سلول‌های موجود در استخوان‌ها به گونه‌ای هستند که استخوان‌های ضعیف و فرسوده را از بین برده و استخوان‌های جدید و قوی را جایگزین می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۴۲۳۱۷
۳ توصیه کلیدی درباره پوکی استخوان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، این فرآیند به طور طبیعی رخ می‌دهد. هرچند، گاهی اوقات سیستم از بین رفتن و جایگزین شدن به درستی عمل نمی‌کند و بافت استخوانی سریع‌تر از آنچه بازتولید شود تجزیه می‌شود. به طور طبیعی در استخوان‌ها فضای خالی وجود دارد اما زمانیکه میزان استخوان بیشتری از بین برود و فرایند استخوان‌سازی کُند شود، این فضاهای خالی گسترده‌تر می‌شود. در این شرایط استخوان‌ها ضعیف شده و مستعد شکستگی می‌شوند و احتمال پوکی استخوان وجود دارد.

عوامل متعددی موجب ضعیف شدن استخوان‌ها و عدم جایگزینی بافت استخوانی تازه می‌شوند که از آن جمله می‌توان به سن، مصرف برخی داروها، بیماری‌های التهابی و تغییرات هورمونی اشاره کرد.

علاوه بر مصرف دارو رعایت نکات ساده‌ای می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان به پوکی استخوان کمک کند که شامل موارد زیر است:

افزودن کلسیم به رژیم غذایی: کلسیم به مستحکم شدن استخوان‌ها کمک می‌کند بنابراین دریافت میزان کافی از این ماده معدنیِ ضروری برای افراد مبتلا به پوکی استخوان ضروری است. به گفته محققان بهتر است کلسیم مورد نیاز بدن را از طریق مواد غذایی حاوی آن از جمله محصولات لبنی، گیاهان دارای برگ‌های سبز و غذاهای دریایی تامین کرد.

تحرک داشتن: در کنار رعایت رژیم غذایی، ورزش کردن در کنترل بیماری پوکی استخوان ضروری است. هرچه فرد میزان تحرک کمتری داشته باشد بیشتر احتمال دارد دچار بیماری پوکی استخوان شود.

خودداری از استعمال سیگار و مواد الکلی: استعمال سیگار فاکتور خطرزای اصلی در بروز پوکی استخوان و شکستگی‌های استخوانی است بنابراین برای پیشگیری از ضعیف شدن استخوان‌ها لازم است مصرف سیگار ترک شود. همچنین مصرف مواد الکلی می‌تواند به سلامت استخوان‌ها آسیب وارد کند.

در عین حال توصیه می‌شود که از چکاپ‌های پزشکی در این خصوص در سنین توصیه شده غافل نشوید و حتما به توصیه‌های پزشک معالج خود با اطمینان کامل عمل نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها