«حضور در ورزشگاه ها حق مسلم ماست». این را از زبان هر دختر علاقه مند به ورزش می توانید بشنوید، آنهایی که سال هاست در حسرت رفتن به ورزشگاه و تماشای مسابقات مهم هستند، از فوتبال تا والیبال.
کد خبر: ۱۰۰۸۵۲۵
گزارش ویژه از معضل بی تماشاگری در لیگ های بانوان / کسی ما را دوست ندارد

به گزارش جام جم آنلاین ، سال هاست دختران و بانوان علاقه مند به ورزش جایی در ورزشگاه هایی مختص لیگ های مردانه پیدا نمی کنند و به تماشای بازی های تیم ملی هم نمی توانند بروند. حضور نداشتن دختران و بانوان در ورزشگاهها عواقب سنگینی دارد، گفته می شود اگر این معضل تا سال 2020 حل نشود ایران حق گرفتن میزبانی هیچ مسابقه مهم و معتبری را در دنیا نخواهد داشت.

به هر حال معضل نرفتن بانوان به ورزشگاه همچنان پابرجاست. البته در زمان به وجود آمدن مشکلاتی همانند این ، راه حل های بسیار ساده فراموش می شوند، راه حل هایی مانند این که می توان چیز دیگری را جایگزین این محرومیت کرد. یکی از ساده ترین راه حل ها حضور در رقابت های لیگ های برتر ورزشی بانوان است. در ایران اکثر رشته های ورزشی برای بانوان لیگ دارند، از والیبال و بسکتبال گرفته تا فوتبال و فوتسال و حتی رشته هایی مثل پینگ پنگ و بدمینتون. اما در حالی که تمایل و اشتیاق زیادی برای رفتن به ورزشگاه و سالن جهت تماشای مسابقات مختلف ورزشی مردان وجود دارد لیگ های بانوان با استقبال بسیار کم روبرو است. کافی است سری به سالن بزنید، نه بسکتبال و نه فوتبال و نه والیبال در بهترین حالت تعداد تماشاگرانشان از 100 نفر هم عبور نمی کند. نه به آن شور و حرارت برای تماشای لیگ و مسابقات مردان و نه به این بی توجهی شدید به ورزش بانوان.

لیگ برتر فوتبال ، خالی از هیجان زنانه

همه آنچه که در لیگ برتر فوتبال مردان جریان دارد اینجا هم هست. هم حاشیه هست هم جذابیت. هم رقابت بر سر خانم گلی وجود دارد و هم رقابت بر سر صدرنشینی. اینجا مهندس و بکام و مارادونا هم داریم. اما تماشاگر.... خیر! در بهترین حالت 100 تماشاگر به ورزشگاه می روند که آن هم خیلی به ندرت اتفاق می افتد. بازی های تیم ها گاهی اوقات در سکوت کامل برگزار می شود.

سمیه شهبازی سرمربی تیم آینده سازان نجف آباد در اینباره به جام جم آنلاین گفت: من نمی دانم دقیقا تماشاگران چه می خواهند. البته ما اسپانسر نداریم و دیده نمی شویم و رسانه ها هم به ما اهمیت نمی دهند. رادیو و تلویزیون هم که هیچ پوششی در رابطه با لیگ برتر بانوان ندارند.

وی افزود: البته اوضاع نسبت به گذشته بسیار بهتر شده اما حمایت ها واقعا ناکافی است. نمی دانید برای یک تیم چقدر لذت دارد که تماشاگران به ورزشگاه بیایند و تیم را یکصدا تشویق کنند. سال هاست این حمایت ها از ما دریغ شده. متاسفانه لیگ برتر والیبال بانوان خالی از هیجان تماشاگران است و جای خالی آنها به شدت حس می شود. وقتی دختران ما اینقدر تشنه حضور در ورزشگاه هستند تا مثلا بازی های استقلال و پرسپولیس را ببینید خب وقتی نمی توانند به آنجا بروند بیایند هیجانات خود را با فوتبال بانوان تخلیه کنند. باور کنید بازیکنان ما لایق تشویق هستند. ستاره فقط طارمی و رحمتی نیست. ما اینجا (لیگ برتر فوتبال بانوان) هم کلی ستاره داریم.

سارا قمی بازیکن تیم شهرداری بم نیز یادآور شد: لیاقت کلمه مهمی است. برای همه آنهایی که کاسه داغ تر از آش می شوند و نمی خواهند به تماشای لیگ برتر ورزش های بانوان بروند باید گفت چرا ظاهر سازی میکنید؟ چرا به هم جنس های خودتان کمکی نمی کنید؟ چرا ورزش بانوان را فراموش کرده اید؟

وی خاطر نشان کرد: هنر این نیست که یواشکی لباس پسرانه بپوشید و بروید ورزشگاه آزادی، هنر این است که بیایید دخترهای هم سن و سال خودتان را در لیگ بانوان حمایت کنید.

لیگ برتر والیبال بانوان ، لطفا ساکت باشید!

لیگ برتر والیبال بانوان روزگار خوشی ندارد. برخی از تیم ها به شدت ضعیف اند، مثل شهرداری تبریز که هم اکنون بدون حتی یک برد و در حالی که کم کم به پایان لیگ نزدیک می شویم در قعر جدول رده بندی به سر می برند. تقریبا از همان ابتدای لیگ مشخص بود که چه تیمی قهرمان می شود اما همه اینها دلیل نمی شود که هیچکس به دلیل لیگ برتر والیبال بانوان نیاید. خانه والیبال تهران در حجاب معمولا جز خانواده بازیکنان تماشاگران دیگری در هنگام برگزاری رقابت های لیگ برتر والیبال بانوان را درون خود نمی بیند. تعداد تماشاگران بسیار کم است و معمولا به 40، 50 نفر هم نمی رسد. البته برخی از برخوردها در سالن برگزاری مسابقه هم مزید بر علت است تا همان یک عده محدود هوادار هم از آمدن به سالن پشیمان شوند، رفتارهایی مثل اینکه شیپور نزنید یا زیاد سر و صدا نکنید!

زهرا میرباقر لیبروی تیم سایپا نیز در این باره گفت: حمایتی از ورزش بانوان وجود ندارد و اسپانسرها هم به تیم های بانوان اهمیت نمی دهند. وقتی اینها وجود نداشته باشد لیگ ها هر چقدر هم که از کیفیت بالایی برخوردار باشند دیده نمی شوند.

نسرین خزانی مربی مطرح و باسابقه عرصه والیبال بانوان هم اظهار داشت: کسی به ورزش بانوان اهمیت نمی دهد و هیچکس ما را دوست ندارد! من از همه بانوان علاقه مند به ورزش درخواست میکنم به تماشای لیگ های مختلف بیایند. کمک به هم جنس خودشان است و جای دوری نمی رود.

خزانی خاطرنشان کرد: تماشای لیگ بانوان خیلی هیجان انگیز است، واقعا برای من سوال است این خانم هایی که خواستار حضور در سالن های ورزشی هستند چرا به اینجا نمی آیند؟! ما خانم ها بیشتر باید هوای همدیگر را داشته باشیم.

گزارش آماری علی الحساب!

آنچه در ادامه می آید میانگین تعداد تماشاگران حاضر در سه لیگ اصلی ورزش بانوان ایران است:

لیگ برتر والیبال بانوان: 40 تماشاگر

لیگ برتر فوتبال بانوان: 35 تماشاگر

لیگ برتر بسکتبال: 43 تماشاگر

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
n-p
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
۰
۰
خوب اطلاع رسانی هم در این زمینه ضعیف است . من خودم به عنوان یك والیبالیست علاقه مند به دیدن بازیهای لیگ هستم ولی به دلیل مشغله كاری اغلب از زمان برگزاری آنها مطلع نمی شوم

نیازمندی ها