت کنفرانس Build 2016 مایکروسافت، در ادامه سیاست کلی این شرکت در چند‌ سال اخیر با تمرکز کامل بر ویندوز ۱۰ و گسترش سرویس‌های مبتنی بر این پلتفرم پیش رفت. البته این امر جای تعجب ندارد، زیرا همان‌طور که از صحبت‌های ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت برمی‌آید گسترش هر‌چه بیشتر دامنه نفوذ این نسخه از ویندوز برای اهالی ردموند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با هم نگاهی می‌اندازیم به تمام اتفاقات و تحولات مهمی که قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور در پلتفرم ویندوز با آن روبه‌رو شویم.

تا تابستان صبر کنید

آمارها نشان می‌دهد ویندوز 10 موفق‌ترین نسخه از این سیستم‌عامل نام‌آشنا بوده و طبق اعداد ارائه‌شده توسط مایکروسافت، سریع‌ترین نرخ جایگزینی با ویندوزهای قبلی را در تاریخ این شرکت داشته که نشان‌دهنده اقبال کاربران به آن است. طبق برنامه اعلام شده، امسال تابستان و در سالگرد ارائه این محصول، نخستین به‌روزرسانی عمده ویندوز 10 به کاربران عرضه خواهد شد که قابلیت‌ها و امکانات جدید فراوانی دارد و در این مطلب به آنها اشاره می‌شود. این به‌روزرسانی برای تمام کسانی که ‌اکنون از ویندوز 10 استفاده می‌کنند رایگان خواهد بود، هرچند می‌توانید در صورت تمایل با ثبت‌نام در برنامه Windows Insider نسخه آزمایشی آن را همین امروز دانلود و نصب کنید.

اسکایپ باردیگر قد علم می‌کند

با گسترش انفجاری سرویس‌های پیام‌رسان آنلاین به نظر می‌رسد سرویس Skype دیگر آن فروغ و جایگاه سابق را ندارد و البته مایکروسافت در تلاش است تا مزیت رقابتی این سرویس را در مقابل رقبا حفظ کند. همان‌طور که در کنفرانس امسال اعلام شد، قابلیت‌های جدیدی به این سرویس افزوده شده‌ که از جمله می‌توان به یکپارچه‌شدن سرویس دستیار دیجیتال هوشمند کورتانا با اسکایپ و افزوده شدن قابلیت استفاده از ربات‌های پیام‌رسان یا Bot در آن اشاره کرد. کاربران بزودی قادر خواهند بود با استفاده از اسکایپ و تنها با مکالمه با کورتانا بلیت هواپیما و قطار بخرند، خرید کنند یا برنامه کاری خود را تنظیم کنند. طبق اعلام مایکروسافت، هوش مصنوعی کورتانا با تشخیص سرویس یا شرکت مورد نظر کاربر، یک ربات پیام‌رسان طرف سوم را به گفت‌وگو اضافه کرده و پس از انجام کار یا ارائه سرویس مورد نظر کاربر، آن را از صفحه حذف می‌کند.

همچنین بنا به گفته مدیر برنامه اسکایپ قرار است قابلیتی که به نظر نوعی Bot ویدئویی می‌رسد به آن اضافه شود. قابلیت استفاده از این ربات‌ها به نسخه جدید این نرم‌افزار که همزمان با کنفرانس ارائه شده افزوده شده‌است. بعلاوه توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به کدهای افزودن ربات‌های پیام‌رسان به برنامه‌ها را پیدا کرده‌اند، بنابراین بزودی شاهد ارائه انواع سرویس‌های متنی خودکار در اسکایپ خواهیم بود.

سلام آقای ربات

تلاش مایکروسافت برای توسعه هوش ‌مصنوعی به افزودن یک برنامه هوشمند پردازش صوت به سرویس‌های مختلف ختم ‌نشده است و این شرکت قصد دارد این لایه جدید از رابط کاربری را تا حد امکان با زندگی روزمره انسان‌ها یکپارچه کند. به گفته ساتیا نادلا، بشر امروز در آستانه به حقیقت‌ پیوستن داستان‌های علمی – تخیلی زندگی می‌کند، هرچند به اعتقاد او قرار نیست انسان و ماشین رو در روی یکدیگر قرار گیرند، بلکه انسان و ماشین کنار هم قرار خواهند داشت. یکی از بهترین نمونه‌‌های این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان با هوش مصنوعی، دستیار هوشمند دیجیتال مایکروسافت یا کورتاناست. این خادم همیشگی، کاربر را در تمام پلتفرم‌های مجهز به ویندوز دنبال می‌کند و جواب پرسش‌های مختلف وی را می‌دهد. به لطف نفوذ فراگیر اینترنت و دیجیتال شدن زندگی ما کورتانا می‌تواند به یاد بیاورد که چند روز پیش از کدام فروشگاه خرید کردید، اسم کارگردان فیلمی را که دوست دارید به یادتان بیندازد یا حتی برای شما جوک تعریف کند!

البته برنامه‌های این شرکت به کورتانا ختم نمی‌شود و در این کنفرانس از ابزارهای جدیدی رونمایی شد که به کاربران و برنامه‌نویس‌ها امکان می‌دهد Botهای بسیار هوشمند و قوی بسازند. مایکروسافت به آینده و توانایی‌های بالقوه ربات‌ها بسیار خوشبین است، زیرا به اعتقاد این شرکت آینده از آن هوش‌های مصنوعی گفت‌وگو ‌کننده خواهد بود. این ربات‌ها مانند اپلیکیشن‌هایی هستند که کاربر با آنها صحبت می‌کند و ممکن است در آینده جدای از ارتباط انسان‌ها با یکدیگر و انسان‌ها با ربات‌ها، خود این ربات‌های پیام‌رسان نیز از طرف کاربران و به‌عنوان مباشران آنها با یکدیگر وارد گفت‌وگو شوند!

ردپای لینوکس در ویندوز

هرچند ویندوز و سرویس‌های مرتبط با آن گل‌ سرسبد تمام کنفرانس‌های Build به شمار می‌روند، اما روند رو به رشد اقبال مایکروسافت به ارتباط این سیستم‌عامل با دیگر پلتفرم‌ها و مطرح کردن آن به‌عنوان نوعی استاندارد جهانی سازگار با تمام سیستم‌ها به خبرهایی خوش برای کاربران و توسعه‌دهندگان لینوکس منجر شده است. طبق اعلام مایکروسافت، قرار است پوسته Bash به ویندوز اضافه شود. هرچند سال‌هاست برنامه‌های طرف ‌سوم این قابلیت‌ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما شرکت مایکروسافت با همکاری Canonical (که سازنده Ubuntu است)، این پوسته را نه به‌عنوان یک پردازش مجازی یا کامپایلر میانی، بلکه به‌صورت یک سرویس ذاتی به ویندوز افزوده است. این خبر برای کاربران لینوکس بسیار خوشایند و نشان‌دهنده رویکرد جدید مایکروسافت در قبال توسعه نرم‌افزار‌های متن‌باز است.

کاربرانی که با سیستم‌عامل‌های پایه Unix، مانند Linux و OS کار کرده‌اند، حتما با فرامین خطی کنسول Bash آشنا هستند. این حرکت مایکروسافت برای این دسته از کاربران و نیز توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای متن‌باز به معنی قابلیت استفاده از تمام دستورهای Bash در محیط ویندوز، آن‌هم به‌صورت کاملا طبیعی خواهد بود. اپلیکیشن Bash براحتی از Windows Store قابل دریافت است و به کاربران ویندوز این امکان را می‌دهد تا از مجموعه وسیعی از فرامین خطی این کنسول، برای مدیریت فایل و توسعه اپلیکیشن‌ گرفته تا نصب برنامه‌ها استفاده کنند که پیش از این و با استفاده از کنسول فرمان خطی سبک DOS ویندوز ممکن نبود.

باز هم کورتانا

دستیار دیجیتال مایکروسافت، جدا از اضافه‌شدن به اسکایپ قابلیت‌های جدید دیگری نیز پیدا کرده است. در آخرین به‌روزرسانی ویندوز 10 کاربران قادر خواهند بود تا از صفحه Login و بدون وارد شدن به ویندوز از کورتانا استفاده کنند (که البته مسلما بدون امکانات شخصی‌سازی خواهد بود). این هوش مصنوعی کارآمد همچنین هوشمندتر شده و تمام اطلاعاتی را که درباره کاربر در تمام سرویس‌های مایکروسافت دارد با هم یکپارچه می‌کند و در نتیجه پاسخ‌هایی بسیار دقیق‌تر و کاربردی‌تر به پرسش‌ها ارائه می‌کند. همچنین در ادامه سیاست مایکروسافت برای تشویق توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به استفاده هرچه بیشتر از خدمات پلتفرم ویندوز اعلام شد که کورتانا نیز در اختیار سازندگان نرم‌افزار قرار خواهد گرفت تا قابلیت‌های اپلیکیشن‌ خود را با آن یکپارچه کنند و خدمات بهتر و هوشمندتری به کاربران ارائه کنند.

هولولنز سرانجام در راه بازار

اما در خبری متفاوت بالاخره اعلام شد عینک‌های واقعیت افزوده HoloLens این شرکت که در کنفرانس Build 2015 معرفی شده ‌بود، قرار است در اختیار توسعه‌دهندگان نرم‌افزار قرار گیرد. از یک ماه پیش امکان پیش‌خرید این کیت توسعه‌ نرم‌افزار 3000 دلاری تنها برای برنامه‌نویسان معتبری که در آمریکای شمالی و کانادا ساکن‌ هستند، فراهم شده ‌بود.

این توسعه‌دهندگان از این نمونه‌های اولیه برای ساخت برنامه‌های واقعیت افزوده هالوگرافیک بسیار واقعی مخصوص پلتفرم مستقل HoloLens استفاده خواهند کرد، هرچند یک برنامه نمونه با نام Galaxy Explorer نیز به‌صورت پیش‌فرض روی این عینک‌ها وجود دارد که تصویر سیاره‌ها و ستارگان را روی تصویر واقعی نمایش داده و قابلیت‌های این ابزار پیشرفته را به نمایش می‌گذارد. هنوز معلوم نیست نسخه نهایی و تجاری این محصول کی به بازار عرضه خواهد شد، اما مسلما به کار گرفتن توسعه‌دهندگان نرم‌افزار گام نخست در راه تجاری‌سازی این محصول و معرفی آن به‌عنوان یک پلتفرم واقعی و کاربردی خواهد بود.

منبع: ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها