فواد ایزدی در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

شناخت مردم ایران از ترامپ، جنگ روانی را بی‌اثر کرده است

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه در نظرسنجی‌های فعلی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره از جمهوری خواهان جلوتر هستند، گفت: پیش‌بینی‌ها در مورد انتخابات مجلس سنا نشان می‌دهد که سنا همچنان در دست جمهوریخواهان باقی خواهند.
کد خبر: ۱۱۶۴۳۰۶
دموکرات‌ها در کنگره و جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا پیروز می‌شوند

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص انتخابات میان دوره مجلس آمریکا با اشاره به اینکه در نظرسنجی‌های فعلی دموکرات‌ها در انتخابات کنگره از جمهورخواهان جلوتر هستند اظهار کرد: با این حال نتیجه این نظرسنجی‌ها صددرصد نیست. چون هنوز دو ماه به زمان انتخابات مانده است و هم اینکه نتیجه انتخابات سال 2016 نشان داد که بعضی از مواقع نتایجی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد صحیحی نیست.

ایزدی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر پیش‌بینی‌ها در مورد انتخابات مجلس سنا نشان می‌دهد که این مجلس همچنان در دست جمهوریخواهان باقی خواهند. البته این پیش‌بینی‌ هم صددرصد نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به صورت سنتی حزبی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده در انتخابات بعد از آن شکست می‌خورد، اظهار کرد: اکنون حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شده‌ و به همین دلیل در انتخاباتی که اکنون قرار است برگزار شود باید شکست بخورد، موضوعی که فعلا براساس نظرسنجی‌ها در مورد مجلس نمایندگان خواهد ‌افتد، ولی در سنا اتفاق نمی‌افتاد.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه شرایط سیاسی در آمریکا بی‌سابقه است، اظهار داشت: در تاریخ آمریکا چیزی را مانند درگیری که اکنون ترامپ با نهادهای امنیتی و رسانه‌ها دارد تا به حال نداشته‌ایم و از این جهت نتیجه انتخابات می‌تواند بر وضعیت ارتباط ترامپ با نهادهای سنتی و نزدیک به حکومت تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید براینکه انتخابات پیش‌رو برای ترامپ مهم است، خاطرنشان کرد: اگر مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها بیفتد احتمال اینکه طرحی برای استیضاح او داده شود وجود دارد. ولی اگر این طرح بخواهد رای بیاورد باید در سنا هم رای‌گیری شود.

ایزدی با اشاره به اینکه استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان نیاز به نصف به علاوه یک آرا دارد، اظهار داشت: ممکن است استیضاح در مجلس نمایندگان رای بیاورد، ولی باتوجه به اینکه در سنا نیاز به دو سوم آرا است باید تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه هم به این استیضاح رای دهند و البته خیلی از آنها آمادگی این کار را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: همین مطرح شدن بحث استیضاح هم برای ترامپ خوشایند نیست و می‌تواند خیلی از برنامه‌های او را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه برای استیضاح رئیس‌جمهور در آمریکا باید جرمی ثابت شود، اظهار کرد: حتی اگر در مجلس نمایندگان رای داده شود که جرمی اتفاق افتاده، لازم است در سنا هم از هیات ژوری 100 نفره، 67 نماینده رای دهند که جرمی اتفاق افتاده است و این موضوع راحتی نیست.

وی در خصوص احتمال شکست ترامپ در انتخابات بعدی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: حتی اگر دموکرات‌ها در انتخابات پیش‌رو پیروز شوند، باز هم به این معنا نخواهد بود که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی شکست می‌خورد. راه اینکه ترامپ در انتخابات بعدی شکست بخورد این است که اصلا نباشد و قبل از انتخابات استیضاح شود، زیرا زمانی که رئیس‌جمهور استیضاح شود نمی‌‌تواند برای انتخابات بعدی شرکت کند.

ایزدی در خصوص تاثیر نتیجه انتخابات بر ایران گفت: اختلاف نظری در آمریکا وجود داشت. عده‌ای به ترامپ می‌گفتند از برجام خارج نشود، چون نه تنها معلوم نیست بتواند امتیاز بیشتری در حوزه منطقه و موشکی بگیرید، بلکه ممکن است همین دستاوردهای هسته‌ای را هم از دست دهد. اما در مقابل عده‌ای دیگر هم بودند که می‌گفتند خارج‌شو، اتفاق خاصی هم نخواهد افتاد و الان هم نظر گروه دوم تائید شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه اکنون براساس پیش‌بینی گروه دوم آمریکا از برجام خارج شده و اتفاق خاصی هم نیفتاده است، اظهار کرد: در این شرایط حتی اگر دموکرات‌ها هم سرکار بیایند، چون این سیاست ترامپ نسبت به ایران موفق بوده و نظرات همه کارشناس‌هایی که مخالف این اقدام ترامپ بودند رد شده، نمی‌توانند تغییری در این سیاست‌ها انجام دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه رئیس دموکرات‌ها در سنا جز افراد بشدت ضدایرانی است، اظهار کرد: اینکه عده‌ای در داخل کشور منتظر هستند که دموکرات‌ها بیایند و در حوزه برجام تحولی ایجاد شود، انتظار خیلی صحیحی نیست. چون نتیجه حرف‌ها و کارهای قوه مجریه ما تا به حال به گونه‌ای بوده که طرف مقابل اطمینان پیدا کرده است ایران در برجام می‌ماند.

وی ادامه داد: ما قبل از خروج آمریکا از برجام گفتیم که اگر آمریکا خارج شود ما با اروپایی‌ها ادامه می‌دهیم و طرف مقابل برهمین اساس یقین پیدا کرد ایران در برجام می‌ماند.

ایزدی با بیان اینکه اکنون آمریکایی‌ها یقین پیدا کرده‌اند امکان گرفتن امتیاز بیشتر هم برای آنها وجود دارد، خاطرنشان کرد: این مساله را هم خود ما زمانی که صحبت از برجام دو و سه و برجام منطقه‌ای کردیم به آنها گفتیم، این صحبت‌ها به معنای مذاکره، توافق، گفت‌وگو و بده‌بستان اما آمریکایی‌ها در بده‌بستان به بده خیلی کاری ندارند. چون یک چیزهایی را بر روی کاغذ می‌نویسند و خیلی هم انجام نمی‌دهند.آنها احساس می‌کنند ایران قابلیت دادن امتیازهای دیگر را دارد و سوال می‌کنند زمانی که دولت ایران می‌گوید ما آمادگی دادن امتیاز داریم چرا امتیاز نگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها