ماه آینده قرار است کنفرانسی با پیشنهاد واشنگتن در قاهره برای بررسی اوضاع عراق برگزار شود.
کد خبر: ۴۹۴۷۶

ویژگی اصلی این کنفرانس در این است که علاوه بر همسایگان عراق ،از کشورهای عمده اروپایی نیز برای حضور و شرکت در این کنفرانس ، دعوت شده است.
همچنین نمایندگان کشورهای مهم عرب نیز در این اجلاس شرکت می کنند. مقامات وزارت خارجه کشورمان ، چند روز پیش از آمادگی ایران برای شرکت در این کنفرانس خبر دادند.
قبلا کالین پاول ، طی سخنانی که در آن از برگزاری قریب الوقوع این کنفرانس خبر داده بود ، رسما اعلام کرد که از ایران برای شرکت در این اجلاس ، دعوت خواهد شد.
تردیدی نیست ، دعوت به شرکت در این کنفرانس ، که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا صورت می گیرد ، نمی تواند از شائبه تبلیغاتی به نفع جورج بوش خالی باشد.
بویژه این که وی از سوی جان کری ، نامزد دمکرات ها متهم شده است که از توان دیگر کشورها برای حل مسائل عراق استفاده نمی کند.
گمان می رود برگزاری این کنفرانس در جهت تلاش جورج بوش برای رفع این نقیصه و افزایش آراؤ وی باشد.
از طرفی ، این کنفرانس در حالی برگزار می شود که زمان زیادی برای برپایی انتخابات عمومی در عراق نمانده است.
از این رو ، واشنگتن می کوشد با بهره گیری از فضاسازی های دیپلماتیک در سطح خاورمیانه و اروپا ، بسترهای مناسب برای برگزاری انتخابات در عراق و دستیابی به نتایج مطلوب را فراهم آورد.
از این رو ، نیازهای مبرم این مرحله از تحولات عراق ، واشنگتن را مجبور به اتخاذ این رویکرد جدید کرده است.
وگرنه برخورد انحصارطلبانه ای که واشنگتن تا به حال نسبت به بحران عراق دنبال کرده و مانع از آن می شد که جامعه جهانی به طور موثری در جهت ایجاد آرامش در عراق دخالت کند ، یکی از دلایل تعمیق و گسترش بحران عراق محسوب می شود.
امریکا حتی برای یورش به عراق و سرنگونی حاکمیت بعث ، مجوزی از سازمان ملل نگرفت و به همین دلیل ، حمله به عراق از سوی کوفی عنان «نامشروع» توصیف شد که خشم شدید واشنگتن و متحدانش را برانگیخت بنابراین ، برگزاری این کنفرانس را باید به نوعی ، به منزله یک عقب نشینی آشکار و اجباری امریکا از مواضع پیشین خود تلقی کرد. و از طرفی ، دخالت جامعه جهانی و نمایندگان اروپا و کشورهای خاورمیانه در فرآیندهای مختلف بررسی بحران عراق و بویژه مدنظر قرار گرفتن پیشنهادهای پاریس درخصوص بررسی مساله خروج سربازان امریکایی از عراق ، امید بازگشت آرامش و ثبات در این کشور را مضاعف می کند.
اما از سوی دیگر، اشاره به این نکته اهمیت دارد که گرچه ایران از هر گونه تلاشی برای استقرار مجدد ثبات و صلح در عراق حمایت می کند اما باید با هوشمندی و درایت ، مانع از تثبیت فرآیندی شود که ممکن است به ماندگار ماندن نیروهای امریکایی به عنوان شرط تحقق صلح و ثبات در عراق ، منجر شود.
بنابراین ، حضور در این اجلاس در واقع باید به انگیزه حمایت از مردم عراق برای دستیابی به استقلال و آزادی شان صورت گیرد و نه این که به امریکایی ها ، راهکارهای خروج از ورطه ای را نشان دهد که دامنگیرشان شده است.
طبعا ، از آنجا که در راهبرد سیاست خارجی کشورمان ، قصدی برای تبعیت از سیاست «صندلی های خالی» وجود ندارد ، از این رو نمایندگان کشورمان باید برای ارائه و شرح ابعاد تصویر دهشتناک ناشی از حاکم شدن فضای ناامنی در مناطق همجوار عراق و گسترش تحرکات تروریستی در دایره وسیع تری از جهان و پیوند دادن این تصویر نامیمون به اشغال عراق و بقای نیروهای امریکایی در این کشور ، حداکثر بهره برداری را بکنند.

یوسف غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها