نگاهی به فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ؛

بریز و بپاش فوتبالی

طبق روال تابستان های هفت سال گذشته باز هم فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ دستخوش تغییر و تحول شد و حالا شاهد یک نام جدید در آن هستیم؛ اینبار این ادن هازارد ستاره بلژیکی دنیای فوتبال است که گام به این فهرست گذاشته است. در سال های نه چندان دور تبدیل شدن یک بازیکن به یکی از گران ترین بازیکنان تاریخ اتفاقی بود که به ندرت می افتاد اما اکنون این رویه کاملا تغییر کرده است و این فهرست مدام تغییر می کند.
کد خبر: ۱۲۱۱۵۵۴
بریز و بپاش فوتبالی

به گزارش جام جم آنلاین ، جابجایی های عظیم در دنیای فوتبال و صرف مبالغ کلان در آن به یک عادت غیرقابل کنترل تبدیل شده است. ادن هازارد که از چهار ماه پیش حضورش در رئال مادرید قطعی به نظر می رسید بالاخره با ترک چلسی به رئال مادرید پیوست. او نخستین ستاره بزرگی است که پس از جدایی کریستیانو رونالدو از رئال مادرید به این تیم کهشکشانی می پیوندد.

هازارد 26 ساله با 100 میلیون یورو راهی رئال شد تا هم اکنون به صورت مشترک با کریستیانو رونالدو و گرث بیل در رتبه ششم گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال قرار داشته باشد. اگر بخواهیم فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ را فقط در قرن بیست و یکم بررسی کنیم ابتدا به سال 2000 می رسیم، سالی که در آن دو نقل و انتقال جنجالی انجام شد، لوئیس فیگو از بارسلونا به رئال مادرید رفت و هرنان کرسپوی آرژانتینی نیز از پارما راهی لاتزیو شد. مبلغ انتقال اولی 62 میلیون یورو (برابر با 37 میلیون پوند) بود و مبلغ انتقال دومی 58.5 میلیون یورو. آنها در زمان خود تبدیل به گران ترین بازیکنان دنیای فوتبال شدند ،رکوردی که در سال های بعد مدام از سوی دیگران بازیکنان شکسته شد.

1-جواهر برزیلی، همچنان در صدر

زمانی که در سال 2013 نیمار از تیم سانتوس برزیل با 57.1 میلیون یورو به بارسلونا منتقل شد لقب «جواهر برزیلی» را داشت. او با همان سن کم به سرعت وارد فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ شد اما راهی طولانی تا صدر داشت. همانطور که پیش بینی می شد او بالاخره به صدر گران ترین و رکوردشکن ترین بازیکنان تاریخ رسید، این اتفاق تابستان سال گذشته رخ داد. نیمار که با مدیران بارسلونا به شدت با اختلاف مواجه شده بود با صرف مبلغی 222 میلیون یورویی راهی پاری سن ژرمن شد. بسیاری این انتقال را تلاش نیمار برای فرار از سایه مسی و افزایش شانس بیشتر برای کسب توپ طلای فوتبال جهان اعلام کردند اما اکنون همه ما خوب می دانیم اگر 222 میلیون یورو در کار نبود نیمار هرگز راضی نمی شد به لیگ فرانسه که به مراتب سطح پایین تری از لالیگای اسپانیا دارد، برود و ترجیح می داد زیر سایه همان مسی باقی بماند. به هر حال رکورد نیمار هنوز هم پابرجاست مگر اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد و کیلیان امباپه فرانسوی درخشان دنیای فوتبال بخواهد با یک انتقال نجومی دیگر رکورد این برزیلی را بشکند.

2- امباپه،صدرنشین بعدی؟

کیلیان امباپه اکنون 20 ساله است و در تیم پاری سن ژرمن بازی می کند. او تابستان سال گذشته در حالی که فقط 19 سال داشت با یک انتقال نجومی از موناکو به پاری سن ژرمن به رده دوم گران ترین های تاریخ فوتبال صعود کرد. انتقال او که هنوز نوجوان محسوب می شد 180 میلیون یورو هزینه دربرداشت. البته امباپه به شدت مستعد این است که تمامی رکوردهای قبلی را بشکند و به رده نخست رکوردشکنان برسد. یک انتقال پرسروصدا به رئال مادرید و یا بارسلونا می‎تواند این اتفاق را عملی کند. اگر این تابستان هم رخ ندهد قطعا در زمان دیگری رخ خواهد داد. پاری سن ژرمن برای بازیکنی که شانس اصلی دریافت توپ طلای بعدی به شمار می رود کوچک است، خیلی کوچک.

3-فیلیپه کوتینیو، گران و بی‎مصرف!

از شگفتی های فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال می توان به فیلیپه کوتینیو بازیکن برزیلی اشاره کرد. او در سال 2018 با مبلغی 120 میلیون یورویی از لیورپول راهی بارسلونا شد اما باشگاه کاتالونیایی با خرید این بازیکن انگار همه این 120 میلیون یورو را به داخل جوی آب ریخت! کوتینیو واقعا یکی از بدترین خریدهای تاریخ باشگاه بارسلونا به شمار می رود و بار دیگر ثابت کرد در فوتبال پول همه چیز نیست. خرید گران کوتینیو و البته ناکارآمدی او در بارسلونا بار دیگر بسیاری از منتقدان را متوجه این موضوع کرد که چرا باید هزینه هایی کلان در فوتبال صرف خرید بازیکن شود. به هر حال کوتینیو به عنوان سومین بازیکن گران‎قیمت تاریخ فوتبال حتی سایه ای از کوتینیوی لیورپول هم نبود. اخباری در رابطه با جدایی این برزیلی از بارسلونا به گوش می رسید اما او هنوز هم در این تیم ماندگار است.

4- دمبله، یک خرید ناکارآمد دیگر

بارسلونا به عنوان یکی از بزرگ ترین و پرافتخارترین باشگاه های فوتبال جهان در سه سال گذشته دو اشتباه بزرگ داشت، یکی خرید کوتینیو و دیگری خرید عثمان دمبله. دمبله در سال 2017 از دورتموند آلمان با صرف مبلغ 105 میلیون یورویی به بارسلونا پیوست اما تا امروز نه تنها بی مصرف بوده که بسیار هم دردسرسازی کرده است. او اشتباه بزرگی از سوی مدیران بارسلونا بود، مدیرانی که گمان می کردند دمبله ستاره ای بزرگ و درخشان خواهد شد. البته دمبله رتبه چهارم گران ترین بازیکنان تاریخ فوتبال را به صورت مشترک با بازیکن دیگری در اختیار دارد که توضیح او در ادامه می آید.

5- پوگبا، نه ستاره، نه ضعیف

پل پوگبا در سال 2016 از یوونتوس جدا شد و به تیم سابق خود یعنی منچستریونایتد برگشت، انتقالی که 105 میلیون یورو هزینه دربرداشت و پوگبا را وارد فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ و رتبه چهارم کرد.

پوگبا هم اکنون بازیکن درجه یکی به شمار می رود و گاهی اوقات (فقط گاهی اوقات) برای تیمش به خوبی می درخشد اما واقعیت این است که او یک ستاره دنباله دار نیست و نمی شود همیشه روی او حساب کرد اما با این حال توانایی های فنی اش باعث شده تا همیشه مشتریان بزرگی از سراسر اروپا داشته باشد از جمله رئال مادرید. اکنون اخبار فراوانی درباره جدایی این فرانسوی و پیوستنش به رئال مادرید شنیده می شود.

6- هازارد، تازه وارد فهرست گران ترین ها

درباره ادن هازارد ، این ستاره بلژیکی، در هفته های اخیر به اندازه کافی صحبت شده است. او اخیرا با قراردادی به ارزش 100 میلیون یورو از چلسی راهی رئال مادرید شده است و پیراهن شماره هفت را هم خواهد پوشید، پیراهنی که قبلا متعلق به کریستیانو رونالدو بوده است. هازارد ارزش این 100 میلیون یورو را خواهد داشت؟ پاسخ به این سوال را در آینده متوجه خواهیم شد.

7- کریستیانو رونالدو، پای ثابت فهرست نجومی ها

رونالدو هنوز هم در کنار لیونل مسی حرف اول را در دنیای فوتبال می زند. نام او دو بار در این فهرست تکرار شده است. یک بار وقتی در سال 2009 با مبلغی 94 میلیون یورویی از منچستریونایتد راهی رئال مادرید شد و یک بار هم تابستان سال گذشته که از همین رئال با 100 میلیون یورو به یوونتوس رفت. او اکنون نفر هفتم فهرست است اما اگر از لحاظ ارزش قیمتی محاسبه کنید او به طور مشترک با ادن هازارد و گرث بیل ولزی به صورت مشترک پنجم است.

8- گرث بیل، منفور اما گران قیمت

ستاره ولزی و سابق تیم تاتنهام در سال 2013 با مبلغی 100 میلیون یورویی از این تیم انگلیسی راهی رئال شد. او در ابتدا بسیار محبوب بود اما کم کم بازی های ضعیفش صدای همه را درآورد. او در این فصل بارها و بارها از سوی هواداران ردال هو شد و البته زیدان هم هیچ علاقه ای به بازی دادن او نداشت.

9-باز هم کریس!

همانطور که پیش از این ذکر شد رونالدو در فهرست گران ترین بازیکنان تاریخ دو بار حضور دارد. البته او نخستین بازیکنی نیست که نامش دو بار در این فهرست آمده، بازیکنانی نظیر نیمار هم دوبار رکوردشکنی کرده اند. رونالدو در سال 2009 با انتقال 94 میلیون یورویی از منچستریونایتد به رئال مادرید صدرنشین گران ترین ها شد، البته رکورد او در سال های بعد شکسته شد.

10-روملو لوکاکو، یک بلژیکی دیگر

لوکاکو بلژیکی دیگری است که در فهرست گران ترین ها حضور دارد. البته او زودتر از هازارد وارد این فهرست شد اما اکنون از او پایین تر است. او در سال 2017 با مبلغی 85 میلیون یورویی از اورتون راهی منچستریونایتد شد اما هرگز در حد یک ستاره بسیار بزرگ و درخشان نبود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها