عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اروپا قطعا در برجام می ماند و مواضع ترامپ را دنبال نخواهد کرد. اما ما باید موضع جامع و محکم تری در برابر مواضع خصمانه آمریکا اتخاذ کنیم.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۰۶
احتمال خروج ایران از پروتکل الحاقی/ حضور نمایندگان انگلیسی در تهران تا پایان سالجاری میلادی

مصطفی کواکبیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات و با حضور در غرفه جام جم ضمن عرض خدا قوت به کارکنان موسسه، به سوالات جام جم آنلاین پاسخ گفت.

مصوبات ضد ایرانی اخیر کنگره آمریکا و مواضع دونالد ترامپ با گذشت بیش از دو سال از حصول توافق چند جانبه هسته ای را چگونه ارزیابی می کنید؟

در شرایط کنونی اقدامات دولت آمریکا را دیگر نباید در چارچوب برجام مورد تحلیل قرار داد. ترامپ در عمل نشان داده هیچ تعهدی به معاهده هسته ای با ایران ندارد.

وقتی ادعای عدم پایبندی ایران در مجلس و سنای آمریکا به تبعیت از ترامپ مطرح می شود نشان دهنده آن است که آمریکایی ها از برجام کاملا مایوس و سرخورده شده اند. از این رو کاخ سفید سخت به تکاپو افتاده تا منافع بیشتری را از برجام برای خود دست و پا کند.

مشخصا آمریکا با چه رویکردی مطابق آنچه گفتید به برجام نگاه می کند و چرا غائله بازدید از مراکز نظامی را در رویکرد خود گنجانده است؟

مثلا آنها تلاش می کنند بحث نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی را به مراکز نظامی ما تعمیم دهند. این در حالی است که موضوع بازدید از سایت های نظامی ایرانی بحثی مستقل از توافق هسته ای است و در هیچ قسمت سند برجام نسبت به آن اشاره ای نشده است. لذا خارج از چارچوب برجام هیچ اجازه ای برای بازدید از مراکز نظامی کسی نخواهیم داد.

یکی دیگر از بهانه تراشی ها و بدعهدی های مقامات کاخ سفید، برجسته سازی توان موشکی جمهوری اسلامی ایران است. واکنش شما به این مسئله چیست؟

بطور کلی دولت آمریکا علاقه مند است از تمامی ابعاد قدرت دفاعی کشورمان مطلع شود. یکی از این ابعاد بحث ساخت موشک و سامانه های دفاعی ما است. به نظر بنده نظام جمهوری اسلامی در برابر چنین توطئه ای باید یک موضع جدی تری اتخاذ کند.

در این خصوص توجه داشته باشیم، با وجودی که ترامپ تلاش دارد بحث موشکی و برجام را به هم پیوند بزند اما اتحادیه اروپا که مشتمل 28 کشور دنیاست و هم مردم داخل آمریکا چنین مواضعی از سوی کاخ سفید را محکوم کرده است و مهمتر از آن به تازگی آمانو دبیر کل آژانس پایبندی ایران به توافق هسته ای را دوباره تایید کرد.

با این وجود ترامپ چه اهدافی در برجام برای را برای خود متصور است؟

اینکه می گویند رییس جمهور آمریکا دیوانه است شاید کمی قابل بحث باشد. اما او خود را با روشی بیزینس مأبانه به دیوانگی زده است تا با ایجاد هیاهو علیه ایران و دستاویز قرار دادن قدرت نظامی ما غربی ها مجاب را سازد که واقعا جمهوری اسلامی ایران به برجام پایبند نبوده است!

نباید فراموش کنیم آمریکا سخت تلاش می کند به دنیا بگوید ما دنبال سلاح هسته ای هستیم تا با این اهرم فشار کاری کند ایران از برجام خارج شود که اگر این اتفاق حادث شود برنده آمریکا خواهد بود و من فکر می کنم کار به اینجا نمی کشد و نقشه آمریکا شکست می خورد.

تا این لحظه ایران در چارچوب برجام به تعهدات خود پایبند بوده و چندی پیش هم آمانو به صراحت مهر تایید به این موضوع زد. اگر ایران از برجام خارج نشود چه دستاوردی برای آمریکا خواهد داشت؟

حداقل موضوع این است که با احیای پروژه ایران هراسی در منطقه، آقای ترامپ به بیزینس خود در میان برخی اعراب منطقه ادامه می دهد. نظیر آنچه میان عربستان و آمریکا رخ داد منطقه خاورمیانه مشتری قابلی برای کارخانجات مهمات سازی ایالات متحده بشمار می آید.

سناریوهایی برای اقدام متقابل ایران در برابر رویکرد خصمانه آمریکا در برجام از جمله خروج ایران از پادمان هسته ای یا همان پروتکل الحاقی مطرح است. فکر می کنید در صورت تداوم اقدامات ضد ایرانی واشنگتن به چه سمتی خواهیم رفت؟

ما این امکان را داریم بحث غنی سازی اورانیوم را سر اقدامات تلافی جویانه خود قرار دهیم. اگر به هر دلیل نظام تصمیم های دیگری هم در دست انجام داشته باشد یکی همین بحث خروج ایران از پروتکل خواهد بود. چون داوطلبانه آن را پذیرفته ایم می توان ادعا کرد پادمان داوطلبانه است و برای تنبیه آمریکا به خاطر اینکه نقض برجام کرده است ما هم از پادمان خارج می شویم.

البته حتما شما می دانید بحث پادمان با موضوع عضویت ما در ان پی تی Non-Proliferation Treaty) ) امری است مجزا. جمهوری اسلامی ایران معاهده منع گسترش سلاح هسته ای را طبق فتوای شرعی مقام معظم رهبری پذیرفته و این توافق را به امضا رسانده است و مطلقا بحث اشاعه سلاح کشتار جمعی را قبول نداریم.

آیا اروپا با آمریکا در موضوع توافق هسته ای همسو خواهد شد؟

حتما همراه نخواهد شد. امروز مواضع ترامپ با اروپاییان بشدت در تعارض قرار گرفته است . در آخرین نشست سران کشورهای اروپایی آنها نسبت به حفظ برجام و پایبندی غرب به این توافق چند جانبه صراحت داشتند. من تصور می کنم بر خلاف سنوات گذشته دولت های غربی دنباله رو سیاست های آمریکا نمی شود.

باید گفت، امروز غربی ها منافع زیادی در تعامل با ایران دارند و این بحث بی اهمیتی نیست. آنها با ما قرارداد توتال- رنو- ایرباس و ... دارند حتی بحث بوئینگ آمریکا هم هنوز بطور کامل منتفی نشده است. و لذا اروپا اعتنایی به رویکرد آمریکا نمی کند و در برجام باقی خواهند ماند.

سوال آخراینکه، بعنوان رییس گروه دوستی ایران و انگلیس در مجلس بفرمایید طبق خبرهای قبلی که داشته ایم قرار است هیات پارلمانی از انگلیس به ایران سفر کند. چه زمانی این هیات وارد تهران خواهد شد و این سفر با چه هدفی صورت می گیرد؟

قاعده روابط گروه های دوستی در مجلس بدین ترتیب است، زمانی که یک هیات پارلمانی از کشوری به مجلس کشور دیگر می رود متقابلا این مهم باید از طرف کشور میزبان و در پاسخ دیپلماتیک به میهمان خود در پارلمان آن کشور حضور یابد. لذا چون گروه دوستی ما در مجلس نهم سفری به مجلس انگلیس داشت، طرف مقابل هم در جهت تعمیق روابط دول این اقدام را انجام می دهد.

در این رابطه باید گفت، رییس گروه دوستی از مجلس انگلیس و تنی چند از اعضای پارلمان وی را در این سفر همراهی می کنند. ولی اینکه در چه زمان و تاریخی این سفر انجام می شود هنوز در دست برنامه ریزی است. اما با صحبتی که با سفیر لندن داشتیم، احتمالا تا پایان سال جاری مسیحی ، بهارستان میزبان نمایندگان مجلس انگلیس خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها