همزمان با سفر رئیس جمهوری ایران به الجزایر ، عصر دیروز 4 یادداشت تفاهم و یک موافقت نامه همکاری میان تهران و الجزایر به امضاء رسید.
کد خبر: ۴۹۴۰۲

این موافقت نامه همکاری درباره بهداشت و 4 یادداشت تفاهم همکاری درباره شیلات ، مسکن ، صنایع دستی و صنایع کوچک است. وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری ایران و وزیر آموزش و پرورش الجزایر به عنوان روسای کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور این اسناد همکاری را امضاء کردند. هم اکنون ارزش مبادلات اقتصادی ایران و الجزایر 40 میلیون دلار محدود است که در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو طرف بر افزایش این رقم ابراز تمایل و تاکید کردند.

  • اهداء نشان ملی شجاعت


    رئیس مجلس ملی الجزایر ، نشان ملی شجاعت این کشور را به رئیس جمهوری اسلامی ایران اعطا کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر ، عمار سعدانی در صحن مجلس ملی الجزایر ، یک دست عبای محلی را که نشان ملی شجاعت الجزایر است بر دوش آقای خاتمی رئیس جمهوری ایران نهاد. این در حالی است که حضور خاتمی در مجلس ملی الجزایر با استقبال نمایندگان مردم این کشور روبه رو شد.

    دکتری افتخاری دانشگاه الجزایر


    سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری اسلامی ایران ، دکتری افتخاری دانشگاه الجزایر را از سوی رئیس این دانشگاه دریافت کرد. خاتمی بعدازظهر دیروز با حضور در جمع تعدادی از وزرای دولت الجزایر، فرهیختگان ، اندیشمندان و اهل قلم این کشور در قصرالامم حضور یافت و دکتری افتخاری دانشگاه الجزایر را از دکتر طاهر حجار ، رئیس دانشگاه دریافت کرد.
  • حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در مجلس ملی مردمی جمهوری دمکراتیک خلق الجزایر به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت : در اندیشه امام خمینی (ره) و تجربه انقلاب اسلامی که برای ما ایرانیان افقی نو و امیدبخش گشود ، الجزایر سرزمین آزادگی ، عزت و شرف است . خاتمی اظهار داشت : اگر گفتگوی میان تمدنها بخواهد سرفصل تازه ای در جهان و جامعه امروز باشد ، باید فراتر از بردباری سلبی ، درهم نگری و همکاری ایجابی بکوشد. در واقع دیگران را نباید فقط تحمل کرد بلکه باید با دیگران کار کرد. وی گفت : خوشبختانه نگرش و عملکرد مسوولان 2 کشور در سالهای اخیر ، نشان از شکل گیری روند پرشتابی از توسعه همکاری ها دارد. توجه خاص رئیس جمهور محترم دمکراتیک خلق الجزایر و سفر موفقیت آمیز ایشان به تهران شاهدی بر این مدعاست.

    دیدار نخست وزیر الجزایر

    سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری ایران ، دیروز در دیدار با «احمد او یحیی» ، نخست وزیر الجزایر گفت : اهداف و مواضع تهران الجزایره ، مشترک بوده و همکاری ما به نفع صلح و ثبات منطقه و جهان اسلام است . رئیس جمهوری بر فعالیت بیش از پیش در چارچوب کمیسیون مشترک 2 کشور تاکید کرد و گفت : روابط ما می تواند نمونه ای مناسب از همکاری میان کشورهای اسلامی باشد. نخست وزیر الجزایر نیز در این دیدار ، با اشاره به وجود چشم انداز روشن همکاری های 2 کشور ، نتایج این دیدارها را مثبت خواند.

    گسترش روابط

    «عمار سعدانی» ، رئیس مجلس ملی مردمی الجزایر نیز دیروز با سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری اسلامی ایران در الجزیره دیدار و گفتگو کرد. دو طرف در این دیدار در خصوص راههای گسترش روابط 2 کشور ، مسائل منطقه ای و جهان اسلام بحث و تبادل نظر کردند. دیدار رئیس مجلس ملی مردمی الجزایر با رئیس جمهوری ایران قبل از ورود خاتمی به مجلس انجام شد.

    گفتگو با تلویزیون الجزایر

    رئیس جمهوری در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور به پرسشهایی درخصوص گسترش روابط دوجانبه ، جایگاه ایران در نظام بین الملل و دیدگاه های تهران درباره مهمترین حوادث دنیای اسلام ، پاسخ داد.

    برخورد بدون تبعیض

    خاتمی با تبیین موضع تهران درباره استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و وجود برخی از نگرانی ها در این زمینه افزود: ما برخورد بدون تبعیض با این مساله را خواستاریم . وی تاکید کرد: ما منادی خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتارجمعی بوده ایم و همکاری های کاملی را با آژانس بین المللی انرژی هسته ای داشته ایم ، به نحوی که امروز به لحاظ علمی و فنی ایران در این زمینه دچار مشکلی نیست ولی اراده ای سیاسی برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

    طرح خاورمیانه بزرگ

    رئیس جمهوری همچنین درباره طرح خاورمیانه بزرگ ، پرهیز از حضور بیگانگان در منطقه را خواستار شد و گفت : کشورهای خاورمیانه باید در مسیر استقرار مردم سالاری ، توسعه و پیشرفت خود که خواست ملتهایشان است ، گام بردارند.

    استقبال رسانه ها

    به گزارش خبرگزاری ایسنا ، سفر رسمی حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی ، رئیس جمهوری کشورمان در حال حاضر محور رسانه های مختلف این کشور اعم از رادیو و تلویزیون و مطبوعات عرب و فرانسوی زبان قرار گرفته است . رادیو و تلویزیون و مطبوعات این کشور قبل از ورود رئیس جمهوری به الجزایر به انعکاس اخبار و گزارش های این سفر پرداخته و سفر خاتمی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادند. روزنامه الشروق در مقاله ای با عنوان «پل تمدنها» به قلم محمد یعقوبی با انتشار سفر خاتمی و گزارشی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران و نقش رئیس جمهوری کشورمان در عرصه سیاست خارجی و تنش زدایی و طرح گفتگوی تمدنها در عرصه بین المللی ، به بررسی این سیاست پرداخت . همچنین روزنامه الخبر در سومین صفحه خود با چاپ عکسی از رئیس جمهوری کشورمان به امضای 5 سند همکاری و یادداشت تفاهم میان تهران و الجزیره ، نوشت : توافقات روسای جمهور 2 کشور گام مثبتی برای توسعه و تحکیم روابط 2 کشور است . روزنامه البلاد نیز با چاپ تصویری در صفحه نخست خود نوشت : سفر خاتمی به الجزایر به اختلافات تهران الجزیره پایان داد.

    مایه افتخار

    سفیر جمهوری سودان در ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس ، ضمن ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سودان ، این سفر را یک سفر تاریخی برشمرد و گفت : سفر آقای خاتمی به سودان مایه افتخار ماست . وی در خصوص برنامه کاری این سفر گفت : آقای خاتمی در این سفر با «عمرالبشیر» همتای سودانی خود دیدار خواهد کرد و قرار است در این دیدار در مورد روابط دوجانبه ، منطقه ای و جهانی همفکری کرده و گسترش روابط 2 کشور را در زمینه های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار دهند و علاوه بر آن قرار است با «علی عثمان محمد طه» معاون اول رئیس جمهور ، «احمدابراهیم الطاهر» رئیس مجلس ملی سودان و سیاستمداران عالیرتبه از جمله «سوار الذهب» و «صادق المهدی» دیدار و ملاقات کند.
    newsQrCode
    ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

    نیازمندی ها