در این مطلب قصد داریم سه ترکیب مناسب سخت‌افزاری برای سه کاربرد خانگی، گرافیک و بازی را به شما معرفی کنیم. گرچه دست کاربران در جمع کردن قطعات رایانه‌های شخصی بسیار بازتر است، اما لزوما گران‌ترین قطعه مناسب‌ترین برای شما نیست.
کد خبر: ۷۶۸۸۱۱
راهنمای خرید 3 سیستم رایانه‌ای برای 3 نوع کاربری مختلف

این روزها با فراگیرتر شدن استفاده از لپ‌تاپ‌ها و دیگر گجت‌های هوشمند قابل‌ حمل، دیگر رایانه‌های شخصی به اندازه چند سال پیش پرکاربرد و پرطرفدار نیستند، اما هنوز هم برای برخی کاربری‌ها به یک سیستم قدرتمند نیاز دارید تا خواسته‌های شما را برآورده کند. در این مطلب قصد داریم سه ترکیب مناسب سخت‌افزاری برای سه کاربرد خانگی، گرافیک و بازی را به شما معرفی کنیم. گرچه دست کاربران در جمع کردن قطعات رایانه‌های شخصی بسیار بازتر است، اما لزوما گران‌ترین قطعه مناسب‌ترین برای شما نیست.

ترکیب اول: کاربری خانگی

منظور از کاربری خانگی کارهایی است که بیشتر کاربران به ‌صورت روزمره انجام می‌دهند؛ مانند پخش چندرسانه‌ای، استفاده از اینترنت، بازی‌های سبک و کار با فایل‌های متنی. این کاربران به سخت‌افزار قدرتمند نیازی ندارند و می‌توان با هزینه نسبتا پایین سیستمی تهیه کرد که جوابگوی نیازهای این افراد باشد.

پیشنهاد ما پردازنده سری A10-6800K AMD است که همراه سریع‌ترین کارت گرافیک یکپارچه (IGP) توان پردازش مناسبی دارد و بخوبی از پس کارهای سبک و متوسط بر‌می‌آید. با استفاده از هاردSSD با ظرفیت 60 گیگابایت و
HDD Seagate Barracuda یک ترابایتی، همزمان هم سرعت بالا آمدن سیستم شما به‌صورت محسوسی افزایش پیدا می‌کند و هم از نظر فضای ذخیره اطلاعات به مشکل بر نخواهید خورد.

همچنین GA-F2A85X-D3H محصول گیگابایت بهترین مادربرد با امکانات کامل است که با قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان در این رده ارزان‌ترین محسوب می‌شود. در عین حال از قابلیت‌های بالا و مجموعه کاملی از پورت‌ها و خروجی‌ها برخوردار است و پهنای باند مناسب پورت‌های PCI آن، نصب یک کارت گرافیک جدا را کم‌هزینه‌تر می‌کند.

برای کاربران خانگی، کیس NZXT Source 210 Elite با قیمت مناسب و فضای معقولی که در اختیار کاربر قرار می‌دهد، یکی از بهترین گزینه‌هاست، در ضمن این کیس جای کافی برای نصب چند فن خنک‌کننده در قسمت‌های مختلف را دارد. با استفاده از منبع تغذیه Corsair CX500 می‌توانید از تمام ظرفیت پردازنده گرافیکی یکپارچه خود استفاده کنید و با پرداخت هزینه کم، از قابلیت‌های منبع تغذیه‌های گران‌تر نیز بهره ببرید.

برای پیشگیری از داغ کردن سیستم نیز می‌توانید از خنک‌کننده پردازنده Cooler Master Hyper212EVO استفاده کنید که با وجود ابعاد بزرگش که ممکن است جا دادن آن را در کیس مشکل کند، از توازن مناسبی بین قیمت و کارایی بهره می‌برد. همچنین به دلیل این‌که در آن هیچ جریان الکتریسیته‌ای وجود ندارد، می‌توان بدون ایجاد مشکل آن را به کیس متصل کرد. قدرت مناسب این خنک‌کننده به شما امکان می‌دهد بدون نگرانی آن را به دیواره کیس متصل کنید.

این سیستم با هزینه کمتر از 1.5 میلیون تومان در کنار توانایی مناسب برای انجام کاربردهای سبک، از ظرفیت خوبی برای به‌روزرسانی و اضافه کردن سخت‌افزار قدرتمند‌‌تر در آینده برخوردار بوده و گزینه مناسبی برای یک رایانه خانگی است.

ترکیب دوم: بازی و سرگرمی

از اینجا همه چیز هیجان‌انگیزتر می‌شود، زیرا دیگر دنبال حداکثر کارکرد با حداقل هزینه نیستیم و بیشتر عملکرد قطعات تحت شرایط سخت برای ما مهم می‌شود. رایانه‌ها از گذشته تا امروز جزء جدایی‌ناپذیر صنعت بازی‌های ویدئویی بوده‌ و حتی ظهور کنسول‌های قدرتمند بازی مانند ایکس‌باکس مایکروسافت و پلی‌استیشن سونی نیز نتوانست جایگاه آنها را متزلزل کند.

پردازنده اینتل Core i7-4930K با توانایی Hyperthreading و ارائه دو هسته اضافه، در کل نسبت به نزدیک‌ترین رقبای هم‌خانواده خود با ارائه 12 هسته پردازنده (در برابر هشت پردازنده دیگر رقبا) عملکرد بی‌نقصی را به نمایش می‌گذارد. این موضوع برای کد کردن ویدئو‌ها و پخش استیمینگ کار شما را راحت‌تر می‌کند، مضاف بر این‌که بازی‌های جدید هر تعداد هسته ‌پردازشی که در اختیارشان قرار دهید، می‌بلعند.

چنین پردازنده قدرتمند‌ی، همراهانی درخور می‌طلبد؛ مادربورد Asus X79 Deluxe با گستره کاملی از پورت‌ها و اتصالات همراه پردازنده گرافیکی radeon مدل Sapphire با پردازنده R9 295X2 انتخاب مناسبی به شمار می‌آید. این پردازنده، دو پردازنده گرافیکی R9 290X را در یک کارت گرافیکی خنک‌شونده با مایع که حتی وقتی اورکلاک می‌شود نیز بی‌سر‌و‌صداست، یکپارچه کرده است.

گرچه در صورت تمایل می‌توان از کارت‌های گرافیک سری 780 Nvidia's GeForce GTX یا حتی برادران قدرتمند‌تر آن، 9XX GTX GeForce شرکت Nvidia نیز استفاده کرد، اما توانایی مالی شما نقش مهمی در این انتخاب خواهد داشت.

برای خنک کردن پردازنده این سیستم، از مبدل حرارتی Cooler Master مدلGlacer 240L با قطر فن 280 میلی‌متر که ظرفیت انتقال حرارت آن را افزایش داده و کیفیت ساخت مناسب انتخاب مناسبی به شمار می‌آید، استفاده شده است. کماکان بهره بردن از SSD و HDD به‌صورت همزمان بهترین گزینه برای افزایش سرعت بالا آمدن سیستم خواهد بود.

همچنین ترکیب هارد سامسونگ SSD مدل Evo MZ با ظرفیت یک ترابایت و هارد HDD چهار ترابایتی شرکت سیگیت برای رایانه‌های رومیزی، فضای ذخیره‌سازی قابل توجه و سرعت بارگذاری بالا را برای شما به همراه خواهد آورد. با استفاده از یک درایو نوری بلو ری ال.جی و استفاده از چهار رم چهار گیگابیتی G.SKILL Ripjaws در یک کیس Corsair Obsidian 900D که از منبع تغذیهSilverstone با توان 1200 وات مدل گلد ادیشن بهره می‌برد، با هزینه‌ای حدود 3.5 میلیون تومان صاحب یک کیس قدرتمند می‌شوید که از پس بازی‌های سنگین امروزی بر ‌خواهد آمد.

ترکیب سوم: گرافیک و تدوین ویدئو

بالاخره نوبت به کاربرانی می‌رسد که رایانه شخصی برای آنها منبع درآمد است تا سرگرمی. استفاده از رایانه‌های شخصی برای کاربردهای گرافیک، تدوین ویدئو و تصویر، ساخت مدل‌های سه‌بعدی و تحلیل آنها با نرم‌افزارهای تخصصی جزو کاربردهای معمول کاربران حرفه‌ای‌تر است، گرچه بازی‌های ویدئویی نیز به چنین سخت‌افزار قدرتمندی نیاز دارد.

برای این دسته از کاربران، پردازنده حرفه‌ای اینتل Core i7-5930K همراه یک مادربورد Asus X99-Deluxe را که قابلیت به‌روزرسانی بالا و استفاده از نسل بعدی رم را به شما می‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم.

برای خنک کردن چنین پردازنده قدرتمند‌ی به خنک‌کننده مایع نیاز دارید و Corsair H105 همان چیزی است که دنبالش هستید. گرچه این ساکت‌ترین خنک‌کننده بازار نیست، اما از پس مهار هر پردازنده‌ای برمی‌آ‌ید.

از آنجا که کاربردهای گرافیکی به رم قابل ملاحظه‌ای نیاز دارد، استفاده از چهار رم Kingston چهار گیگابیتی با استاندارد جدید DDR4 و فرکانس باس خیره‌کننده 3000 مگاهرتز انتخاب مناسبی است تا از نظر عملکرد با هیچ مشکلی روبه‌رو نشوید و در ضمن تا مدت طولانی به ارتقای آن نیاز نداشته باشید.

کارت گرافیکی رادئون هشت گیگابایتی XFX با دو پردازشگر گرافیکی X295 و درگاه حافظه 512-bit و سیستم خنک‌کننده مایع دوگانه، بهترین عملکرد ممکن را با هزینه‌ای کمتر از یک کارت گرافیک GeForce SLI و حتی سری EVGA GTX 980 به شما ارائه می‌کند.

ترکیب هارد سامسونگ SSD مدل Evo MZ و هارد HDD چهار ترابایتی شرکت سیگیت کماکان بهترین گزینه است.

منبع تغذیه 1300 واتی Supernova مدل EVGA با عملکرد خیره‌کننده و قیمت مناسب که بازار را به تسخیر خود درآورده و ضمانت تعویض ده ساله، برای تامین بدون نوسان توان این سیستم، گزینه مناسبی است. درایو نوری Pioneer Blu-Ray Wirterنیز می‌تواند انتخاب مناسبی برای چنین سیستمی باشد، اما به یاد داشته باشید برای پخش رسانه بلو‌ ری به نرم‌افزار جداگانه‌ای نیاز خواهید داشت.

و در نهایت، یک رایانه حرفه‌ای در این سطح، به چیزی افزون‌تر از رایانه‌های معمولی نیاز دارد، درست حدس زدید، کارت صدای Creative Sound Blaster Z با نسبت سیگنال به نویز 116db و خروجی‌های دیجیتال اپتیک و آنالوگ صدای 5.1 کاناله و ورودی اپتیک دیجیتال همراه یک میکروفن کیفیت بالا که به مانیتور شما متصل می‌شود، همان چیزی است که سیستم شما را تکمیل می‌کند. برای چنین دستگاهی دست‌کم هزینه‌ای نزدیک به چهار میلیون تومان باید پرداخت کنید.

امیر آقاطهرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
hamid
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
۰
۰
قیمتها و اعداد برعكس نمایش داده شده

نیازمندی ها