اپلیکیشن‌ها در عصر کنونی فناوری اطلاعات یکه‌تازی می‌کنند. زمانی وقت و هزینه زیادی صرف یک وبسایت می‌شد، اما اکنون همان قدر زمان و هزینه صرف ساخت اپلیکیشن می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۴۴۸
پازل‌هایی که اپلیکیشن می‌سازد

به گزارش جام جم کلیک، انتشار اپلیکیشن برای هر شرکت و کسب و کار نمادی از همگامی با عصر پرشتاب رایانه‌هاست.

گواه این مدعا نیز می‌تواند تعداد زیاد اپ‌های موجود در فروشگاه‌های اپلیکیشن باشد که رشدی قارچ‌گونه دارند.

با همه این تفاصیل ، هزینه ساخت اپلیکیشن بالاست و افراد کمی موسوم به «توسعه‌دهنده» دانش آن را دارند.

اکنون یک سرویس ایرانی به نام «پازلی» توسط عده‌ای جوان خوش‌ذوق طراحی شده تا عملیات ساخت و انتشار اپ را آسان کند.

کاربران با استفاده از وبسایت پازلی می‌توانند بدون حتی یک خط برنامه‌نویسی اپ مورد نظرشان را تولید کنند.

طبیعتا اپ تولید شده با این سیستم قابل قیاس با اپلیکیشن‌هایی که میلیون‌ها تومان خرج‌شان شده نیست، اما استفاده از آن برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک‌تر و اشخاص چاره‌ساز است.

تلاش این هفته داستان به وجود آمدن پازلی از زبان حسین محسنی، یکی از اعضای موسس این ایده است.

تولد ایده از یک سوءتفاهم

ایده کاملا اتفاقی و بر اساس سوءتفاهم به ذهن‌شان می‌رسد؛ حسین تعریف می‌کند: «چهار مهندس رایانه تازه‌کار بودیم و می‌خواستیم کاری انجام بدهیم.

با توجه به رشد روزافزون و بازار داغ اپلیکیشن‌های موبایل، تصمیم گرفتیم اپ موبایل برای دیگران بسازیم و پروژه قبول کنیم.

قرار این بود، اما در جلسه‌هایی که با یکدیگر داشتیم منظور یکدیگر را بدرستی متوجه نشدیم و یکی از بچه‌ها فکر کرد می‌خواهیم سرویس اپلیکیشن‌ساز آنلاین بسازیم.

گرچه قرار بود پکیج‌هایی روی سایت قرار بدهیم تا مناسب نیاز کاربر، اپ مورد نظرشان را خودمان بسازیم.» این جملات را حسین محسنی یکی از بنیانگذاران اولیه پازلی نقل می‌کند، اما پیش از این گفت چه اتفاق‌هایی رخ داده تا این تیم از بیرجند به سمت پایتخت بیاید.

حسین می‌گوید: «سه سال پیش بود که مراسم‌ استارت‌آپ ویکند بتازگی در کشور برگزار می‌شد و یکی از بچه‌های دانشگاه‌مان در این مراسم در تهران شرکت کرد و با انرژی و شور و شوق وصف‌ناپذیری از آن مراسم برایمان تعریف می‌کرد.»

این تعریف‌ها تاثیر بسزایی روی حسین و دوستش می‌گذارد و علاقه‌مند می‌شوند در یکی از این مراسم ها شرکت کنند.

به فاصله اندکی خبر می‌رسد قرار است دور بعدی استارت‌آپ ویکند در بیرجند برگزار شود. حسین می‌گوید با انگیزه فراوان در این مراسم شرکت کرده و اول می‌شوند.

«اول شدن در استارت‌آپ ویکند بیرجند خیلی هیجان‌انگیز و شیرین بود، اما مثل هر اتفاق مشابه دیگری در زندگی پس از مدتی برایمان عادی شد و با خود می‌گفتیم بعدش چه می‌شود؟»

حسین ادامه می‌دهد در مراسم استارت‌آپ بیرجند با مصطفی لطفی و دیگر اعضای تیم چهار نفره‌شان آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرند در مراسم‌ کارآفرینی بیشتری در بیرجند سپس تهران شرکت کنند.

توقف در ایستگاه پایتخت

شرکت در مراسم‌ کارآفرینی و استارت‌آپ پایتخت گرچه برای تیم جوان پازلی دشواری‌هایی دارد، اما این انگیزه را در آنها تقویت می‌کند که چیزی از افراد مشابه خود در تهران کم ندارند، بلکه گاهی جلوتر هم هستند.

با کوله‌باری مملو از خودباوری و اعتماد به نفس از تهران به خانه برمی‌گردند و یک دفتر اجاره می‌کنند تا در قالب یک شرکت کارشان را آغاز کنند.

قرار است در این دفتر حسین و دوستانش سفارش بگیرند و اپلیکیشن موبایل بسازند تا این‌که ایده پازلی به ذهن‌شان می‌رسد و از قضا مصادف می‌شود با زمانی که یک مرکز شتابدهی در تهران در حال انتخاب تیم‌های استارت‌آپی برای سرمایه‌گذاری روی آنهاست.

حسین می‌گوید: «هر چهار نفر دانشجو بودیم و یک ترم مرخصی گرفتیم تا به تهران برویم و در آزمون مرکز شتابدهی شرکت کنیم.» خانواده‌هایشان با وجود نگرانی از آینده فرزندانشان که بدون حتی سرپناه به سوی پایتخت کوچ می‌کنند راضی می‌شوند این اتفاق بیفتد.

حسین و دوستانش به تهران می‌آیند و در خوابگاه زندگی می‌کنند. وقتی از حسین درباره شرایط زندگی‌شان می‌پرسیم، فورا بدون هیچ خجالتی راضی می‌شود صحبت‌هایش را عینا نقل کنیم.

او می‌گوید: «از آن موقعی که به تهران آمده‌ایم یک اتاق 20 متری را حوالی میدان ولیعصر در یک خوابگاه ماهانه دو میلیون تومان اجاره کرده‌ایم و شش نفر در آن زندگی می‌کنیم.»

خجالت برای بازگشت به خانه

تیم پازلی به تهران آمده و امیدوار به اعلام نتایج مرکز شتابدهی است تا پذیرفته شود و بتواند درست و حسابی روی ایده کار کند.

روز تصمیم‌گیری مرکز شتابدهی فرا می‌رسد و در کمال تعجب پازلی برای ورود به مرکز پذیرفته نمی‌شود.

حسین می‌گوید: «چند ماهی بود شبانه‌روز کار می‌کردیم و خیلی امیدوار بودیم که قبول بشویم، در حالی‌که پولی هم در نمی‌آوردیم و از جیب‌مان خرج می‌کردیم.»

برنامه‌ریزی کرده بودند پس از اعلام نتیجه مرکز شتابدهی به شمال کشور سفر کنند، اما شکست در آزمون مرکز نه تنها مسافرت‌شان به شمال را لغو می‌کند، بلکه قدم‌هایشان برای بازگشت به بیرجند را نیز سست می‌کند.

حسین می‌گوید: «روی برگشتن به خانه را نداشتیم و ناراحت بودیم که خانواده بگوید موفق نشدید و شکست خوردید.»

تیم ناامید شده و مخارج بدون هیچ درآمدی در تهران بزرگ سر به فلک کشیده است. در همین بحبوحه مدیرعامل یک شرکت بزرگ رایانه‌ای کشور بر‌اساس آشنایی که با اعضای پازلی به دست آورده، به آنها پیشنهادی می‌دهد.

حسین می‌گوید: «آقای مدیرعامل به ما گفت می‌توانید در شرکت من پازلی را ادامه دهید.» حسین و تیمش پیشنهاد را با کمال میل می‌پذیرند و در شرایطی قرار می‌گیرند که حتی از مرکز شتابدهی نیز برایشان بهتر است.

شرکت نرم‌افزاری روی ایده سرمایه‌گذاری نمی‌کند و در سهام آن هم شریک نمی‌شود، گرچه امکان آموزش، تجربه و ارتباطات سازمانی خوبی را برای پازلی فراهم می‌کند.

به گفته حسین، این اقدام شرکت در قالب مسئولیت‌های اجتماعی‌ آنها انجام می‌شود.

پیشرفت پس از شکست

حسین می‌گوید: «از تیر امسال وارد شرکت شدیم و پس از پنج ماه توسعه و کار روی ایده، آبان در حاشیه همایش کاربردپذیری پازلی را رونمایی کردیم.

پس از چند روز خبر پازلی در رسانه‌ها کار شد، آمادگی پذیرش این همه کاربر را نداشتیم و سرورمان داون شد!»

حسین پازلی را همچون پلتفرم وردپرس برای ساخت سایت معرفی می‌کند و می‌گوید با این سرویس می‌توان بدون دانش برنامه‌نویسی اپلیکیشن ساخت.

او و اعضای تیمش دوست دارند در آینده نزدیک پازلی آن‌قدر رشد کند تا متن‌باز شود و ماژول‌ها و ابزارهایش به دست کاربران توسعه پیدا کند، درست مانند سیستم وردپرس.

حسین می‌گوید اکنون از سرورهای قوی‌تری استفاده می‌کنند که در خارج از ایران قرار دارد و اگر کاربران‌شان زیاد شود آمادگی این را دارند تا اتفاق گذشته تکرار نشود.

به گفته حسین، سرویس‌های اپلیکیشن‌ساز خارجی حتی با امکانات بیشتر وجود دارد، اما مزیت پازلی این است که قابلیت‌های بیشتری را به نسبت آنها رایگان عرضه می‌کند و کاملا با سرویس‌های داخلی سازگاری دارد.

به استناد حرف حسین، 95درصد اپلیکیشن‌سازهای آنلاین خارجی کاملا پولی هستند. حسین این نکته را اضافه می‌کند که محصول بیشتر نمونه‌های مشابه خارجی هنگام استفاده به اینترنت نیاز دارند، اما پازلی این‌گونه نیست.

تهران همیشه جلوتر نیست

حسین با کمال میل از تعداد کاربران‌شان می‌گوید و صحبت از رقم 2700 کاربر فعال و ثبت‌نام شده به میان می‌آورد. این عضو موسس پازلی می‌گوید: «حدود 70 درصد کاربران‌ دوباره از پازلی استفاده می‌کنند و اکنون تقریبا هزینه‌ها‌یمان تامین می‌شود، اما کماکان به نقطه سر به سر نرسیده‌ایم.»

به گفته حسین سرویس‌دهی پازلی تنها از طریق وب انجام می‌شود و درآمدزایی سیستم این گونه است که کاربر برای ساخت اپلیکیشن‌هایی با امکانات اضافه‌تر و استفاده از سرویس‌های ویژه پازلی پول پرداخت می‌کند.

تاکنون حدود 30 میلیون تومان خرج پازلی کرده‌اند، در حالی‌که همچنان هزینه‌هایشان در تهران زیاد است و تمام تمرکزشان را روی این ایده گذاشته‌اند و فرصت کار روی پروژه دیگری ندارند.

اعضای تیم پازلی همچنان دانشجوی دانشگاه بیرجند هستند و برای ادامه تحصیل‌شان در رفت و آمد بین پایتخت و خانه.

حسین در پایان اصرار دارد حتما این صحبتش چاپ شود که شهرستانی‌ها از تهرانی‌ها ـ بخصوص در حوزه آی‌تی ـ کم ندارند، بلکه بعضی وقت‌ها هم جلوتر هستند، اما باید خودشان را باور کنند.

او صحبتش را این‌گونه تکمیل می‌کند که این نکته را در مدتی که در تهران زندگی می‌کند، متوجه شده است.

حسین توصیه‌ای هم به کارآفرین‌ها دارد و می‌گوید این افراد هیچ‌گاه نباید از چالش‌ها و موانع بترسند، چون مسیر صاف در کارآفرینی وجود ندارد و کسی موفق می‌شود که با بروز مشکل ناامید نشود.

نام ایده: پازلی

سایت: puzzley.ir

حسین محسنی: یکی از موسسان پازلی

حسین محسنی 24 سال دارد و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی نرم‌افزار در دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند است. او در اوقات فراغت همراه دوستانش در شهر گشت و گذار می‌کند.

رامین فتوت

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها