رییس جمهور در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی:

وحدت اسلامی تنها راه پیشرفت اسلام است / کشتار مسلمانان تمدن نیست

در آغازین روزهای هفته جاری مناسبت مبارک و میمونی را آغاز کرده‌ایم که در فضای آشوبناک و پرتلاطم غرب آسیا می‌تواند به عنوان دریچه‌ای به سوی صلح و ثبات تلقی شود؛ نامگذاری روزهای دوازدهم ربیع‌الاول (میلاد پیامبر اکرم به روایت اهل تسنن) تا هفدهم ربیع‌الاول (به روایت شیعه) تحت عنوان «هفته وحدت» اقدامی مدبرانه از سوی امام خمینی(ره) بود که در راستای نزدیک کردن هر چه بیشتر دیدگاه‌های پیروان تشیع و تسنن و با هدف اعتلای عزت و سربلندی بیشتر مسلمانان در جهان و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام صورت گرفت.
کد خبر: ۱۰۹۹۷۲۹
راهکارهای وحدت اسلامی

هدف امام راحل از نامگذاری این هفته به نام هفته وحدت، رسیدن کشورهای اسلامی به درکی فراتر از منافع و امنیت خودمحورانه ملی بود. با این وجود، آنچه در شرایط فعلی بین کشورهای اسلامی و در رأس همه آنها توسط عربستان سعودی ایجاد شده است، موجی از مسابقه تسلیحاتی، رقابت‌های نظامی و اتحاد و ائتلاف با کشورهای غیر مسلمان و بعضا ضداسلام (رژیم صهیونیستی) است.

این کشور مهم عربی ـ اسلامی خلیج فارس، در سال‌های اخیر کوشیده است تا با توسل به هر وسیله‌ای، عنوان قدرت برتر نظامی و امنیتی منطقه را به خود اختصاص دهند. از سوی دیگر، سایر کشورهای اسلامی نیز با قرار گرفتن در حالتی از رکود و تقلید، از ایفای نقش مؤثر در جهان اسلام بازمانده‌اند.

در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران تا حد زیادی در فرآیند وحدت‌سازی در بین کشورهای اسلامی تنها مانده است.

از زمان پیروزی انقلاب، «سیاست ایران هراسی» آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع نزدیکی کشورهای عربی ـ اسلامی به ایران گردیده و حتی در سال‌های اخیر بشدت توسط کشورهای اسلامی همسایه ایران نیز تبلیغ و بزرگ نمایی می‌شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره بر وحدت و همگرایی بین دول اسلامی تاکید کرده است.

طبیعتا کار کردن در چنین فضای تیره‌ای، چشم‌انداز روشنی از همکاری و وحدت اسلامی را پیش رو قرار نمی‌دهد؛ اما جمهوری اسلامی ایران مصمم است همواره به نقش پیشروی خود در منطقه ادامه دهد و با خنثی سازی تحرکات وحدت‌ستیزانه، چراغ اتحاد را در منطقه غرب آسیا که مهد تمدن اسلامی است، روشن نگه دارد.

پیشقدم شدن در تشکیل اجلاس‌های منطقه‌ای با موضوع «همکاری برای حل مشکلات مشترک» و دعوت از سران همه کشورهای اسلامی، حضور پررنگ‌تر در رسانه‌های جهان عرب و آگاه سازی ملت‌ها و سران کشورهای عربی ـ اسلامی و استفاده از کارشناسان و مشاوران اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی، آموزشی و... برای پیدا کردن مسیرهایی جدید برای تعامل با کشورهای اسلامی و تمرکز بر حل مشکلات مشترک به جای پرداختن به اختلافات سیاسی، برخی از راهکارهایی هستند که از طریق آنها می‌توان دیوار بلند بی‌اعتمادی بین کشورهای اسلامی را تا حدودی کوتاه‌تر کرد و قدمی بلندتر به سوی ایجاد وحدت اسلامی برداشت.

دکتر محمدمهدی مظاهری - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها